Slováci môžu žiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru
8. 1. 2024
Príspevok je stanovený na 75 % zo zvýšenia mesačnej splátky, a to maximálne v sume 150 eur. Občania môžu od utorka požiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie. Štát im každý mesiac na účet pošle 75 % zo zvýšenia ich splátky. Informovala o tom v utorok Marianna Šebová z tlačového a komunikačného oddelenia Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) v súvislosti so zákonom, ktorý vstúpil do platnosti v tomto roku. „Systém je zatiaľ nastavený do roku 2027 s možnosťou pravidelného prehodnocovania pri zákone o štátnom rozpočte.
Predošlý rok sme pokryli daňovým bonusom," uviedol minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš (Hlas-SD). Ako dodala hovorkyňa, jeho samotnú výšku vypočíta konkrétna banka, v ktorej má občan uzatvorenú zmluvu o úvere na bývanie. Podmienkou je uzatvorenie tejto zmluvy pred 1. januárom 2024. Pokiaľ sa úroková sadzba zvýšila v predchádzajúcom roku, žiadosť o príspevok je možné podať od januára tohto roku. Ak sa úroková sadzba úveru na bývanie bude zvyšovať v priebehu tohto roka, žiadosť je možné podať až od kalendárneho mesiaca, keď k zvýšeniu úrokovej sadzby došlo.
ÚPSVaR upozornilo, že v prípade viacerých oprávnených osôb vzniká nárok na príspevok jednej z nich. Žiadosť je možné podávať si na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny osobne, poštou alebo elektronickým kvalifikovaným podpisom cez portál slovensko.sk. K žiadosti musí byť priložená kópia zmluvy o úvere.
Údaje o výške príspevku, splácaní úveru poskytnú úradom banky do desiateho dňa v mesiaci za predchádzajúci mesiac. Tak ako aj pri iných štátnych sociálnych dávkach budú úrady príspevok vyplácať mesiac pozadu. „Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny očakávajú zo začiatku nápor žiadostí, preto sa môže stať, že príspevok mu príde na jeho účet o niečo neskôr, ale bude mu doplatený aj spätne od mesiaca, v ktorom bola podaná žiadosť o príspevok," dodala hovorkyňa ÚPSVaR. Podmienkou poskytovania príspevku je aj pravidelné splácanie úveru na bývanie, pričom splátka musí byť uhradená do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom mala byť pôvodne zaplatená. Úrady preto budú na základe údajov z bánk kontrolovať mesačne aj plnenie tejto povinnosti.
„Na úradoch sme vyčlenili telefónne linky, kde klientom zamestnanci ochotne vysvetlia všetky podrobnosti, ktoré ich budú zaujímať. Rovnako sme zriadili aj špeciálnu e-mailovú adresu, a to uverovapomoc@upsvr.gov.sk, na ktorú môžu smerovať svoje otázky," uzavrel generálny riaditeľ a generálny tajomník služobného úradu ÚPSVaR Peter Ormandy.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Daň z motorových vozidiel
13. 1. 2009
Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel sa podáva po ročnej prestávke.
V daňovom priznaní k dani z motorových vozidiel, ktoré
sú daňovníci povinní podať do 2. februára tohto roka, sa údaje uvádzajú ešte v
slovenských korunách. Predpokladaná daň na rok 2009 sa uvádza už v eurách.
Podľa Daňového riaditeľstva SR by daňovníci mali v
daňovom priznaní v oddiele pomocné výpočty sumu dane na úhradu prepočítať z
korún na eurá konverzným kurzom a zaokrúhliť na najbližší eurocent nadol.
Daňové priznanie je už možné vyplniť aj na internetovej stránke DR SR.
Daňové priznanie za rok 2008 bude daňovník dane z motorových vozidiel
podávať miestne príslušnému daňovému úradu. Miestna príslušnosť sa určí podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru 2007.
Zmena názvu Poisťovne Rapid
13. 1. 2009
Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid sa od nového roka premenovala na Rapid life životná poisťovňa, a. s. Ostatné náležitosti ani čísla bankových účtov sa nemenia.
Rapid
u nás podniká od roku 1995. Poisťovňa má súhlas na podnikanie na území Českej a
Poľskej republiky. Názov Rapid bol pridaný v roku 2006 ako jeden zo základných
predpokladov vstupu poisťovne na stredoeurópske trhy.
Povinnosti pri ukončení podnikania
13. 1. 2009
Ukončiť podnikanie nie je zložité. Dôležité je dodržať zákonom stanovené termíny a informovať príslušné úrady.
Ukončenie podnikania
však neznamená, že podnikateľ
neručí za škodu, ktorú v čase podnikania spôsobil. Preto by mal dodržať určité povinnosti.
Povinnosti pri ukončení podnikania:
pre živnostníka
- odhlásiť sa zo
živnostenského úradu
- odhlásiť z daňového úradu –
daňovú povinnosť, DPH, urobiť posledné daňové priznanie
- odhlásiť sa zo zdravotnej
poisťovne
- odhlásiť sa zo Sociálnej
poisťovne
pre právnickú osobu
- odhlásiť svojich
zamestnancov zo zdravotnej a Sociálnej poisťovne
- odhlásiť z daňového úradu -
daň zo miezd, DPH, daňovú povinnosť, urobiť posledné daňové priznanie
- požiadanie o vymazanie z
obchodného registra
Pri príkazoch na úhradu pozor na zmenu meny
13. 1. 2009
Pri prevode peňazí z účtu napríklad prostredníctvom príkazu na úhradu môže dôjsť k omylu a občan či podnikateľ namiesto 1000 Sk uhradí 1000 eur, t. j. 30 126 Sk. Každý, kto prijal takúto sumu by mal peniaze ihneď vrátiť.
Ak tak neurobí, dopúšťa sa podľa Občianskeho zákonníka bezdôvodného
obohatenia.
Občania sa v týchto prípadoch môžu obrátiť
na súd a žiadať vydanie omylom vyplatených peňazí. Poškodení môžu podať na súde návrh na vydanie platobného
rozkazu. Podanie návrhu je veľmi jednoduché. Stačí správne vyplniť tlačivo,
zaplatiť poplatok a splniť ostatné zákonné podmienky. Súd vydá platobný rozkaz
najneskôr do desiatich pracovných dní. Vzor tlačiva na vydanie platobného
rozkazu je možné nájsť na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR.