Úprava súm pomoci v hmotnej núdzi
5. 10. 2023
OPATRENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi bolo schválené 20. septembra 2023 a vyšlo v Zbierke zákonov pod číslom 377/2023 Z. z.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 33ca ods. 1 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2023 Z. z. ustanovuje sumy dávky v hmotnej núdzi upravené podľa § 33ca ods. 1 zákona:
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. a) zákona je 84,90 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. b) zákona je 161,40 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. c) zákona je 147,50 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. d) zákona je 220,70 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. e) zákona je 235,70 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. f) zákona je 297,50 eura.
Sumy príspevkov upravené podľa § 33ca ods. 1 zákona:
- suma podľa § 11 ods. 2 zákona je 86,80 eura,
- suma podľa § 12 ods. 2 zákona je 86,80 eura,
- suma podľa § 13 ods. 2 zákona je 23,70 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. a) zákona je 95,20 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. b) zákona je 161,60 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. c) zákona je 205,10 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona je 248,60 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. e) zákona je 291,90 eura.
Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 439/2022 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi a toto nové opatrenie nadobúda účinnosť 1. októbra 2023.
K
Znížená sadzba DPH na potraviny
16. 10. 2019
V Slovenskej republike stúpli ceny potravín medziročne počas prvého polroka 2018 o 5,4 %, čo je najvýraznejší rast v rámci celej EÚ. Je preto potrebné prijať opatrenia, aby sa neúmerný nárast cien potravín zastavil a naopak došlo k reálnemu zníženiu cien.
V zákone o DPH sa navrhlo rozšíriť zoznam tovarov zo zníženou DPH na 10 % na všetky potraviny, pričom primerane odkazuje na definíciu potravín podľa zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov. Vychádzajúc zo štatistických zistení po znížení DPH z 20 % na 10 % pri vybraných druhoch potravín sa predpokladá, že obdobné zníženie DPH na všetky potraviny zabezpečí priame zníženie cien potravín v maloobchode, čo zabezpečí, aby občania Slovenskej republiky reálne pocítili stúpajúcu výkonnosť slovenskej ekonomiky a lepšiu prístupnosť potravín aj pre sociálne nižšie vrstvy obyvateľstva.
Je potrebné poukázať na skutočnosť, že členské štáty EÚ majú na potraviny všeobecne zníženú DPH. Približne 4/5 členských štátov uplatňuje znížené sadzby DPH na potraviny. Z vyspelých tzv. starých členských štátov uplatňuje zníženú sadzbu DPH na všetky potraviny napr. Rakúsko 10 %. Španielsko uplatňuje na potraviny dve sadzby DPH, a to 4 % a 10 %. Taliansko uplatňuje na potraviny tri sadzby DPH, a to 4 %, 5 % a 10 %. Z členských štátov, ktoré vstupovali do EÚ spolu so Slovenskou republikou, má napr. Slovinsko na všetky potraviny sadzbu DPH vo výške 9,5 %. V porovnaní so sadzbami DPH v krajinách EÚ je výška DPH 20 % v Slovenskej republike (10 % na vybrané druhy potravín) neúmerná a neprimeraným spôsobom zaťažuje spotrebiteľa, ktorý vzhľadom na výšku priemernej mzdy, minie jej značnú časť na potraviny.
Novela ZDP prináša úpravu výpočtu preddavkov
14. 10. 2019
Novela ZDP sa upravuje okrem iného spôsob výpočtu preddavkov na preddavkové obdobie, kde sa pri výpočte poslednej známej daňovej povinnosti, z ktorej sa počítajú preddavky, uplatní sadzba dane vo výške 19 %.
Obdobne sa zavádza aj znížená sadzba dane z príjmov právnickej osoby vo výške 15 % pre tých daňovníkov, ktorých príjmy (výnosy) za zdaňovacie obdobie neprevýšia sumu 100 000 eur. Ak príjmy (výnosy) daňovníka, ktorý je právnickou osobou prevýšia sumu 100 000 eur, sadzba dane, ktorá sa uplatní na základ dane po znížení o daňovú stratu, je vo výške 21 %. Podľa prechodného ustanovenia § 52zz ods. 1 sa takáto diferenciácia sadzby dane v závislosti od výšky dosiahnutých príjmov (výnosov) za zdaňovacie obdobie, uplatní prvýkrát za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr od 1. januára 2020. Nakoľko daňovníkovi bude známa výška sadzby dane platná na príslušné zdaňovacie obdobie až po jeho skončení na základe výšky dosiahnutých príjmov (výnosov), je potrebné zmeniť aj výpočet poslednej známej daňovej povinnosti na účely platenia preddavkov do lehoty na podanie daňového priznania tak, že sa použije sadzba dane vo výške 19 %.
ZDP – nová 15 % sadzba dane
11. 10. 2019
Právnou úpravou sa zavádza nová sadzba dane vo výške 15 % pre fyzické osoby dosahujúce príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti a to v prípade, ak ich príjmy (výnosy) v príslušnom zdaňovacom období neprekročia sumu 100 000 eur.
Pre zabezpečenie možnosti uplatnenia tejto nižšej sadzby dane sa mení výpočet základu dane daňovníka – fyzickej osoby uvedený v § 4 zákona a to tak, že bude samostatne vypočítavať
- základ dane podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona, v ktorom vypočíta súčet základov dane (čiastkových základov dane) z príjmov zo závislej činnosti, z príjmov z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu a z ostatných príjmov a
- základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V tejto nadväznosti sa upravuje aj postup pri odpočítaní nezdaniteľných častí základu dane, kde spôsob výpočtu zostáva rovnaký, ale v prípade súbehu príjmov zo závislej činnosti s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, bude ustanovený prednostný odpočet nezdaniteľných častí od základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov zo závislej činnosti a až ak by nejaká suma nezdaniteľných častí ešte zostala neuplatnená, túto si následne odpočíta od základu dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V prípade, ak by ale daňovníkove príjmy (výnosy) z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti presiahli za zdaňovacie obdobie výšku 100 000 eur, jeho sadzba dane sa bude vypočítavať rovnako ako tomu je v súčasnosti a to progresívnou sadzbou dane vo výške 19 % a 25 % zo základu dane (čiastkového základu dane) z týchto príjmov.
Vplyv zníženia sadzba na noviny, časopisy a periodiká
9. 10. 2019
Od zníženej sadzby DPH sa očakáva pozitívny vplyv na občanov z dôvodu predpokladaného zníženia konečnej ceny týchto tovarov.
Zároveň sa zavedením zníženej sadzby dane na noviny, časopisy a periodiká predpokladá zlepšenie plnenia informačných, kultúrno-integračných a sociálno-výchovných funkcií médií.
Novela zákona o DPH nezakladá zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, avšak predpokladá sa krátkodobé zníženie výberu dane z pridanej hodnoty z tovarov, ktoré budú predmetom zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty. Prijatými opatreniami na zamedzenie daňových únikov prichádza ku každoročnému zlepšeniu výberu dane z pridanej hodnoty a znižovaniu daňovej medzery. Predpokladáme, že tento pozitívny vplyv bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Zvýšený výber dane z pridanej hodnoty v plnom rozsahu vykryje výpadky na príjmovej strane spôsobené zavedením zníženej sadzby dane.
Novela zákona má pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Doplnením prílohy č. 7, ktorá vymedzuje zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane, sa zavádza znížená sadzba dane na noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál. Znížená sadzba dane sa neuplatní na noviny, časopisy a periodiká, ktorých reklamný materiál jednotlivo alebo spolu tvorí viac ako 50 % celkového obsahu. Rovnako sa znížená sadzba dane neuplatní na noviny, časopisy a periodiká, v ktorých erotický obsah predstavuje jednotlivo alebo spolu viac ako 10 % celkového obsahu.