Virtuálna mena u FO z účtovného a daňového hľadiska
27. 8. 2021
Základný právny rámec pre zdanenie príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou resp. z ťaženia kryptomeny je nastavený v § 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších, a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem (výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ZDP.
Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny.
Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.
Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená mena
• vymenila za inú virtuálnu menu alebo
• vymenila za majetok, alebo
• vymenila za službu, alebo
• predala
došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu.
Rovnako ustanovenie § 8 ods. 17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny.
Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b a to
• obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou,
• reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.
Podľa § 25b ods. 2, vstupnou cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
V
Odvody živnostníkom sa zrejme nezmenia
23. 2. 2009
Aj keď vláda podporuje návrh odpojenia odvodov pre živnostníkov od minimálnej mzdy, samotná výška odvodov by sa oproti súčasnej výške meniť nemala.
Určite nemožno očakávať, že odvody sa naviažu na
nejakú veličinu, ktorá bude dvakrát nižšia ako bola minimálna mzda. Odvody pre
živnostníkov by podľa premiéra mali byť nastavené ako určité percento z
priemernej mzdy. Vychádzať by sa mohlo z tej úrovne priemernej mzdy, ktorá je
stanovená teraz.
Premiér nevylúčil, že predseda parlamentu
zvolá rokovanie Národnej rady SR aj skôr, ako v plánovanom aprílovom termíne.
Bude to závisieť od obsahu opatrení.
Daňové priznania sa podávajú ako doteraz - do konca marca
23. 2. 2009
Daňové riaditeľstvo SR upozorňuje, že daňové priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za minulý rok je potrebné podať do konca marca tohto roka. Predĺženie lehoty parlament na svojej februárovej schôdzi odmietol.
Tlačivá daňových priznaní sú k dispozícii na
jednotlivých daňových úradoch a je ich možné stiahnuť aj z webovej stránky
daňového riaditeľstva. Na stránke je možné tlačivo aj priamo vyplniť.
Daňové priznania sú rovnaké ako v
predchádzajúcom roku a vypĺňajú sa ešte v slovenských korunách. Výnimkou je iba
oddiel pomocných výpočtov. Tu daňovník prepočíta výslednú sumu konverzným
kurzom na eurá. Výslednú čiastku uhradí daňovník na účet daňového úradu.
Pri daňovej povinnosti sa zaokrúhľuje
na jeden eurocent nadol, v prípade preplatku sa zaokrúhľuje na jeden eurocent
nahor.
Autorizovaní uživatelia so zaručeným
elektronickým podpisom môžu využiť elektronické podávanie daňových priznaní.
Zaručený elektronický podpis je rovnoprávny s vlastnoručným podpisom a daňový
subjekt pri jeho využití nie je povinný správcovi dane doručovať daňové
písomnosti papierovou formou.
Elektronickú formu je však možné využiť aj bez zaručeného elektronického podpisu, a to na základe
dohody so správcom dane. V takomto pripade je daňový subjekt povinný do piatich
pracovných dní odo dňa elektronického podania dokumentu doručiť v písomnej
forme prvú stranu daňovej písomnosti a písomné vyhlásenie o podaní písomnosti
elektronickou formou.
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických
osôb je povinný podať daňovník, ktorého zdaniteľné príjmy za minulý rok presiahli
49 248 Sk (1,635 tis. €). Pri priznávaní dane si môže uplatniť nezdaniteľné
časti základu dane. V prípade ak je základ dane daňovníka za minulý rok rovný
alebo nižší ako 513 000 Sk (17,03 tis. €), nezdaniteľná časť na daňovníka
predstavuje 98 496 korún (3,269 tis. €). Ak je základ dane vyšší ako 513 000 Sk
(17,03 tis. €), nezdaniteľnú časť predstavuje rozdiel medzi sumou 226 746 Sk
(7,527 tis. €) a jednej štvrtiny základu dane daňovníka. Daňovník si rovnako
môže uplatniť aj nezdaniteľnú časť základu dane na manžela (manželku), či
nezdaniteľnú časť v maximálnej výške 12 000 Sk (398,3 €) v prípade, ak platí
príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, finančné prostriedky na účelové
sporenie a poistné na životné poistenie. Daňovníci majú nárok na uplatnenie
daňového bonusu, ktorého výška za minulý rok je stanovená na 6 822 Sk (226,4
€).
Pracujúci na čiastočný úväzok sú podľa generálneho prokurátora znevýhodnení
20. 2. 2009
Zákonník práce zamestnávateľovi umožňuje prepustiť tých, ktorí pracujú menej ako 15 hodín týždenne, bez udania dôvodu, vyplatenia odstupného či výpovednej lehoty.
Generálny prokurátor sa
touto témou zaoberá preto, že táto časť zamestnancov je podľa neho diskriminovaná, a je to
aj v rozpore s európskou smernicou, ktorá stanovuje, aby sa ľudia pracujúci na
čiastočný úväzok neprijímali do zamestnania za nevýhodnejších podmienok ako
ostatní zamestnanci.
Generálny prokurátor nie je jediný, kto má k tejto
problematike výhrady. Odborári na to upozorňovali ešte pri vyjednávaní o
výslednej podobe Zákonníka práce.
Opačný názor však majú zamestnávatelia, ktorí tvrdia,
že práve táto rozdielnosť robí čiastočné úväzky atraktívne.
Hodnota gastrolístkov sa zvýši
19. 2. 2009
Dnes má najnižší gastrolístok hodnotu 2,48 eura. Po novom by to bolo 2,70 eura. Ministerstvo práce navrhuje opäť zvýšiť stravné. Práve to sa môže premietnuť do hodnoty gastrolístka.
Ministerstvo
odhaduje len mierne zvýšenie firemných nákladov. Podľa zisťovania za minulý
rok, ktoré zahrnulo 260 tisíc zamestnancov, je priemerná cena gastrolístka 2,74
eura. Vyplýva z toho, že zamestnávatelia už v roku 2008 poskytovali vyššiu cenu
stravovacej poukážky, ako bude jej nové minimum.
Ministerstvo
pri svojom návrhu postupuje na základe novely zákona o cestovných náhradách.
Návrh opatrenia sa do 24. februára pripomienkuje. V Zbierke zákonov by malo byť
uverejnené v marci. Vyššie stravné by mohlo zamestnancom platiť od 1. apríla.