Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Zamestnanci dúfajú, že sa ich zmrazenie príjmov nedotkne
17. 3. 2009
Hoci všetci vedia, čo sa deje v ekonomike, keď príde reč na ich príjem, dúfajú do poslednej chvíle, že ich sa to dotkne len okrajovo.
Podľa analytikov úspechom bude, ak reálne
platy tento rok vôbec stúpnu. Tí, ktorí sa pripravovali až na dvojciferné
nárasty príjmov budú vo väčšine sklamaní. Prieskum mzdových očakávaní ukazuje,
že najviac dúfajú, že sa ich zmrazenie platov nedotkne, uchádzači o prácu.
Analytička Poštovej banky si myslí, že ľudia v
odvetviach s najvyšším poklesom tržieb uprednostnia možnosť zostať v práci i za
rovnaký plat ako vlani.
Najviac postihnuté budú sektory s vysokým
pomerom osobných nákladov a tržieb, napr. stavebníctvo, kde mzda z tržieb tvorí
takmer štvrtinu. Vysoké podiely na tržbách majú aj zamestnanci v doprave,
poštách a telekomunikáciách.
Vyššie vzdelanie je na trhu konkurenčná výhoda
16. 3. 2009
Kríza mieša trhom práce. Mnohé pracovné miesta zanikajú, mnohé sú voľné a mnohé aj vznikajú a budú vznikať. Pri ich obsadzovaní budú mať prednosť pripravení ľudia.
Najdôležitejšie
sú v súčasnosti investície do vzdelania, do svojho ľudského kapitálu. Vďaka
tomu človek zvýši svoju uplatniteľnosť na trhu práce.
Firmy sa dnes
snažia znižovať najmä mzdové náklady, pretože tie sú vysokou nákladovou
položkou. Je pre dobré, keď zamestnanec toho vie čo najviac.
Možností je
veľa, treba si však správne zvoliť. Predovšetkým je treba získané vedomosti
využiť v praxi čo najskôr. Väčšina z tých, ktoré sa nevyužívajú sa zhruba po
pol roku stratí.
Pri výbere
príslušného druhu školenia si preto treba urobiť prieskum trhu a žiadaných
pozícií, či dohodu s konkrétnym
zamestnávateľom na pracovnej zmluve po
absolvovaní preškolenia. Žiadaní sú účtovníci a ekonómovia, istý džob ponúka
školstvo.
Človek, ktorý
stratil prácu, väčšinou odsúva akékoľvek výdavky, aj tie na vzdelanie, na
lepšie časy. V takom prípade je možné využiť štátom platené rekvalitikačné
kurzy či e-learning. Dnes je už na internete naozaj všetko a internetové kurzy
bývajú veľmi kvalitné. Zvážiť treba aj šance na získanie vysokoškolského
vzdelania. Pre nových študentov sú školy čoraz otvorenejšie. Mnohé ponúkajú
bezplatné denné alebo externé bakalárske štúdium v trvaní troch rokov.
Ako požiadať úrad práce o zaradenie do evidencie
16. 3. 2009
Občan, ktorého prepustili z práce môže Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny požiadať o zaradenie do evidencie.
Musí tak urobiť písomne priamo na úrade podľa miesta
svojho bydliska v mieste trvalého pobytu. Ideálne je podať túto žiadosť do 7
kalendárnych dní od rozviazania pracovného pomeru. V takom prípade je občan do
evidencie uchádzačov o zamestnanie zaradený nasledujúcim dňom po rozviazaní
pracovného pomeru.
Príhlásenie na úrade je pre občana dobrovoľným
rozhodnutím, ktoré mu prináša nielen určité výhody ale aj určité povinnosti.
K prihláseniu na úrad je potrebný doklad o ukončení
pracovného pomeru, zápočtový list, doklad o najvyššom ukončenom vzdelaní a
platný občiansky preukaz.
Občan sa môže na ktoromkoľvek úrade zaregistrovať tiež
ako záujemca o zamestnanie. Úrad mu pomôže pri hľadaní zamestnania a môže mu
sprostredkovať účasť na vzdelávaní a príprave pre trh práce.
Základné informácie o možnosti účasti na vzdelávaní a
príprave pre trh práce poskytnú záujemcom priamo na úrade v
Informačno-poradenskom stredisku alebo u sprostredkovateľa zamestnania, kde si
možno vypísať prihlášku na konkrétny vybraný kurz.
Novela zákona o dôchodkovom sporení
13. 3. 2009
Na základe novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorú v stredu tento týždeň schválil parlament, sa bude už od 1. júla poplatok DSS za správu majetku v dôchodkových fondoch skladať z dvoch častí, fixnej a variabilnej. Mesačná fixná odplata sa výrazne zníži z doterajších 0,065 % na 0,025 % zo spravovaného majetku, zvyšok poplatku bude závisieť od dosiahnutého zhodnotenia dôchodkových úspor.
Vláda obhajuje takúto zmenu ochranou sporiteľov v druhom pilieri, keďže DSS
budú takýmto spôsobom oveľa viac motivované zhodnocovať ich úspory. Úspory sa totiž v súčasnosti pod vplyvom
celosvetovej finančnej a hospodárskej krízy výrazne znehodnocujú a v niektorých
fondoch sa už dostali aj pod úroveň vloženej istiny. Po novom DSS budú musieť garantovať aspoň vloženú
sumu a v prípade potreby istinu dopĺňať z vlastných peňazí.
Opozícia zníženie poplatkov DSS aj ich naviazanie na dosahované výnosy podporuje.
Dvojtretinové zníženie odplaty za správu majetku je však podľa nich likvidačné.
Výhrady voči takejto výraznej zmene poplatkov má aj Národná banka
Slovenska. Z analýzy vypracovanej centrálnou
bankou pre ministerstvo práce
totiž vyplýva, že výška fixnej odplaty za správu dôchodkového fondu na úrovni
0,025 % nepokrýva náklady DSS a výrazne tak ovplyvní podmienky ich podnikania.
Tvrdenia o likvidácii druhého piliera
prostredníctvom výrazného zníženia poplatkov dôchodkovým správcom však ministerstvo financií odmieta.
Podľa Asociácie DSS zmeny, ktoré prijal slovenský parlament, prakticky
znamenajú, že systém druhého piliera sa stal najlacnejším a najbezpečnejším na
svete a sporitelia už nemajú žiadny dôvod ho opúšťať. Bezpečnosť a nízke
poplatky sú pre sporiteľa určite dobrou správou. Je však nevyhnutné rozlišovať medzi snahou o zatraktívnenie
systému druhého piliera a faktickým ohrozením jeho normálneho fungovania, ktoré
táto novela spôsobuje.