Slováci môžu žiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru
8. 1. 2024
Príspevok je stanovený na 75 % zo zvýšenia mesačnej splátky, a to maximálne v sume 150 eur. Občania môžu od utorka požiadať o príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie. Štát im každý mesiac na účet pošle 75 % zo zvýšenia ich splátky. Informovala o tom v utorok Marianna Šebová z tlačového a komunikačného oddelenia Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) v súvislosti so zákonom, ktorý vstúpil do platnosti v tomto roku. „Systém je zatiaľ nastavený do roku 2027 s možnosťou pravidelného prehodnocovania pri zákone o štátnom rozpočte.
Predošlý rok sme pokryli daňovým bonusom," uviedol minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš (Hlas-SD). Ako dodala hovorkyňa, jeho samotnú výšku vypočíta konkrétna banka, v ktorej má občan uzatvorenú zmluvu o úvere na bývanie. Podmienkou je uzatvorenie tejto zmluvy pred 1. januárom 2024. Pokiaľ sa úroková sadzba zvýšila v predchádzajúcom roku, žiadosť o príspevok je možné podať od januára tohto roku. Ak sa úroková sadzba úveru na bývanie bude zvyšovať v priebehu tohto roka, žiadosť je možné podať až od kalendárneho mesiaca, keď k zvýšeniu úrokovej sadzby došlo.
ÚPSVaR upozornilo, že v prípade viacerých oprávnených osôb vzniká nárok na príspevok jednej z nich. Žiadosť je možné podávať si na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny osobne, poštou alebo elektronickým kvalifikovaným podpisom cez portál slovensko.sk. K žiadosti musí byť priložená kópia zmluvy o úvere.
Údaje o výške príspevku, splácaní úveru poskytnú úradom banky do desiateho dňa v mesiaci za predchádzajúci mesiac. Tak ako aj pri iných štátnych sociálnych dávkach budú úrady príspevok vyplácať mesiac pozadu. „Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny očakávajú zo začiatku nápor žiadostí, preto sa môže stať, že príspevok mu príde na jeho účet o niečo neskôr, ale bude mu doplatený aj spätne od mesiaca, v ktorom bola podaná žiadosť o príspevok," dodala hovorkyňa ÚPSVaR. Podmienkou poskytovania príspevku je aj pravidelné splácanie úveru na bývanie, pričom splátka musí byť uhradená do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom mala byť pôvodne zaplatená. Úrady preto budú na základe údajov z bánk kontrolovať mesačne aj plnenie tejto povinnosti.
„Na úradoch sme vyčlenili telefónne linky, kde klientom zamestnanci ochotne vysvetlia všetky podrobnosti, ktoré ich budú zaujímať. Rovnako sme zriadili aj špeciálnu e-mailovú adresu, a to uverovapomoc@upsvr.gov.sk, na ktorú môžu smerovať svoje otázky," uzavrel generálny riaditeľ a generálny tajomník služobného úradu ÚPSVaR Peter Ormandy.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Nedoplatky na odvodoch za zamestnancov možno riešiť splátkami
19. 3. 2009
Ak sa firma pre krízu dostane do finančných problémov a má nedoplatky na odvodoch za svojich zamestnancov, nie je to neriešiteľný problém. Základným pravidlom je: Komunikovať bezodkladne so Sociálnou i zdravotnými poisťovňami!
Situáciu nemožno nechať len tak, sama sa nevyrieši.
Treba tieto inštitúcie osloviť, aby sa spoločne hľadali možnosti riešenia.
Sociálna poisťovňa aj zdravotné poisťovne sú zväčša
ochotné sa s neplatičmi dohodnúť na splatení dlhu po častiach. Každý prípad
neplatičov však posudzujú osobitne. Zákon
dáva poisťovniam možnosť povoliť splátky, neukladá im to ako povinnosť.
Komunikáciu s poisťovňami netreba podceňovať. Môže
zohrať úlohu pri rozhodovaní o splátkovom
kalendári. Pod drobnohľadom je platobná schopnosť neplatičov, teda
schopnosť pravidelne platiť splátky. Splátky poisťovňa povolí vtedy, ak dôvodne
možno predpokladať, že neplatič bude schopný svoje záväzky voči poisťovni
zaplatiť v období nie dlhšom ako deväť mesiacov.
Ak ste neplatili odvody, o splátkový kalendár
musíte poisťovňu požiadať. Žiadosť
treba podať písomne na pobočke poisťovne, alebo zaslať poštou. Dlh treba podľa
zákona splatiť najneskôr do deviatich mesiacov. Výška splátok a ich frekvencia
budú závislé na dohode s konkrétnou poisťovňou. Pri povolení splátok sa
zohľadňuje výška záväzku platiteľa poistného a
výška preddavkov na poistnom. Výška splátok nie je zákonom stanovená,
dôležité je dlh vyrovnať do zákonom stanovených deviatich mesiacov.
Na báze individuálneho prístupu k neplatičom odvodov
má možnosť dohodnúť splátkový kalendár odvodov aj Sociálna poisťovňa. Treba s
ňou tiež komunikovať okamžite a navštíviť najbližšiu pobočku Sociálnej
poisťovne v regióne.
Vláda chce zefektívniť odvodový systém
18. 3. 2009
Vláda pracuje na efektivizácii výberu daní a je možné, že ešte v tomto volebnom období sa dočkáme "upratania" systému odvodov. K zníženiu dane z príjmov však pravdepodobne nedôjde.
Efektivizácia by mala vytvoriť priestor na
pokles odvodového zaťaženia. Zhodli sa na tom diskutujúci na pôde Klubu
hospodárskych novín na tému Aktuálne problémy daňového systému.
Doterajšie kroky štátu boli v zvýšení
nezdaniteľnej časti základu dane, v zamestnaneckej prémii, v zjednodušení
daňovej evidencie pre živnostníkov a možnosti využitia paušálnych nákladov miesto
pracného vypisovania knihy jázd.
Na ministerstve financií sa pripravuje návrh,
podľa ktorého by určité skupiny daňovníkov mohli podávať daňové priznania do
konca apríla či júna.
K výraznejším zmenám by mohlo dôjsť v
odvodoch. Doterajšia odvodová politika obsahuje množstvo výnimiek, ktoré ju
zneprehľadňujú. Prípadnému zníženiu platieb by mohol pomôcť projekt Unitas, ktorého
cieľom je zjednotenie výberu odvodov a daní pod jednu strechu. Potrebná
inštitucionálna zmena by sa dotkla tisícok štátnych zamestnancov. Napr. zo 102
daňových úradov by ich zostalo len 8.
Zjednodušená daňová evidencia pre živnostníkov
18. 3. 2009
Zaviedol ju zákon č. 60/2009 Z. z., ktorým sa od 1. marca 2009 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Zjednodušenú daňovú evidenciu môže viesť podnikateľ - fyzická osoba, ktorý
nezamestnáva žiadnych zamestnancov, jeho príjmy nie sú vyššie ako 170
tisíc € a pri príjmoch uplatňuje preukázateľné daňové výdavky.
Daňovník, ktorý vedie zjednodušenú daňovú evidenciu
podľa § 6 ods. 14 zákona o dani z príjmov nemá povinnosť vykonávať
inventarizáciu, zostavovať účtovnú závierku, uzatvárať a otvárať účtovné knihy
a vyhotovovať účtovné výkazy, oceňovať majetok reálnou hodnotou, zostavovať
účtovný odpisový plán a vyčíslovať kurzové rozdiely. Daňovník nie je považovaný
za účtovnú jednotku v zmysle zákona o účtovníctve a nie je povinný viesť
účtovníctvo.
Ak daňovník porušil
podmienky pre vedenie zjednodušenej daňovej evidencie v priebehu
zdaňovacieho obdobia, bude ju viesť už len v tom zdaňovacom období, v ktorom
podmienky porušil. V bezprostredne nasledujúcom zdaňovacom období zákon tomuto
daňovníkovi umožňuje rozhodnúť, či bude viesť účtovníctvo podľa zákona o
účtovníctve alebo zjednodušenú daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 zákona o dani
z príjmov.
Pošta 31. marca predĺži otváracie hodiny
18. 3. 2009
V posledný možný deň podávania daňových priznaní, teda 31. marca, predĺži Slovenská pošta otváracie hodiny. Daňovníci budú mať na 108 poštách na Slovensku na poslanie daňových priznaní viac času.
Aspoň jedna pošta s predĺženým časom bude
zákazníkom k dispozícii v každom okresnom meste. Vlani mala pošta dlhšie otvorených pobočiek len 14.
Podrobnejšie
informácie o predĺžení otváracích hodín je možné si vyhľadať na internetovej
stránke Slovenskej pošty www.posta.sk.
Tlačivá daňových priznaní sú
dostupné na daňových úradoch aj na
internetovej stránke DR SR, na ktorej ich je ich možné aj priamo vyplniť.