Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Bezproblémové riadenie - IV. večer

Dokonalý vedúci vie, čo si počať aj s dokonalým nedostatkom údajov.

Skomplikovať veci je jednoduché, ale zjednodušiť ich je náramne zložité.

V každej organizácii sa vždy nájde niekto, kto dobre pozná pozadie jej fungovania.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

(Murphyho zákony v bájkach)
Človek a úspech

Úspech, práve tak ako neúspech, je vecou náhody.

Napriek tomu, že svet ide neustále dopredu, každý musí vždy začínať od začiatku.

Prakticky nikto nedokáže dopredu rozpoznať svoje budúce úspechy od svojich budúcich omylov.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Zákony života

Keď ste už do toho spadli, tak sa aspoň netrepte. Nie, že by vám nehybnosť pomohla sa z toho dostať, ale aspoň to nebude tak smrdieť.

Pokazená vec sa vie maskovať lepšie ako prieskumník.

Ak si budete dávať neustále pozor, bude kaše okolo vás neustále pribúdať, kým vám nebude siahať až po nos. A tomu sa, prosím pekne, hovorí demokratická voľba!

(Murphyho zákonník)
Murphy a šťastie

Tam, kde je hlúposť dostatočným vysvetlením, netreba hľadať iné vysvetlenia.

Múdrym sa nepodarí vytvoriť nič, na čo by boli hlupáci krátki, lebo múdri neustále podceňujú genialitu hlupákov.

Hlúposť sa nedá eliminovať peniazmi, vzdelaním alebo zákonom.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Sociálne služby po zmenách

5. 10. 2021 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K

Zákon o príplatku k dôchodku politickým väzňom – príprava nového zákona

27. 5. 2019 Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky bol predložený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov.
Cieľom tejto novely zákona je zvýšenie príplatku k dôchodku pre oprávnené osoby v zmysle § 2 zákona č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov z dôvodu znižovania podielu príplatku k zvyšujúcej sa výške priemerného dôchodku. Na príplatok sa nevzťahuje valorizácia, od účinnosti zákona je stále rovnaký, hoci sa priemerný dôchodok od roku 2009 (339 eur) narástol na aktuálnych 444,26 eura (k 31. 12. 2018). Pričom je nutné konštatovať, že oprávnených osôb je v súčasnosti v Slovenskej republike približne 2000 a vzhľadom na ich pokročilý vek ich počet každoročne klesá. Opatrenie sa opiera aj o širšiu dikciu § 6 zákona č. 125/1996 o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému – „zmiernenie niektorých krívd spáchaných na odporcoch komunistického režimu a na osobách, ktoré boli postihnuté jeho perzekúciami, upraví osobitný zákon“. Opatrenie reaguje na objektívnu potrebu zvýšiť príplatok primerane k zvyšovaniu priemernej úrovne starobného dôchodku v Slovenskej republike, aby sa udržal predpoklad zmiernenia niektorých krívd na obetiach komunistických perzekúcií. Je povinnosťou súčasných generácii mierniť krivdy, ktoré boli spáchané na odporcoch komunistického režimu a ich blízkym osobám v období totality. Vzhľadom na to, že ekonomika Slovenskej republiky má v súčasnosti rastúci trend, máme za to, že tieto ekonomické výsledky by mali pocítiť aj osoby, ktoré za slobodu a demokraciu bojovali v tých najzložitejších časoch perzekúcie a totality. V porovnaní s Českou republikou sú príplatky pre politických väzňov a ich blízkych na veľmi nízkej úrovni. Prednedávnom Česká republika nariadením vlády schválila ďalšie jednorazové odškodnenie za ušlú dovolenku na úroveň à 1800,- Kč za mesiac väzby, čo je v prepočte približne 72,- eur za mesiac. V zmysle predkladaného návrhu vstúpi zmena do platnosti až 1. januára 2020, a to najmä z dôvodu, aby s dostatočným predstihom na toto zvýšenie vedel zareagovať aj rozpočet verejnej správy, keďže sú zdroje na financovanie týchto príplatkov v zmysle § 5 ods. 1 zákona č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov poskytované zo štátneho rozpočtu.

Zamestnanci U.S. Steelu pochodovali v Košiciach, žiadali vyššie mzdy

20. 5. 2019 Zvýšenie tarifných miezd žiadalo viac ako tisíc zamestnancov oceliarní U.S. Steel na piatkovom zhromaždení a pochode v centre Košíc. Podujatie organizovali odborári z hutníckej fabriky na podporu kolektívneho vyjednávania. Pre nespokojnosť s zvyšovaním miezd odbory v apríli vyhlásili v podniku štrajkovú pohotovosť. "Je to podpora zamestnancov vyjadrená verejne, že chceme dosiahnuť vyššie tarifné mzdy, ako doteraz ponúka zamestnávateľ, čo je v priemere len 20 eur na zamestnanca," uviedol k akcii predseda Rady odborov OZ KOVO U.S. Steel Košice Juraj Varga.
Zástupcovia zamestnancov v rámci kolektívneho vyjednávania dodatku ku kolektívnej zmluve trvajú na svojej požiadavke zvýšenia tarifnej mzdy o 70 eur. Pre nedohodu vyhlásili kolektívne vyjednávanie v apríli za sporné a bola k nemu prizvaná sprostredkovateľka určená ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. "V prípade, že sa obe vyjednávacie strany nedohodnú ani za aktívnej účasti sprostredkovateľky, bude toto konanie vyhlásené za neúspešné a zástupcovia zamestnancov potom nevylučujú ani krajné riešenie - vyhlásenie štrajku," informovali odborári. Najbližšie rokovanie bude v utorok 21. mája.
(Zdroj: hnonline.sk)

Dôchodok rástol na Slovensku v posledných rokoch pomalšie ako zárobky

17. 5. 2019 Zavedenie stropu prinesie podľa štátneho tajomníka zníženie dôchodkov. Podiel priemerného starobného dôchodku k priemernej hrubej mzde na Slovensku v posledných piatich rokoch klesá. Kým v roku 2013 priemerná starobná penzia tvorila vyše 47 percent z priemerného hrubého zárobku, v minulom roku mal priemerný starobný dôchodok na priemernej mzde na Slovensku už len takmer 44-percentný podiel. Dôchodok rástol pomalšie ako zárobky. Tzv. miera náhrady v prvom penzijnom pilieri pritom v rokoch 2014 až 2018 kontinuálne klesala.
Pokles podielu priemernej starobnej penzie na priemernej mzde bol spôsobený tým, že priemerný starobný dôchodok rástol v posledných piatich rokoch pomalšie ako priemerné hrubé zárobky. Kým priemerná starobná penzia v roku 2018 išla oproti roku 2013 nahor o 13,8 percenta, priemerná mzda za rovnaké obdobie stúpla o 23 percent. Vyplýva to zo štatistiky Sociálnej poisťovne. Zmenilo sa zvyšovanie penzií. Za postupným znižovaním podielu priemerného dôchodku na priemernej mzde stojí aj zmena systému zvyšovania penzií od roku 2013. Kým do roku 2013 penzie stúpali o percento, ktoré bolo súčtom polovice rastu priemernej mzdy na Slovensku a polovice rastu spotrebiteľských cien na Slovensku, od roku 2013 sa pri zvyšovaní penzií postupne znižovala váha rastu priemernej mzdy a stúpala váha rastu spotrebiteľských cien. Od roku 2017 sa pritom pri valorizácii penzií rast priemernej mzdy na Slovensku už vôbec nezohľadňuje, čo znamená nižší rast dôchodkov. Strop zníži dôchodky, hovorí štátny tajomník. Miera náhrady z prvého piliera, teda pomer priemernej starobnej penzie k priemernej mzde na Slovensku, sa podľa štátneho tajomníka ministerstva práce a sociálnych vecí Ivana Švejnu môže v budúcnosti ešte viac znížiť. Ako upozornil v polovici apríla na seminári o starnutí obyvateľstva a jeho vplyve na dôchodkový systém, po ústavnom zavedení stropu na dôchodkový vek budú musieť v budúcnosti klesnúť novopriznávané dôchodky, a to sa udeje práve znížením miery náhrady strateného príjmu po odchode na dôchodok. "Je to jediný spôsob, ako udržať vybilancovanie dôchodkového systému," povedal. Po zastropovaní penzijného veku bude podľa Švejnu potrebné "preformátovať celý dôchodkový systém". Predseda odborového zväzu KOVO Emil Machyna však tvrdí, že na vykrytie zavedenia stropu na dôchodkový vek by stačil výraznejší rast miezd na Slovensku. Keby podľa neho mzdy na Slovensku stúpali o desať percent ročne, za desať rokov by išlo o stopercentný nárast a tým by sa zdvojnásobili aj príjmy Sociálnej poisťovne. "Ak by stúpali mzdy, máme vyrovnaný rozpočet," povedal.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Pre rast platov padli naše textilky najviac za 7 rokov

15. 5. 2019 Slovenskí výrobcovia textilu zažívajú najhoršie obdobie od čias európskej dlhovej krízy. Na jednej strane náš trh zaplavujú lacné produkty z Ázie, na druhej strane sa im prudko zvyšujú náklady.
Výsledkom je takmer pätinový pokles produkcie textilov v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Takýto prudký prepad pritom tradičný sektor nášho priemyslu naposledy vykázal pred viac ako siedmimi rokmi. Ako upozornil makroanalytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, ide o dlhodobý trend. Štatistiky totiž ukazujú, že produkcia odevov medziročne klesá už desať mesiacov v rade.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner