Viacúčelový poukaz a uplatnenie DPH
14. 2. 2024
V praxi môže dochádzať k situáciám, kedy jednoúčelový poukaz vystaví a vo svojom mene ďalej distribuuje osoba iná, ako je dodávateľ prislúchajúcich tovarov alebo služieb.
Keďže prevod jednoúčelového poukazu vystaviteľom, ktorý je osobou odlišnou od osoby dodávateľa, sa považuje na účely DPH za samotné dodanie prislúchajúcich tovarov alebo služieb, má sa v týchto prípadoch za to, že dodávateľ dodal vystaviteľovi tovary alebo služby, ktoré sa vzťahujú k jednoúčelovému poukazu, pričom k tomuto prevodu dôjde súčasne v momente, kedy dodávateľ výmenou za poukaz odovzdá prislúchajúci tovar alebo poskytne prislúchajúce služby zákazníkovi. Ak v čase vystavenia poukazu nebude známa niektorá zo skutočností, umožňujúca určiť jednoznačné daňové zaobchádzanie z hľadiska DPH, v takýchto prípadoch sa vystavený poukaz bude považovať za tzv. viacúčelový. Pôjde napríklad o poukaz na ubytovanie v ktoromkoľvek hoteli konkrétnej hotelovej siete, ktoré sa nachádzajú v Českej republike a Slovenskej republike, nakoľko v takomto prípade bude miesto poskytnutia a sadzba DPH známa až pri poskytnutí služby výmenou za poukaz. V prípadoch zahŕňajúcich viacúčelové poukazy, bude predmet dane predstavovať až skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby ich dodávateľom výmenou za viacúčelový poukaz. Predchádzajúce prevody viacúčelového poukazu nebudú predstavovať transakciu, ktorá by predstavovala predmet dane. Dani z pridanej hodnoty však v prípade prevodu viacúčelového poukazu, uskutočneného inou osobou ako dodávateľom prislúchajúceho tovaru alebo služby, budú podliehať súvisiace služby, ako napríklad distribučné alebo reklamné služby. Základom dane pri dodaní tovaru alebo služby za viacúčelový poukaz, bude suma, ktorú zákazník zaplatil za viacúčelový poukaz, znížená o daň vzťahujúcu sa na dodávaný tovar alebo službu; ak dodávateľ tovaru alebo služby nedisponuje takouto informáciou, základom dane je suma rovnajúca sa nominálnej hodnote viacúčelového poukazu, znížená o príslušnú sumu dane.
K
Zákon o preukazovaní pôvodu majetku
13. 1. 2010
Hlasovaním v pomere 12:4 schválila vláda návrh zákona o preukazovaní pôvodu majetku. Podľa návrhu spätná účinnosť zákona nebude limitovaná, v pôvodnom návrhu bol dátum 1. 1. 1990. Minimálna hranica podozrivého majetku bude dosahovať okolo 450-tisíc eur, čo je asi 1500 násobok minimálnej mzdy.
Táto hranica by mala zabrániť šikanovaniu obyčajných ľudí. Podania nebudú môcť byť anonymné a zavádzajúce informácie pri podaní budú trestným činom.
Zvyšovanie platov je len jeden z motivujúcich faktorov
12. 1. 2010
Podľa zástupcov viacerých spoločností nemusí byť prioritou. Zamestnanci si viac vážia stabilitu firmy a svojich pozícií, poskytovanie zamestnaneckých výhod, sociálnu starostlivosť či možnosti rozvoja. Miera zvýšenia by mala byť nadviazaná na výkonnosť zamestnancov. Veľmi závisí od vývoja výnosov a ziskovosti firmy. Motivačnými prvkami sú rozmanitá pracovná náplň, zdravý pracovný tím a interný rozvoj zamestnanca.
Pri úpravách miezd je užitočné vychádzať aj z porovnania aktuálneho príjmu zamestnancov k platovým prieskumom realizovaným na slovenskom trhu. Pre zamestnancov je však frustrujúce, ak plat dlhodobo nerastie. Malo by byť pravidlom, aby plat zamestnanca stúpol najneskôr po dvoch rokoch.
Motiváciu si zamestnanec musí zvyšovať aj sám, musí chcieť premýšľať o veciach inak a sledovať čo sa deje. Pre radových zamestnancov je však vždy dôležité, ako to rieši manažment. Zamestnanci by mali od svojho šéfa vyžadovať informácie, čo majú robiť na zlepšenie situácie, prípadne ho podporiť v nepopulárnych alebo nezvyčajných opatreniach.
Ak je plat vhodne nastavený, ani jeho zmrazenie, ktorému zamestnanci rozumejú a pripadá im fér, nemá negatívny vplyv na ich výkon.
Elektronická stravovacia karta
12. 1. 2010
Stravovacie poukážky na Slovensku využíva vyše 600 tisíc užívateľov. Doteraz mali tieto poukážky výhradne papierovú podobu. S novinkou prichádza od dnešného dňa spoločnosť Sodexo Pass SR, s.r.o., ktorá v spolupráci s Volksbank Slovensko a VISA zavádza možnosť odberu stravy prípadne potravín prostredníctvom elektronickej stravovacej karty.
Využívanie elektronickej karty pre zamestnávateľov bude znamenať výrazné zníženie distribučných nákladov, ako aj prácnosti pri manipulácii s papierovými poukážkami (ich prepočítavanie, posielanie do centrál firiem na preplatenie a pod.). Odstráni tiež problém s hodnotou odobratej stravy, keďže kartou sa zaplatí presne účtovaná suma. Jednou z hlavných výhod je skutočnosť, že zúčtovanie každej operácie sa zrealizuje do troch dní.
Podľa prieskumu, ktorý si spoločnosť urobila, má až 85 % oslovených klientov o takúto možnosť odberu stravy a potravín záujem. Podnik v súčasnosti rozširuje sieť reštaurácií a predajní potravín tak, aby do konca tohto mesiaca bolo možné kartu akceptovať vo viac ako tisícke prevádzok. Podmienkou je, aby tieto zariadenia mali potrebné terminály na bankové platobné karty.
Avizované zníženie spotrebnej dane za naftu pomôže podnikovej sfére
12. 1. 2010
Zníženie spotrebnej dane za naftu ako čiastočnú kompenzáciu za zvýšenie nákladov pri zavedení mýta vítajú zástupcovia podnikov v chemickej a farmaceutickej oblasti. Oceňujú aj prísľub premiéra, že na kompenzáciu výpadku zo štátneho rozpočtu v objeme približne 100 miliónov eur z dôvodu zníženie tejto dane sa použijú zdroje ušetrené v štátnej správe. Uviedli to v stanovisku poskytnutom TASR.
Chemický priemysel je závislý od nákladnej dopravy. V stanovisku Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu sa hovorí, že zavedenie mýtneho systému sa v ňom určite prejaví zvýšením nákladov na dopravu vstupných surovín i hotovej produkcie. Avizované zníženie spotrebnej dane zväz považujú za citeľnú pomoc podnikom.
Zväz chemického a farmaceutického priemyslu má 55 členov. V chemickom odvetví s počtom zamestnancov v jednom podniku viac ako 20 podniká 225 firiem. Oblasť chemického a farmaceutického priemyslu zamestnáva približne 40 000 ľudí.