Viacúčelový poukaz a uplatnenie DPH
14. 2. 2024
V praxi môže dochádzať k situáciám, kedy jednoúčelový poukaz vystaví a vo svojom mene ďalej distribuuje osoba iná, ako je dodávateľ prislúchajúcich tovarov alebo služieb.
Keďže prevod jednoúčelového poukazu vystaviteľom, ktorý je osobou odlišnou od osoby dodávateľa, sa považuje na účely DPH za samotné dodanie prislúchajúcich tovarov alebo služieb, má sa v týchto prípadoch za to, že dodávateľ dodal vystaviteľovi tovary alebo služby, ktoré sa vzťahujú k jednoúčelovému poukazu, pričom k tomuto prevodu dôjde súčasne v momente, kedy dodávateľ výmenou za poukaz odovzdá prislúchajúci tovar alebo poskytne prislúchajúce služby zákazníkovi. Ak v čase vystavenia poukazu nebude známa niektorá zo skutočností, umožňujúca určiť jednoznačné daňové zaobchádzanie z hľadiska DPH, v takýchto prípadoch sa vystavený poukaz bude považovať za tzv. viacúčelový. Pôjde napríklad o poukaz na ubytovanie v ktoromkoľvek hoteli konkrétnej hotelovej siete, ktoré sa nachádzajú v Českej republike a Slovenskej republike, nakoľko v takomto prípade bude miesto poskytnutia a sadzba DPH známa až pri poskytnutí služby výmenou za poukaz. V prípadoch zahŕňajúcich viacúčelové poukazy, bude predmet dane predstavovať až skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby ich dodávateľom výmenou za viacúčelový poukaz. Predchádzajúce prevody viacúčelového poukazu nebudú predstavovať transakciu, ktorá by predstavovala predmet dane. Dani z pridanej hodnoty však v prípade prevodu viacúčelového poukazu, uskutočneného inou osobou ako dodávateľom prislúchajúceho tovaru alebo služby, budú podliehať súvisiace služby, ako napríklad distribučné alebo reklamné služby. Základom dane pri dodaní tovaru alebo služby za viacúčelový poukaz, bude suma, ktorú zákazník zaplatil za viacúčelový poukaz, znížená o daň vzťahujúcu sa na dodávaný tovar alebo službu; ak dodávateľ tovaru alebo služby nedisponuje takouto informáciou, základom dane je suma rovnajúca sa nominálnej hodnote viacúčelového poukazu, znížená o príslušnú sumu dane.
K
Vláda chce zefektívniť odvodový systém
18. 3. 2009
Vláda pracuje na efektivizácii výberu daní a je možné, že ešte v tomto volebnom období sa dočkáme "upratania" systému odvodov. K zníženiu dane z príjmov však pravdepodobne nedôjde.
Efektivizácia by mala vytvoriť priestor na
pokles odvodového zaťaženia. Zhodli sa na tom diskutujúci na pôde Klubu
hospodárskych novín na tému Aktuálne problémy daňového systému.
Doterajšie kroky štátu boli v zvýšení
nezdaniteľnej časti základu dane, v zamestnaneckej prémii, v zjednodušení
daňovej evidencie pre živnostníkov a možnosti využitia paušálnych nákladov miesto
pracného vypisovania knihy jázd.
Na ministerstve financií sa pripravuje návrh,
podľa ktorého by určité skupiny daňovníkov mohli podávať daňové priznania do
konca apríla či júna.
K výraznejším zmenám by mohlo dôjsť v
odvodoch. Doterajšia odvodová politika obsahuje množstvo výnimiek, ktoré ju
zneprehľadňujú. Prípadnému zníženiu platieb by mohol pomôcť projekt Unitas, ktorého
cieľom je zjednotenie výberu odvodov a daní pod jednu strechu. Potrebná
inštitucionálna zmena by sa dotkla tisícok štátnych zamestnancov. Napr. zo 102
daňových úradov by ich zostalo len 8.
Zjednodušená daňová evidencia pre živnostníkov
18. 3. 2009
Zaviedol ju zákon č. 60/2009 Z. z., ktorým sa od 1. marca 2009 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Zjednodušenú daňovú evidenciu môže viesť podnikateľ - fyzická osoba, ktorý
nezamestnáva žiadnych zamestnancov, jeho príjmy nie sú vyššie ako 170
tisíc € a pri príjmoch uplatňuje preukázateľné daňové výdavky.
Daňovník, ktorý vedie zjednodušenú daňovú evidenciu
podľa § 6 ods. 14 zákona o dani z príjmov nemá povinnosť vykonávať
inventarizáciu, zostavovať účtovnú závierku, uzatvárať a otvárať účtovné knihy
a vyhotovovať účtovné výkazy, oceňovať majetok reálnou hodnotou, zostavovať
účtovný odpisový plán a vyčíslovať kurzové rozdiely. Daňovník nie je považovaný
za účtovnú jednotku v zmysle zákona o účtovníctve a nie je povinný viesť
účtovníctvo.
Ak daňovník porušil
podmienky pre vedenie zjednodušenej daňovej evidencie v priebehu
zdaňovacieho obdobia, bude ju viesť už len v tom zdaňovacom období, v ktorom
podmienky porušil. V bezprostredne nasledujúcom zdaňovacom období zákon tomuto
daňovníkovi umožňuje rozhodnúť, či bude viesť účtovníctvo podľa zákona o
účtovníctve alebo zjednodušenú daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 zákona o dani
z príjmov.
Pošta 31. marca predĺži otváracie hodiny
18. 3. 2009
V posledný možný deň podávania daňových priznaní, teda 31. marca, predĺži Slovenská pošta otváracie hodiny. Daňovníci budú mať na 108 poštách na Slovensku na poslanie daňových priznaní viac času.
Aspoň jedna pošta s predĺženým časom bude
zákazníkom k dispozícii v každom okresnom meste. Vlani mala pošta dlhšie otvorených pobočiek len 14.
Podrobnejšie
informácie o predĺžení otváracích hodín je možné si vyhľadať na internetovej
stránke Slovenskej pošty www.posta.sk.
Tlačivá daňových priznaní sú
dostupné na daňových úradoch aj na
internetovej stránke DR SR, na ktorej ich je ich možné aj priamo vyplniť.
Zamestnanci dúfajú, že sa ich zmrazenie príjmov nedotkne
17. 3. 2009
Hoci všetci vedia, čo sa deje v ekonomike, keď príde reč na ich príjem, dúfajú do poslednej chvíle, že ich sa to dotkne len okrajovo.
Podľa analytikov úspechom bude, ak reálne
platy tento rok vôbec stúpnu. Tí, ktorí sa pripravovali až na dvojciferné
nárasty príjmov budú vo väčšine sklamaní. Prieskum mzdových očakávaní ukazuje,
že najviac dúfajú, že sa ich zmrazenie platov nedotkne, uchádzači o prácu.
Analytička Poštovej banky si myslí, že ľudia v
odvetviach s najvyšším poklesom tržieb uprednostnia možnosť zostať v práci i za
rovnaký plat ako vlani.
Najviac postihnuté budú sektory s vysokým
pomerom osobných nákladov a tržieb, napr. stavebníctvo, kde mzda z tržieb tvorí
takmer štvrtinu. Vysoké podiely na tržbách majú aj zamestnanci v doprave,
poštách a telekomunikáciách.