Úprava súm pomoci v hmotnej núdzi
5. 10. 2023
OPATRENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi bolo schválené 20. septembra 2023 a vyšlo v Zbierke zákonov pod číslom 377/2023 Z. z.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 33ca ods. 1 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 275/2023 Z. z. ustanovuje sumy dávky v hmotnej núdzi upravené podľa § 33ca ods. 1 zákona:
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. a) zákona je 84,90 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. b) zákona je 161,40 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. c) zákona je 147,50 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. d) zákona je 220,70 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. e) zákona je 235,70 eura,
- suma podľa § 10 ods. 2 písm. f) zákona je 297,50 eura.
Sumy príspevkov upravené podľa § 33ca ods. 1 zákona:
- suma podľa § 11 ods. 2 zákona je 86,80 eura,
- suma podľa § 12 ods. 2 zákona je 86,80 eura,
- suma podľa § 13 ods. 2 zákona je 23,70 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. a) zákona je 95,20 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. b) zákona je 161,60 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. c) zákona je 205,10 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona je 248,60 eura,
- suma podľa § 14 ods. 2 písm. e) zákona je 291,90 eura.
Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 439/2022 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi a toto nové opatrenie nadobúda účinnosť 1. októbra 2023.
K
Ako v účtovníctve utopiť straty z finačnej krízy
17. 12. 2008
Rada pre Medzinárodné účtovné štandardy vydala v polovici októbra niekoľko dodatkov k medzinárodnému účtovnému štandardu číslo 39.
Pri vykazovaní finačných nástrojov povolila zmeniť klasifikáciu pre
oceňovanie. Vrátila možnosť oceňovať finančné nástroje matematicky, teda ich
hodnotou do splatnosti a nie na základe reálnej, teda trhovej hodnoty aktíva.
To umožní firmám skryť v účtovníctve strany z aktuálneho pádu trhovej ceny
nástrojov, medzi ktorými môžu byť aj deriváty realitných cenných papierov.
Odborné zdôvodnenie znelo, že ide o dlhodobé finančné nástroje, ktoré by nemali
deformovať celkovú hodnotu aktív vlastníkov krátkodobými výkyvmi.
Informačný newsletter o rizikách dôchodkového systému
17. 12. 2008
Informácie o slovenskom dôchodkovom systému sú rozporuplné. Asociácia dôchodkových správcov preto dnes predstavila nulté číslo svojho informačného newslettera. Prostredníctvom neho by mali ľudia dostávať informácie tak o rizikách prvého, ako aj druhého piliera. Newsletter bude vyhádzať v elektronickej podobe raz za dva týždne a bude k dispozícii na internetovej stránke asociácie.
Ďalšie eurobalíčky v predaji
16. 12. 2008
NBS do predaja uvoľnila ďalších 90 000 eurobalíčkov. Balíček obsahuje 45 kusov eurových mincí v hodnote 500 korún (16,6 eura).
Nové peniaze však bude možné získať aj z bankomatov či
výberom hotovosti z účtu. V prechodnom období do 16. januára sa bude dať platiť korunami aj eurami, vydávať budú obchodníci už len európsku
menu.
Čerpanie tohoročnej dovolenky
16. 12. 2008
Zákonník práce umožňuje, aby si zamestnanec vyčerpal svoju dovolenku nielen do konca roka, za ktorý mu nárok na dovolenku vznikol, ale môže ju vyčerpať aj do konca nasledujúceho kalendárneho roka. Preniesť do budúceho roka sa dá aj celá dovolenka. Čerpanie dovolenky nariaďuje zamestnávateľ.
Náhradu mzdy za nevyčerpanú
dovolenku môže zamestnávateľ zamestnancovi poskytnúť len vtedy, ak si ju
nemohol vyčerpať z dôvodu skončenia pracovného pomeru a vtedy, keď
zamestnávateľ neumožnil zamestnancovi vyčerpať dovolenku ani do konca
nasledujúceho kalendárneho roka.
Zákonník práce umožňuje vo
výnimočných prípadoch zamestnanca z dovolenky odvolať. Vtedy je povinný
preplatiť zamestnancovi náklady, ktoré mu bez jeho zavinenia práve z tohto
dôvodu vznikli.
Zamestnávatelia, ktorí nariadili
zamestnancom dovolenku z dôvodu krízy, by si mali uvedomiť, že kríza u zamestnávateľa je prekážka v práci na strane zamestnávateľa. Zamestnancom v
takomto prípade by mali poskytovať
náhradu mzdy vo výške priemerného zárobku. V prípade, že z dôvodu krízy
dovolenku nariadili a v budúcom roku
pristúpia k prepúšťaniu zamestnancov, zamestnancom nárok na takú dovolenku
nevznikol a je dôvod predpokladať, že budú od zamestnancov požadovať vrátenie
vyplatenej náhrady mzdy za dovolenku.
Preto je potrebné zodpovedne sa
vyrovnať s tým, ako sa bude posudzovať obdobie, keď mal zamestnávateľ v
dôsledku krízy a z dôvodu prekážok v práci zamestnancovi poskytovať náhradu
mzdy vo výške priemerného zárobku, pokiaľ sa nedohodol so zástupcami zamestnancov
na inej výške a neexistoval dôvod na dovolenku.