Viacúčelový poukaz a uplatnenie DPH
14. 2. 2024
V praxi môže dochádzať k situáciám, kedy jednoúčelový poukaz vystaví a vo svojom mene ďalej distribuuje osoba iná, ako je dodávateľ prislúchajúcich tovarov alebo služieb.
Keďže prevod jednoúčelového poukazu vystaviteľom, ktorý je osobou odlišnou od osoby dodávateľa, sa považuje na účely DPH za samotné dodanie prislúchajúcich tovarov alebo služieb, má sa v týchto prípadoch za to, že dodávateľ dodal vystaviteľovi tovary alebo služby, ktoré sa vzťahujú k jednoúčelovému poukazu, pričom k tomuto prevodu dôjde súčasne v momente, kedy dodávateľ výmenou za poukaz odovzdá prislúchajúci tovar alebo poskytne prislúchajúce služby zákazníkovi. Ak v čase vystavenia poukazu nebude známa niektorá zo skutočností, umožňujúca určiť jednoznačné daňové zaobchádzanie z hľadiska DPH, v takýchto prípadoch sa vystavený poukaz bude považovať za tzv. viacúčelový. Pôjde napríklad o poukaz na ubytovanie v ktoromkoľvek hoteli konkrétnej hotelovej siete, ktoré sa nachádzajú v Českej republike a Slovenskej republike, nakoľko v takomto prípade bude miesto poskytnutia a sadzba DPH známa až pri poskytnutí služby výmenou za poukaz. V prípadoch zahŕňajúcich viacúčelové poukazy, bude predmet dane predstavovať až skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby ich dodávateľom výmenou za viacúčelový poukaz. Predchádzajúce prevody viacúčelového poukazu nebudú predstavovať transakciu, ktorá by predstavovala predmet dane. Dani z pridanej hodnoty však v prípade prevodu viacúčelového poukazu, uskutočneného inou osobou ako dodávateľom prislúchajúceho tovaru alebo služby, budú podliehať súvisiace služby, ako napríklad distribučné alebo reklamné služby. Základom dane pri dodaní tovaru alebo služby za viacúčelový poukaz, bude suma, ktorú zákazník zaplatil za viacúčelový poukaz, znížená o daň vzťahujúcu sa na dodávaný tovar alebo službu; ak dodávateľ tovaru alebo služby nedisponuje takouto informáciou, základom dane je suma rovnajúca sa nominálnej hodnote viacúčelového poukazu, znížená o príslušnú sumu dane.
K
Ubúda počet poberateľov dávky v nezamestnanosti
17. 12. 2009
Počet poberateľov dávky v nezamestnanosti klesol tretí mesiac po sebe. Minulý mesiac Sociálna poisťovňa vyplatila túto dávku vyše 50,2 tis. osobám, čo je oproti októbru pokles o 6,1 tis. ľudí. Informácie zverejnila Sociálna poisťovňa.
Až do septembra tohto roka počet poberateľov dávky v nezamestnanosti rástol. V auguste dosiahol päťročné maximum 63,5 tisíc. Vláda zatiaľ nerozhodla o tom, či sa obdobie poberania dávky v nezamestnanosti predĺži zo súčasných šesť mesiacov na osem.
Nárok na dávku v nezamestnanosti má v súčasnosti občan, ktorý v posledných štyroch rokoch platil aspoň tri roky poistenie v nezamestnanosti.
Končí výmena slovenských bankoviek za eurá
15. 12. 2009
Komerčné banky slovenské bankovky za eurá budú vymieňať posledné dva týždne. Od januára budúceho roka ich bude vymieňať už iba Národná banka Slovenska, a to bez obmedzenia. Slovenské korunové mince NBS bude vymieňať až do konca roku 2013 a bankovky bez časového obmedzenia.
Výmena bankoviek a mincí za eurá je bezplatná. NBS však môže požadovať, aby boli bankovky a mince pri výmene roztriedené podľa ich nominálnych hodnôt.
Centrálna banka pripomína, že pri výmene slovenských bankoviek a mincí, ktorých súhrnná hodnota presahuje 15 000 eur, majú banky a NBS právo požadovať, aby bola výmena písomne oznámená najmenej jeden pracovný deň vopred.
Firmy sa boja pomsty prepustených zamestnancov
15. 12. 2009
Pomsta bývalých zamestnancov, nedostatočný rozpočet a prostriedky na zabezpečenie patria medzi najaktuálnejšie problémy, ktoré musia riešiť vedúci pracovníci informačnej bezpečnosti. Možnej negatívnej odvety zo strany zamestnancov, ktorí podnik nedávno opustili sa obáva až 75 % manažérov.
Vyplýva to z pravidelného medzinárodného prieskumu informačnej bezpečnosti spoločnosti Ernst & Young, ktorý bol uskutočnený medzi 1 900 manažérmi z vyše 60 krajín sveta. Analýzou potenciálnych rizík sa v súčasnosti zaoberá 42 % spoločností. Opatrenia, ktoré by mali tieto riziká minimalizovať, prijalo 26 % spoločností. K väčšej ochrane informácií firmy nútia najmä čoraz častejšie prípady úniku údajov.
Krádeže dát sa nevyhýbajú ani Slovensku. Nepopierateľnou skutočnosťou je, že najmä v období recesie niektorí prepustení zamestnanci pociťujú voči bývalému zamestnávateľovi nevraživosť, a preto svojím konaním môžu spoločnosť rozličnými spôsobmi poškodzovať. Aj v našich podmienkach sa objavujú pokusy o útoky na podnikové informačné systémy alebo s krádežou údajov. Podľa partnera oddelenia podnikového poradenstva a riadenia rizík Ernst & Young Jan Fanta je preto nevyhnutné, aby firmy analyzovali možné riziká, ktorým sú v súčasnosti vystavené a vykonali aj potrebné preventívne kroky.
Firmy aj v tomto roku zápasia s nedostatočnou výškou prostriedkov, ktoré majú k dispozícii na zabezpečenie informácií. Za významnú alebo závažnú komplikáciu označilo výšku zodpovedajúceho rozpočtu 50 % respondentov. V medziročnom porovnaní to predstavuje 17-percentný nárast. Ďalšou prioritou, na ktorú sa manažéri bezpečnosti vo firmách zameriavajú, je súlad s požiadavkami regulačných orgánov. V súvislosti s objemom nákladov, ktoré firmy na splnenie zákonných požiadaviek vynakladajú, 55 % respondentov označilo dodržiavanie platných predpisov za príčinu mierneho až výrazného rastu celkových výdajov na zabezpečenie informácií. V budúcom roku iba 6 % spoločností plánuje vydať na zabezpečenie súladu s normami menej peňazí.
Za druhú najdôležitejšiu prioritu týkajúcu sa zabezpečenia informácií na obdobie najbližších dvanástich mesiacov firmy uviedli zavedenie či skvalitnenie technológií zameraných na prevenciu údajov. Až 40 % respondentov zaradilo túto iniciatívu medzi tri najvýznamnejšie priority v tejto oblasti.
Odpočet DPH na nový osobný automobil
14. 12. 2009
Podnikatelia – platitelia DPH si od nového roku budú môcť uplatniť odpočet DPH nielen pri úžitkových autách a vozidlách špeciálne upravených na podnikanie, ale aj pri osobných automobiloch. Od januára 2010 bude pre odpočet DPH jedno, aký automobil si kúpia. Podmienkou je, aby bol podnikateľ registrovaný ako platiteľ dane z pridanej hodnoty.
Registrácia k DPH môže byť povinná alebo dobrovoľná. Na daňovom úrade sa povinne musia zaregistrovať tí podnikatelia, ktorí za posledných 12 mesiacov dosiahli obrat vyšší ako tridsaťpäťtisíc eur. Žiadosť o registráciu je potrebné podať na osobitnom tlačive na príslušnom daňovom úrade. Platiteľa je možné zaregistrovať aj v priebehu roka.
Ak podnikateľovi povinnosť zaregistrovať sa ako platiteľ DPH vznikne, je potrebné ju splniť do 20 dní po splnení podmienky obratu. Pokiaľ k takejto registrácii z nejakého dôvodu nedošlo, alebo k nej nedošlo v stanovenom termíne, od apríla tohto roku má podnikateľ možnosť spätnej registrácie.
Daň z kúpeného automobilu je potrebné odpočítať od celkovej daňovej povinnosti v daňovom priznaní, ktoré je potrebné podať do konca marca za predchádzajúce zdaňovacie obdobie. Na vrátenie nadmerne odpočítanej dane má daňový úrad 30 dní.
Za platiteľa DPH sa môžu zaregistrovať aj tí podnikatelia, ktorí nespĺňajú podmienku obratu. Daňový úrad však nemusí vyhovieť všetkým žiadostiam o dobrovoľnú registráciu a každý prípad sa posudzuje osobitne. Počas lehoty dobrovoľnej registrácie sa zámer podnikateľa môže prehodnocovať aj niekoľkokrát.
Nový platiteľ DPH však musí počítať s tým, že mu vzniknú niektoré ďalšie povinnosti, napríklad povinnosť viesť podvojné účtovníctvo.
Odpočet DPH neplatí na všetky nové zakúpené autá, ale len na tie, ktoré boli kúpené na Slovensku. Pri nadobudnutí osobného automobilu v tuzemsku z iného členského štátu platiteľ zdaní jeho nadobudnutie a odpočíta daň. Ak je automobil dovezený z tretieho štátu, colný orgán platiteľovi vyrubí daň pri dovoze, ktorú bude možné si odpočítať prostredníctvom daňového priznania na DPH. V prípade ojazdených vozidiel si odpočet dane nemožno uplatniť.