Rast spotrebiteľských cien vyšší ako očakávania NBS
18. 12. 2008
Rast spotrebiteľských cien v novembri bol napriek spomaleniu vyšší, ako očakávala centrálna banka.
Dôvodom bola predovšetkým
dynamika cien tepla a služieb spojených s dopravou, cien v mestskej a
medzimestskej autobusovej doprave. Spotrebiteľské ceny merané harmonizovaným indexom
HICP sa v novembri tohto roku na medziročnej báze zvýšili o 3,9 %, kým v
októbri ich dynamika dosiahla 4,2 %. Celková inflácia (bez energií a
nespracovaných potravín) dosiahla medziročnú dynamiku 4 % oproti októbrovým 4,1
%. Priemerná medziročná miera inflácie za 12 mesiacov zaznamenala 3,8 % a v
priemere od začiatku tohto roka dosiahla 4 %.
NBS očakáva, že v decembri by spomaľovanie medziročnej
dynamiky inflácie oproti novembru malo pokračovať. Mal sa v ňom odrziť
pokračujúci bázický efekt v cenách potravín, reštaurácií a ďalší pokles cien
pohonných hmôt v dôsledku vývoja cien
ropy. Rast cien cigariet a tepla by mal
v decembri pokračovať.
Certifikáty ISO nemusia zaručiť kvalitu
17. 12. 2008
Aj keď sa firmy, ktoré vykonávajú audity a vydávajú certifikáty kvality manažérskych systémov či bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci chvália tým, že u nich všetko funguje tak ako má, nemusí to vždy byť pravda.
Stáva sa, že pre chybnú súčiastku treba stiahnuť celú sériu výrobkov,
nemocnice musia prešetrovať prípady nedbanlivosti, alebo tragédiu spôsobí
firma, pre ktorú dodržiavanie BOZP má byť samozrejmosťou.
Štandardy
kvality nemusia nič zaručovať a získať certifikát ISO, prípadne akreditáciu na
prevádzkovanie certifikačného orgánu nemusí byť vôbec ťažké. Pritom aj malý
odklon od "kvalitných" postupov garantovaných medzinárodnými
štandardami môže mať hrozivé následky. Príkladmi sú zrútenie železničného mostu
v Čechách, explózia v Novákoch, či smrteľné zanedbania zdravotnej
starostlivosti vo viacerých nemocniciach.
K
nedostatkom dochádza vtedy, ak certifikačný orgán obchádza svoje povinnosti.
Najčastejším dôvodom je skracovanie počtu povinných dní, ktoré treba na audite
stráviť. Ich počet závisí od náročnosti
činností, ktoré firma prevádzkuje, počtu prevádzok aj od počtu zamestnancov.
Počty dní udávajú tabuľky.
K
porušovaniu pravidiel dochádza aj vtedy, ak spoločnosť, ktorá certifikát
vydáva, ponúka aj poradenské služby, takže nie je zaručený nezávislý postup.
Rovnaký človek, ktorý má vo firme posúdiť procesy, nemôže do nej na pár dní
prísť a radiť, čomu sa treba pri audite vyhnúť.
Takýto
poradca neraz zákazníkovi ponúkne, že vykoná audit a materiály odošle priamo do
firmy, ktorá certifikát vydáva, čím umožní obísť celý proces a vydaný
certifikát nemôže zaručovať kvalitu. Firma je rada, že prišla ľahko a lacno k
certifikátu a poradca je rád, že prišiel
k peniazom.
Preto
sa na nedávnom mítingu IAF medzinárodné akreditačné autority dohodli na
sprísnení pravidiel akreditácie a lepšej kontrole zo strany akreditačných
orgánov, na náhodných auditoch firiem, ktoré už certifikát majú a do praxe by
sa malo dostať získavanie spätnej vúzby od certifikovaných firiem. Smernicu v
júli prijal Európsky parlament.
Zlepšiť situáciu má aj nová verzia najznámejšej normy ISO
9001, ktorá prináša povinnosť do dvoch rokov precertifikovať už vydané
certifikáty.