Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Odvaha tárať

Obleč si primeraný kostým, vhodná rola už príde sama od seba.

Dôveruj len tým veliteľom, ktorí v prípade neúspechu stratia aspoň toľko čo ty!

Ešte aj pivo má zlú chuť, ak ho predpisuje lekár.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho múdre pravdy

Ak dopredu identifikujeme štyri rôzne faktory, kvôli ktorým sa náš plán nemusí vydariť, a urobíme príslušné protiopatrenia, tak sa objaví piaty, s ktorým sme nerátali.

Vojna s hlúposťou je dopredu stratená a jedinou neistou vecou je počet obetí, ktoré si vyžiada.

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphy v parlamente

Zákon výberu: Zlý zákon poslanci skôr doplnia, ako zrušia. Čím viac času poslanci venujú príprave nového zákona, tým menej bude potrebný.

Zákon vytrvalosti chyby: Čo jeden hlúpy pozmeňovací návrh pokazí, ani sto ďalších návrhov nenapraví.

Zákon objektívneho zaradenia: Kto vie robiť, ten robí. Kto nevie poriadne robiť, ten učí. Kto nevie poriadne robiť, ani poriadne učiť, ten riadi. Kto nevie ani poriadne robiť, ani učiť, ani riadiť, ten ide do politiky.

(Murphyho zákonník)
Na čo má človek rozum

Keď je dobre, nerozoznáte príslušníka jedného národa od druhého. Až keď je zle, poznáte Slováka podľa nadávania, Čecha podľa frflania, Nemca podľa disciplíny a Žida podľa toho, že mu nikdy nie je zle, vie sa totiž vynájsť v každej situácii.

Aj logické uvažovanie môže byť niekedy životu nebezpečné.

Rozum a skúsenosť nemôžu byť natrvalo v opozícii. (Wilde)

(Zrnká úsmevu)
Zákony odkladania

Ak sú fakty proti tebe, popri zákon!

Už zaužívané postupy sú náchylné prežiť i napriek príchodu nových postupov.

Napredovanie vedy sa dá zmerať počtom novo objavených výnimiek zo zákonov, dovtedy považovaných za absolútne platné.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Súčinnosť a spolupráca pri poskytovaní rodičovského príspevku

7. 1. 2025 Orgány štátnej správy, obce, zdravotnícke zariadenia, školské zariadenia a ďalšie právnické osoby a fyzické osoby, ktoré sú príslušné na poskytovanie údajov na účely rodičovského príspevku, sú povinné spolupracovať s platiteľom.
Na účely kontroly trvania podmienok nároku na rodičovský príspevok, na jeho výšku a výplatu sú na žiadosť platiteľa povinné oznamovať osobné údaje uvedené v citovanom zákone o oprávnenej osobe, o dieťati, ale aj ďalšie údaje o riadnej starostlivosti o dieťa.
Platiteľ môže navštíviť oprávnenú osobu v mieste jej pobytu a je oprávnený požadovať od všetkých zúčastnených právnických osôb a fyzických osôb informácie a vysvetlenia súvisiace s podmienkami trvania nároku na rodičovský príspevok. Tieto osoby sú povinné poskytnúť mu potrebné informácie.
Platiteľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel v súvislosti s poskytovaním rodičovského príspevku. Informácie o týchto skutočnostiach poskytuje len vtedy, ak by ich zamlčaním bol vážne ohrozený život alebo zdravie fyzických osôb.
S

Účtovanie virtuálnej meny v jednoduchom účtovníctve podnikateľov

6. 9. 2021 V prípade účtovania daňovníka v systéme jednoduchého účtovníctve, tento postupuje podľa opatrenia č. MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov.
Keďže virtuálna mena je krátkodobým finančným majetkom, účtuje sa v knihe krátkodobého finančného majetku v ocenení reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve. Podľa § 4 ods. 13, sa účtuje o virtuálnej mene v peňažnom denníku, a to nasledovne: − pri nadobudnutí virtuálnej meny za eurá alebo inú cudziu menu sa výdavok účtuje ako výdavok, ktorý sa nezahrnuje do základu dane z príjmov (VNZD); − pri predaji virtuálnej meny nadobudnutej za eurá (alebo za inú cudziu menu) sa účtuje príjem z odplatného prevodu ako príjem zahrnovaný do základu dane z príjmov (POZD) v členení „ostatné príjmy“ a zároveň sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií výdavok ovplyvňujúci základ dane z príjmov (VOZD) v členení „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP. − pri predaji virtuálnej meny, tak ako tento predaj definuje § 2 písm. ai) ZDP, sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií VOZD v členení na „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP a POZD v členení „ostatné príjmy“ v súlade s § 17 ods. 43 ZDP.
K

Účtovanie virtuálnej meny v podvojnom účtovníctve neziskových organizácii

6. 9. 2021 S účinnosťou od 1. 10. 2018 bolo opatrením č. MF/13135/2018-74 novelizované opatrenie MF SR č. MF č. 24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov a to v oblasti účtovania a vykazovania virtuálnej meny.
Virtuálna mena sa na účely účtovania a vykazovania považuje za krátkodobý finančný majetok. Z tohto princípu vychádzajú aj vyššie uvedené postupy účtovania pre neziskové organizácie - PÚ. V súlade s § 34 ods. 8 postupov účtovania pre neziskové organizácie sa prírastok alebo úbytok virtuálnej meny účtuje prostredníctvom analytického účtu k účtu 251 – Majetkové cenné papiere na obchodovanie. Pre každý druh virtuálnej meny sa vytvára samostatný analytický účet. Úbytok virtuálnej meny, ktorý sa účtuje do nákladov (napr. pri predaji virtuálnej meny) sa účtuje na ťarchu účtu 555 – Náklady na krátkodobý finančný majetok. Výnos z predaja virtuálnej meny sa účtuje v prospech účtu 655 – Výnosy z krátkodobého finančného majetku. V súlade s § 24 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve sa virtuálna mena oceňuje ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu reálnou hodnotou, ktorou je trhová cena zistená spôsobom určeným účtovnou jednotkou zo zvoleného verejného trhu s virtuálnou menou. Rozdiel, ktorý vznikne pri takomto preceňovaní virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu účtu 555 – Náklady na krátkodobý finančný majetok alebo v prospech účtu 655 – Výnosy z krátkodobého finančného majetku a to v závislosti od charakteru rozdielu. Takýto rozdiel môže vzniknúť napr. : - pri kúpe virtuálnej meny ako rozdiel medzi kúpnou cenou virtuálnej meny a jej reálnou hodnotou ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu, - pri nadobudnutí majetku výmenou za virtuálnu menu ako rozdiel medzi reálnou hodnotou virtuálnej meny, ktorou sa oceňuje nadobudnutý majetok ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu a hodnotou ocenenia úbytku použitej virtuálnej meny, ktorou môže byť hodnota zistená váženým aritmetickým priemerom alebo spôsobom, keď prvá cena na ocenenie prírastku virtuálnej meny sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku tejto virtuálnej meny (tzv. FIFO metóda), - pri úhrade pohľadávky virtuálnou menou ako rozdiel medzi hodnotou pohľadávky a reálnou hodnotou virtuálnej meny zistenou ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu, ktorým je inkaso uvedenej pohľadávky, - pri výmene jednej virtuálnej mene za inú virtuálnu menu ako rozdiel medzi reálnou hodnotou nadobúdanej virtuálnej meny a hodnotou ocenenia úbytku použitej virtuálnej meny (vážený aritmetický priemer alebo metóda FIFO).
K

Virtuálna mena u FO z účtovného a daňového hľadiska

27. 8. 2021 Základný právny rámec pre zdanenie príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou resp. z ťaženia kryptomeny je nastavený v § 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších, a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem (výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ZDP.
Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny. Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny. Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená mena • vymenila za inú virtuálnu menu alebo • vymenila za majetok, alebo • vymenila za službu, alebo • predala došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu. Rovnako ustanovenie § 8 ods. 17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny. Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b a to • obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou, • reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu. Podľa § 25b ods. 2, vstupnou cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
V

Dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa

27. 8. 2021 S účinnosťou od 1. augusta 2021 sa taxatívne vymedzila skupina detí, na ktoré je možné poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
Okruh detí, na ktoré možno poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa rozšíril, a to za účelom zabezpečenia možnosti poskytnutia dotácie na stravu aj na tie deti, na ktoré rodič alebo osoba ktorej bolo dieťa zverené, nemajú ani nárok na daňový bonus. Dňa 22. júna 2021 bol NR SR schválený zákon č. 257/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 257/2021 Z. z.“). V nadväznosti na poberanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa došlo aj k zmene v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej „ZDP“) v súvislosti s uplatňovaním daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 ZDP. V súvislosti s poskytnutím dotácie na stravu v čase od 1. 9. 2021 do 31. 12. 2021 UPSVaR upravuje povinnosti v súvislosti s poskytovaním dotácie na stravu dieťaťa.
V
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner