Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Benzín na Slovensku zdražuje
1. 4. 2009
Napriek tomu, že cena ropy zostáva pod hladinou 50 dolárov za barel, benzín sa na Slovensku zdražuje. Oddnes by mal stáť na liter priemerne o dva centy viac.
Dôvodom zdraženia je pravdepodobne vývoj cien benzínov na burze v Rotterdame,
ktoré sa počas minulého týždňa zdvihli približne o desať percent.
V najbližšej budúcnosti sa priemerná cena
95-oktánového benzínu dostane tesne pod 1,05 eura za liter a v najbližšej
budúcnosti by už rásť nemala. Cena
nafty by sa dokonca mohla mierne znížiť.
Bude to však závisieť od ďalšieho vývoja na svetových trhoch.
Pohonné látky na Slovensku patria k najdrahším v
Európe. Za liter nafty platíme piatu najvyššiu cenu. Ešte hlbšie musia do peňaženky
siahnuť motoristi vo Švajčiarsku, Nórsku a vo Veľkej Británii.
Dnes končí štandardná lehota na podanie daňového priznania
31. 3. 2009
Štandardná lehota na podanie daňového priznania za minulý rok 2008 uplynie práve dnes (31. 3. 2009).
Platí to
pre všetkých, ktorí si aspoň 15 dní pred skončením tejto lehoty nepožiadali o
jej predĺženie. Daňový úrad na základe takejto žiadosti alebo z vlastného
podnetu mohol predĺžiť štandardný
termín o tri mesiace, príp. o šesť mesiacov, ak mal daňovník príjmy aj zo
zahraničia.
Deň platby dane - pozor na limity bánk
30. 3. 2009
Klienti bánk, ktorí chcú dane zaplatiť na poslednú chvíľu, by nemali zabúdať na konečný termín pre zadanie ich platby. Banky majú pri spracovaní platieb tiež určité limity. A pre zaplatenie dane v správnom čase je rozhodujúci deň, kedy bola suma na úhradu odpísaná z účtu daňovníka.
V prípade internet bankingu napríklad termíny na odpísanie platieb z účtu väčšinou končia vo večerných hodinách.
Klienti Slovenskej sporiteľne môžu zadať prevodné príkazy priamo na
pobočkách počas otváracich hodín a prostredníctvom internet bankingu do 21,30
hod.
V Tatra banke by mal byť príkaz zadaný do 14,00 hod., prostredníctvom
internet bankingu do 21,00 hod.
ČSOB príkazy na štandardnú platbu s odpísaním prostriedkov z účtu v
ten istý deň akceptuje do 15,00 hod, v prípade internet bankingu do 18.00 hod.
UniCredit Bank berie prevodné príkazy na pobočkách do 16,00 v prípade internet bankingu najneskôr do
19,00 hod.
Vo VÚB je najneskorší termín
pre akceptáciu platby s odpísaním prostriedkov z účtu ešte v rovnaký deň stanovený pri internet
bankingu do 20,00 hod.
V OTP Banke treba prevodný príkaz predložiť do konca prevádzkových
hodín a v prípade internet bankingu do 21,00 hod.
Corporate Banking má konečný termín
podnia príkazov stanovený na 18,00 hod.
Najdlhšie akceptuje klientske príkazy Poštová banka, kde je možné
internet banking potvrdiť 31. marca až do 23,59 hod.
Banky však odporúčajú svojim klientom nenechávať si túto aktivitu až na
poslednú chvíľu.
Nižšie odvody podnikateľov
27. 3. 2009
Živnostníci a podnikatelia odvody poslednýkrát po starom zaplatia budúci mesiac. Zmena, ktorou sa znížili odvody do rezervného fondu Sociálnej poisťovne zo 4,75 percenta na 2 percentá platí od apríla. Nižšia sadzba má platiť prechodne dva roky.
Odvody z minimálnej mzdy, ktorá je v súčasnosti 295,50 € si platí až 80 %
samostatne zárobkovo činných osôb. Väčšine z nich mesačné výdavky na povinné
odvody klesnú zhruba o 8 €, teda približne o 240 korún. Ročne tak ušetria
takmer 100 €. Tí, čo platia odvody z vyššieho vymeriavaceho základu, ušetria
ešte viac.
Od budúceho roka sa už minimálna suma na platenie odvodov bude odvíjať od
priemernej mzdy.
Zmena odvodov sa podnikateľov dotkne priamo až v máji. Do Sociálnej
poisťovne sa aprílové odvody musia zaplatiť najneskôr do ôsmeho dňa
nasledujúceho maesiaca. Keďže na Slovensku je voľný deň, termín zaplatenia
odvodov sa posúva na 11. mája.
Odvody si živnostník musí prepočítať sám a vo vlastnom záujme ustriehnuť,
aby už v máji odviedol do poisťovne menej. O špeciálnej informačnej kampani,
ktorá by podnikateľom pripomenula, že si majú znížiť odvody, sociálna poisťovňa
zatiaľ neuvažuje.