Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Ministerstvo navrhuje zvýšiť príspevok na opatrovanie a osobnú asistenciu
31. 5. 2019
Výška príspevku na poskytovanie služby v zariadeniach je rozdielna. Príspevok na poskytovanie sociálnych služieb dôchodcom, ako aj ľuďom odkázaným na pomoc sa má od budúceho roka zvýšiť. Taktiež má stúpnuť príspevok na osobnú asistenciu a opatrovanie od 1. júla tohto roka. Vyplýva to z návrhu nariadení z dielne rezortu práce, ktorými sa bude v stredu (29. 5.) zaoberať vláda. Výška príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach je rozdielna pre jednotlivé stupne odkázanosti.
Príspevok pri poskytovaní pobytovej formy sociálnej služby v zariadeniach má dosiahnuť od 104 eur v prípade druhého stupňa odkázanosti do 546 eur pre šiesty stupeň odkázanosti. Pri poskytovaní ambulantnej formy sociálnej služby príspevok pri druhom stupni odkázanosti je stanovený na 70 eur až po šiesty stupeň, pri ktorom má dosiahnuť 364 eur. "Úprava výšky finančného príspevku odráža zvýšenie nákladovosti sociálnych služieb v nadväznosti na spôsob jeho určenia a účelové určenie tohto finančného príspevku na spolufinancovanie ekonomicky oprávnených nákladov na mzdy a odvody zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby v zariadení a potrebu zohľadnenia vývoja zvyšovania miezd zamestnancov v zariadeniach vzhľadom na vývoj minimálnej mzdy a jej výšky na rok 2019," zdôvodnil rezort práce. Vláda sa bude zaoberať aj nariadením rezortu práce, ktorým sa zvýši sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie. Ministerstvo uviedlo, že týmto opatrením reaguje na prijaté programové vyhlásenie vlády, v ktorom sa kabinet zaviazal priaznivejšie upraviť podmienky pri peňažnom príspevku na opatrovanie a zvýšiť ho pre všetky skupiny poberateľov tak, aby sa do roku 2020 priblížil k výške čistej minimálnej mzdy. "Cieľom zvýšenia sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a zvýšenia základných výšok peňažného príspevku na opatrovanie je zlepšiť podmienky pre osoby, ktoré poskytujú osobnú asistenciu alebo opatrujú fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na pomoc inej osoby," uviedol rezort práce.
V prípade opatrovateľa jednej ťažko zdravotne postihnutej osoby má príspevok stúpnuť o 60,99 eura, v prípade viacerých opatrovaných ŤZP osôb má stúpnuť o 80,02 eura. V prípade opatrovateľov poberajúcich dôchodok má príspevok vzrásť o 30,47 eura a pri opatrovaní viacerých osôb o 39,98 eura. Zvýšením sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie o 0,36 eura prinesie zvýšenie peňažného príspevku na osobnú asistenciu v priemere mesačne približne 50,4 eura. Zvýšenie by sa malo v tomto roku pozitívne dotknúť priemerne 33.730 opatrovateľov mesačne a 22.650 opatrovateľov poberajúcich dôchodkovú dávku. "Predpokladáme, že zvýšenie sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie v roku 2019 ovplyvní výšku peňažného príspevku na osobnú asistenciu poskytovanú priemerne mesačne 10.380 osobám s ŤZP a pozitívne sa prejaví približne u 13.500 ľudí poskytujúcich osobnú asistenciu ľuďom s ťažkým zdravotným postihnutím," vyčíslilo ministerstvo práce.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
29. 5. 2019
Cieľom návrhu zákona, ktorý je v parlamente, je zvýšenie finančného ocenenia všetkých kategórií pedagogických a odborných zamestnancov s osobitným dôrazom na začínajúcich učiteľov.
Preto sa navrhuje adresné zvyšovanie platov učiteľov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry), a to zvýšením platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov a úpravou zvyšovania platových taríf v závislosti od dĺžky praxe.
Platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa na základe návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov majú od 1. septembra 2019 zvýšiť o 9,5 %. Úpravou sa mení zvyšovanie platových taríf v závislosti od dĺžky praxe (o 0,25 % pre 1-8 rokov započítanej praxe, o 0,5 % od 9 do 40 rokov započítanej praxe). Ďalšou úpravou sa pri príplatku za riadenie, osobnom príplatku, príplatku za špecializované činnosti (triedny učiteľ, uvádzajúci zamestnanec) upravuje zvyšovanie platovej tarify z 24 % na 14 %. Pri navrhovanom zvyšovaní platových taríf sa tak zachováva absolútna výška uvedených príplatkov. Zvýšenie platových taríf sa odzrkadlí napr. vo zvýšení príplatku začínajúceho zamestnanca, príplatku uvádzajúceho učiteľa, príplatku za činnosť triedneho učiteľa a príplatku za prácu nadčas.
Navrhuje sa adresné zvyšovanie platov učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry). Zvyšovanie platových taríf sa navrhuje realizovať tak, aby zodpovedalo priemernému nárastu platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov podľa dĺžky praxe. Rozostup medzi platovými tarifami učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov a platovými tarifami pedagogických a odborných zamestnancov zostanú na približne rovnakej úrovni.
Zákon o príplatku k dôchodku politickým väzňom – príprava nového zákona
27. 5. 2019
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky bol predložený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov.
Cieľom tejto novely zákona je zvýšenie príplatku k dôchodku pre oprávnené osoby v zmysle § 2 zákona č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov z dôvodu znižovania podielu príplatku k zvyšujúcej sa výške priemerného dôchodku. Na príplatok sa nevzťahuje valorizácia, od účinnosti zákona je stále rovnaký, hoci sa priemerný dôchodok od roku 2009 (339 eur) narástol na aktuálnych 444,26 eura (k 31. 12. 2018).
Pričom je nutné konštatovať, že oprávnených osôb je v súčasnosti v Slovenskej republike približne 2000 a vzhľadom na ich pokročilý vek ich počet každoročne klesá.
Opatrenie sa opiera aj o širšiu dikciu § 6 zákona č. 125/1996 o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému – „zmiernenie niektorých krívd spáchaných na odporcoch komunistického režimu a na osobách, ktoré boli postihnuté jeho perzekúciami, upraví osobitný zákon“. Opatrenie reaguje na objektívnu potrebu zvýšiť príplatok primerane k zvyšovaniu priemernej úrovne starobného dôchodku v Slovenskej republike, aby sa udržal predpoklad zmiernenia niektorých krívd na obetiach komunistických perzekúcií.
Je povinnosťou súčasných generácii mierniť krivdy, ktoré boli spáchané na odporcoch komunistického režimu a ich blízkym osobám v období totality. Vzhľadom na to, že ekonomika Slovenskej republiky má v súčasnosti rastúci trend, máme za to, že tieto ekonomické výsledky by mali pocítiť aj osoby, ktoré za slobodu a demokraciu bojovali v tých najzložitejších časoch perzekúcie a totality.
V porovnaní s Českou republikou sú príplatky pre politických väzňov a ich blízkych na veľmi nízkej úrovni. Prednedávnom Česká republika nariadením vlády schválila ďalšie jednorazové odškodnenie za ušlú dovolenku na úroveň à 1800,- Kč za mesiac väzby, čo je v prepočte približne 72,- eur za mesiac.
V zmysle predkladaného návrhu vstúpi zmena do platnosti až 1. januára 2020, a to najmä z dôvodu, aby s dostatočným predstihom na toto zvýšenie vedel zareagovať aj rozpočet verejnej správy, keďže sú zdroje na financovanie týchto príplatkov v zmysle § 5 ods. 1 zákona č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov poskytované zo štátneho rozpočtu.
Zamestnanci U.S. Steelu pochodovali v Košiciach, žiadali vyššie mzdy
20. 5. 2019
Zvýšenie tarifných miezd žiadalo viac ako tisíc zamestnancov oceliarní U.S. Steel na piatkovom zhromaždení a pochode v centre Košíc. Podujatie organizovali odborári z hutníckej fabriky na podporu kolektívneho vyjednávania. Pre nespokojnosť s zvyšovaním miezd odbory v apríli vyhlásili v podniku štrajkovú pohotovosť. "Je to podpora zamestnancov vyjadrená verejne, že chceme dosiahnuť vyššie tarifné mzdy, ako doteraz ponúka zamestnávateľ, čo je v priemere len 20 eur na zamestnanca," uviedol k akcii predseda Rady odborov OZ KOVO U.S. Steel Košice Juraj Varga.
Zástupcovia zamestnancov v rámci kolektívneho vyjednávania dodatku ku kolektívnej zmluve trvajú na svojej požiadavke zvýšenia tarifnej mzdy o 70 eur. Pre nedohodu vyhlásili kolektívne vyjednávanie v apríli za sporné a bola k nemu prizvaná sprostredkovateľka určená ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. "V prípade, že sa obe vyjednávacie strany nedohodnú ani za aktívnej účasti sprostredkovateľky, bude toto konanie vyhlásené za neúspešné a zástupcovia zamestnancov potom nevylučujú ani krajné riešenie - vyhlásenie štrajku," informovali odborári. Najbližšie rokovanie bude v utorok 21. mája.