Sladené nealkoholické nápoje budú podliehať novej dani
12. 9. 2024
Ide o konsolidačné opatrenie na zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. Nový zákon schválila Národná rada (NR) SR. Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už pôjde o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, budú od budúceho roka podliehať novej spotrebnej dani. Vyplýva to zo zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov, ktorý Národná rada (NR) SR definitívne schválila.
Nová daň bude mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty, ktoré uskutočňujú prvé dodanie nápoja v tuzemsku. Vyberať ju budú v cene tohto nápoja. „Navrhuje sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane,“ priblížilo v dôvodovej správe Ministerstvo financií (MF) SR.
Rezort dodatočne z návrhu na novú daň vypustil sladené mliečne nápoje, jogurtové nápoje a nápoje na rastlinnej báze. Vypustil tiež zavedenie dane na koncentrované balené látky, ktoré majú charakter liečiva a ktoré sa predávajú napríklad v lekárňach, ako aj na výživové doplnky, ako napríklad voľnopredajné šumivé vitamínové tablety či proteínové nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami.
Naopak, poslanci pri hlasovaní schválili pozmeňujúci návrh z výborov, ktorým rozšírili zdanenie aj na sladené nealkoholické nápoje, ak obsahujú kávu, čaj alebo ich náhradu, a to aj v prípade, ak obsahujú mlieko alebo iné rastlinné alternatívy. Ide napríklad o balenú ľadovú kávu, kávový nápoj s obsahom rastlinnej náhrady mlieka, cereálny kávovinový nápoj či balený čaj s mliekom. Týka sa to aj ich koncentrovanej podoby, napríklad prášku a kapsuly.
Pre balený nápoj pripravený na konzumáciu, ktorý obsahuje pridaný cukor alebo sladidlo, bude sadzba dane 0,15 eura na liter. Energetické nápoje s vysokým obsahom kofeínu budú podliehať vyššej sadzbe 0,30 eura/liter. V prípade balenej koncentrovanej látky, ktorá si vyžaduje ďalšiu prípravu pridaním vody, mlieka, ľadu alebo oxidu uhličitého, bude sadzba 1,05 eura/liter alebo 4,30 eura/kilogram, podľa toho, v akej mernej jednotke sa nápoj dodáva.
Zákonodarcovia pozmeňujúcim návrhom zaviedli tiež osobitné zdanenie podnikateľov, ktorí by sa nadmerne predzásobili sladenými nápojmi ešte pred účinnosťou zákona, a teda by mohli dlhodobo predávať nezdanené nápoje. Týkať sa však bude iba tých, ktorí by vzhľadom na svoju veľkosť či postavenie mohli negatívne ovplyvňovať trh. „Vznik tejto mimoriadnej daňovej povinnosti bude potrebné určiť viacstupňovým testom, čím sa sleduje dodržanie princípu proporcionality,“ zdôraznili predkladatelia.
Rezort financií odhadol, že v roku 2025 by mala nová daň priniesť do rozpočtu viac ako 79 miliónov eur, následne 108 miliónov eur v roku 2026 a 110 miliónov eur v roku 2027.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje podľa MF štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zákon bude účinný od 1. januára 2025.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Daniari evidujú takmer 2 000 rizikových platiteľov DPH
10. 4. 2013
Na zozname platiteľov dane z pridanej hodnoty , u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, pribudlo ďalších 568 subjektov.
Finančné riaditeľstvo doplnilo na zoznam rizikových subjektov k 9. aprílu 74 fyzických a 494 právnických osôb. Celkovo tak daniari evidujú 1 970 subjektov, pričom celkový počet platcov DPH ku koncu marca dosahoval 197 087 daňovníkov.
Celková výška nezaplatenej vlastnej daňovej povinnosti na DPH za nové subjekty dosahuje 6,41 mil. eur. Najvyšší nedoplatok predstavuje 233,97 tis. eur a priemerný nedoplatok je na úrovni 11,3 tis. eur.
Za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu - pokuta 332 eur
10. 4. 2013
Viac ako 150.000 vozidiel nemá v súčasnosti platnú technickú či emisnú kontrolu.
Ak OÚ pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla nemá platnú technickú či emisnú kontrolu, zašle mu oznámenie o začatí konania vo veci uloženia pokuty. Pokuta za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu je 332 eur.
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel. Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov EÚ, platí na Slovensku od 1.3.2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel.
V roku 2014 by sa mali pozemky pre diaľnice vyvlastňovať po novom
10. 4. 2013
O rok by sa mali pozemky pre diaľnice vyvlastňovať podľa nových pravidiel.
Ministerstvo dopravy pripravuje nový zákon o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb súčasne so stavebným zákonom. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť v prvej polovici roku 2014. Prípadné vyvlastňovanie bude možné len vtedy, ak sa nedosiahne dohoda. Navrhuje tri kroky pri vyrovnávaní pozemkov pre budúce diaľnice. V prvom kroku by štát oslovil vlastníka a za pozemok by mu ponúkol trhovú cenu podľa druhu pozemku. Zároveň by stanovil lehotu, dokedy sa musí vlastník vyjadriť, či ju prijíma alebo nie. V prípade, že by vlastník neakceptoval túto lehotu alebo by nesúhlasil s cenou, do hry by vstúpil súd. Súd by určil cenu a tá by bola stanovená ako konečná pre vlastníka. Keby ani túto cenu majiteľ pozemku neprijal, pristúpilo by sa k vyvlastňovaniu.
Minister financií chystá novú špeciálnu daň
13. 3. 2013
Firmy v daňových rajoch by mali byť zasiahnuté zvýšenou zrážkovou daňou.
Vláda sa chystá tvrdšie zakročiť proti firmám z daňových rajov. Ich podnikanie a obchodovanie na Slovensku má zaťažiť špeciálna, vyššia zrážková daň. Tú by pocítili nielen spoločnosti registrované v zahraničí, ale aj stovky až tisícky slovenských firiem. Po novom totiž budú musieť preukázať – s podnikmi z daňových rajov neobchodujeme. V opačnom prípade by práve slovenské firmy museli štátu posielať napríklad za poradenstvo či obchodovanie s IT riešeniami od podnikateľa z daňového raja výrazne viac než súčasných 19 percent zrážkovej dane. A to by ich od obchodovania s nimi mohlo odradiť.