Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a informácie

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

Správna informácia ešte nezaručuje správne rozhodnutie. Nesprávna informácia ešte nezaručuje nesprávne rozhodnutie. Informácia, ktorú máte, nie je tá, ktorú práve chcete. Informácia, ktorú chcete, nie je tá, ktorú potrebujete. Informácia, ktorú potrebujete, nie je tá, ktorú môžete získať. Informácia, ktorú môžete získať, stojí viac, ako môžete zaplatiť. Skutočný obsah informácie nie je taký dôležitý ako dojem, ktorý vyvolá.

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Otázky na rádio Jerevan

Čo to je manna nebeská? Niečo, čo vám padne do huby bezpohnutia prstom, podobne, ako štátny podnik privatizérovi.

Platí ešte: „Pomaly najďalej zájdeš“? Ale áno. Ibaže komu sa chce dnes ďaleko chodiť?

Ktorý je prvý známy boj o trh? Boj medzi Kainom a Ábelom o priazeň Hospodina.

(Myšlienky bez cla)
Hlúposti sa medze nekladú

Ak sa veci majú pokaziť, tak sa pokazia nezávisle od miesta, kam ich schováme.

Múdry sliepku, čo znáša zlaté vajcia, kŕmi, hlupák ju zje.

Je zdraviu škodlivé hovoriť iné, ako chcú počuť mocní. Kto chce byť "in" riadi sa vekmi osvedčeným pravidlom: "Kam vietor, tam plášť."

(Murphyho zákony v bájkach)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Väčšina správ sa postupne zhoršuje.

Radšej byť bohatým ako hlúpym.

Dnes je toľko informácií o všetkom, že už ničomu nerozumieme.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Sladené nealkoholické nápoje budú podliehať novej dani

12. 9. 2024 Ide o konsolidačné opatrenie na zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. Nový zákon schválila Národná rada (NR) SR. Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už pôjde o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, budú od budúceho roka podliehať novej spotrebnej dani. Vyplýva to zo zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov, ktorý Národná rada (NR) SR definitívne schválila.
Nová daň bude mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty, ktoré uskutočňujú prvé dodanie nápoja v tuzemsku. Vyberať ju budú v cene tohto nápoja. „Navrhuje sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane,“ priblížilo v dôvodovej správe Ministerstvo financií (MF) SR.
Rezort dodatočne z návrhu na novú daň vypustil sladené mliečne nápoje, jogurtové nápoje a nápoje na rastlinnej báze. Vypustil tiež zavedenie dane na koncentrované balené látky, ktoré majú charakter liečiva a ktoré sa predávajú napríklad v lekárňach, ako aj na výživové doplnky, ako napríklad voľnopredajné šumivé vitamínové tablety či proteínové nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami.
Naopak, poslanci pri hlasovaní schválili pozmeňujúci návrh z výborov, ktorým rozšírili zdanenie aj na sladené nealkoholické nápoje, ak obsahujú kávu, čaj alebo ich náhradu, a to aj v prípade, ak obsahujú mlieko alebo iné rastlinné alternatívy. Ide napríklad o balenú ľadovú kávu, kávový nápoj s obsahom rastlinnej náhrady mlieka, cereálny kávovinový nápoj či balený čaj s mliekom. Týka sa to aj ich koncentrovanej podoby, napríklad prášku a kapsuly.
Pre balený nápoj pripravený na konzumáciu, ktorý obsahuje pridaný cukor alebo sladidlo, bude sadzba dane 0,15 eura na liter. Energetické nápoje s vysokým obsahom kofeínu budú podliehať vyššej sadzbe 0,30 eura/liter. V prípade balenej koncentrovanej látky, ktorá si vyžaduje ďalšiu prípravu pridaním vody, mlieka, ľadu alebo oxidu uhličitého, bude sadzba 1,05 eura/liter alebo 4,30 eura/kilogram, podľa toho, v akej mernej jednotke sa nápoj dodáva.
Zákonodarcovia pozmeňujúcim návrhom zaviedli tiež osobitné zdanenie podnikateľov, ktorí by sa nadmerne predzásobili sladenými nápojmi ešte pred účinnosťou zákona, a teda by mohli dlhodobo predávať nezdanené nápoje. Týkať sa však bude iba tých, ktorí by vzhľadom na svoju veľkosť či postavenie mohli negatívne ovplyvňovať trh. „Vznik tejto mimoriadnej daňovej povinnosti bude potrebné určiť viacstupňovým testom, čím sa sleduje dodržanie princípu proporcionality,“ zdôraznili predkladatelia.
Rezort financií odhadol, že v roku 2025 by mala nová daň priniesť do rozpočtu viac ako 79 miliónov eur, následne 108 miliónov eur v roku 2026 a 110 miliónov eur v roku 2027.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje podľa MF štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zákon bude účinný od 1. januára 2025.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Výhody a nevýhody personálneho lízingu

9. 3. 2009 Okrem znižovania počtu zamestnancov sa firmy čoraz častejšie snažia znižovať náklady pomocou outsourcingu ľudských zdrojov. Svoju flexibilnosť zamestnávatelia udržujú pomocou personálneho lízingu. Týmto spôsobom sa spoločnosti vyhnú prípadným problémom pri prepúšťaní.
Výhody pre zamestnávateľa
Zamestnávateľ sa zbaví administratívnych procesov súvisiacich so mzdovou a personálnou agendou, ktorú preberie pracovná agentúra.
Absentuje  riziko prebytočnej pracovnej sily v prípade, že sa náhle zníži produkcia.
Firma môže jednoducho a rýchlo uvoľniť pracovníka podľa meniacich sa potrieb, pretože ten má uzatvorenú zmluvu s agentúrou.
Zmluvy i s takzvanými zmluvnými pracovníkmi sa uzatvárajú na čas určitý a sú dôležitým prvkom pri zachovaní možnosti pružne reagovať na odbytové trhy.
Prednosťou personálnehou lízingu je flexibilné dodanie pracovnej sily, či už robotníckej alebo administratívnej na obdobie trvania projektu.
Väčšinou  pre juniorov
V uplynulých rokoch dominoval dopyt po flexibilnej pracovnej sile hlavne vo výrobných podnikoch, v súčasnosti sa trend presunul aj do iných sfér. O personálny lízing je teraz záujem najmä v call centrách, servisných strediskách a v sektore zdieľaných služieb. To znamená v oblastiach, kde funguje väčšia fluktuácia zamestnancov a je potreba neustáleho dopĺňania nových pracovníkov. Týmto spôsobom však firmy neobsadzujú všetky pozície, prevládajú nižšie posty.
Prostredníctvom personálneho lízingu firmy nezvyknú zamestnávať riadiacich pracovníkov a zamestnancov, ktorí majú prístup k dôverným údajom.
K typickým znakom Slovenska patrí, že  firmy sú zvyknuté najímať si agentúrnych pracovníkov hlavne do výroby. V západnej Európe je  okrem týchto pozícií často zvykom kontraktovať aj veľmi kvalifikovaných špecialistov, ako sú programátori, výskumní pracovníci a inžinieri.
Nevýhody pre zamestnanca 
Aj keď je pre naše podniky tento spôsob zaobstarávania ľudí nepochybne liekom na mnohé problémy, menej výhodná je táto alternatíva z hľadiska samotného pracovníka.  Hoci často jediná.  Podľa zákona musia mať všetci agentúrni zamestnanci  porovnateľné podmienky ako kmeňoví zamestnanci firmy a nesmú byť diskriminovaní. Bohužiaľ, býva to často porušované, pretože legislatíva je v tomto nedostatočná.
(Zdroj: HNONLINE)

MF zvažuje emisiu štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo

9. 3. 2009 Tento mesiac by malo Ministerstvo financií SR rozhodnúť o tom, či pristúpi k emisii štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo. Objem, termín ani technologický postup zatiaľ nebol konkretizovaný, pretože tieto údaje sú súčasťou taktiky emitovania. V prípade, že sa štát rozhodne takéto dlhopisy emitovať, parametre budú závisieť aj od aktuálnej situácie na finančných trhoch.
Emisia štátnych dlhopisov má podľa analytikov svoje výhody aj nevýhody ako pre investora, tak aj pre štát.  Klientom s dlhším investičným horizontom emisia ponúka príležitosť pre potenciálne vyššie zhodnotenie úspor. Netreba však zabúdať, že na rozdiel od termínovaného vkladu v banke ide o investíciu do cenného papiera so sprievodným rizikom, ktorým je  zmena trhovej ceny cenného papiera v období pred jeho splatnosťou. V praxi by to znamenalo, že ak by chcel držiteľ dlhopisu  tento cenný papier predať pred termínom splatnosti a úroky by medzičasom stúpli, zisk by mal oproti dohodnutému výnosu nižší alebo by sa dokonca mohol dostať do straty. V prípade, že by držal dlhopis až do splatnosti, dosiahol by výnos dohodnutý na začiatku, to by však znamenalo držať dlhopisy niekoľko rokov.  Štátny dlhopis nie  je nástroj na krátkodobé uloženie peňazí.
Pre štát by emisia dlhopisov pre obyvateľstvo predstavovala relatívne jednoduché a pravdepodobne aj lacnejšie získanie finančných prostriedkov, ktoré by zároveň v čase veľmi nízkych výnosov a pri nízkom riziku mohli byť dostatočne atraktívne aj pre ľudí. Štát by mohol získať potrebné finančné prostriedky z domácich zdrojov a nemusel by zvyšovať svoj dlh voči zahraničiu. Praktickosť takéhoto kroku však bude závisieť aj od faktu, v akej nominálnej hodnote by štát dlhopisy emitoval,  či by boli prístupné širšej vrstve obyvateľstva, alebo vzhľadom na vysoký nominál iba užšej skupine Slovákov.  Dôležité pre ľudí  by boli stanovené výnosy, ako aj  aj splatnosť dlhopisov.
Na druhej strane by štát išiel emisiou dlhopisov proti svojim súčasným záujmom. Analytici tvrdia, že takýmto krokom by pôsobil proti podpore spotreby domácností, ktorá ako sa ukázalo aj v nedávnych štatistikách hrubého domáceho produktu, výrazným spôsobom podporuje a ťahá ekonomický rast Slovenska.
Myšlienka vydania dlhopisovej emisie pre obyvateľstvo nie je nová. Takmer pravidelne sa objavuje aj v aktualizovaných stratégiách riadenia dlhu. Táto možnosť sa uvádza aj v stratégii riadenia dlhu na roky 2007 až 2010. Ministerstvo financií sa v tomto materiáli odvolávalo na skutočnosť, že v krajinách Európskej únie je takýto doplnkový spôsob financovania potrieb štátu bežný. Hlavným prínosom emisie pre obyvateľstvo môže  byť menšia závislosť od finančného a kapitálového trhu a taktiež nižšie náklady financovania. V roku 2007 rezort financií predpokladal, že s narastajúcou životnou úrovňou na Slovensku sa môže podariť takýmto spôsobom získať niekoľko miliárd korún ročne.
(Zdroj: HNONLINE)

Firmy môžu ušetriť aj na nájomnom

6. 3. 2009 Kríza si vyžaduje radikálne opatrenia na nákladovej strane účtovných kníh. Jednou z možností, ako ušetriť, môže byť napríklad prehodnotenie nájomnej zmluvy.

 Ak majiteľ budovy, v ktorej firma sídli, nie je ochotný pristúpiť na dohodu, možno je čas poobzerať sa po novej adrese. Na trhu s kancelárskymi priestormi totiž dnes diktuje dopyt.
Kým ceny bytov na Slovensku začali klesať až vlani, trh s kancelárskymi priestormi svoj vrchol dosiahol už o niekoľko rokov skôr. Aj keď v globále platí, že ceny skôr stagnujú ako stúpajú, kvôli prebytku ponuky developerov na našom trhu však v posledných rokoch výrazne stúpa kvalita a štandardy jednotlivých priestorov.
Kvalita a vek budovy nevplývajú len na pohodlie pri práci, ale aj na ďalšie účty firmy.  Významným faktorom je dnes energetická efektivita, ktorá veľmi vplýva na nákladovosť. 

Ako ušetriť na nájomnom:
- nájomcovia by si mali prezrieť podmienky úpravy ceny či iných zmien v zmluvnom vzťahu
- pozrieť si, či bola zmluva uzvatvorená na dobu určitú alebo neurčitú
- skontrolovať si dĺžku výpovednej lehoty
- spýtať sa prenajímateľa na zmenu podmienok
- skúsiť sa dohodnúť na úprave ceny či iných zvýhodneniach
- ceny v starších nehnuteľnostiach s priemernými podmienkami by nemali prevyšovať 12/€/m2/rok.
Ak prenajímateľ nie je ochotný  pristúpiť na úpravu vysokého nájomného, netreba sa báť zrušiť nevýhodnú zmluvu. Firmy, ktoré majú sídlo v starej, nevyhovujúcej budove na periférii,  majú veľkú šancu získať za rovnakú cenu prenájom v niektorom z nových biznis centier v širších centrách miest.
Dohodnúť o zmene podmienok by sa mali najmä tie firmy, ktoré sa na nájme dohodli pred viacerými rokmi a odvtedy sa im ceny nezmenili. Nájomcovia najmä v prípade, že sa kvalita budovy či prenajatých priestorov nezlepšili, majú reálnu šancu na zníženie mesačných platieb. Ak nie, je vhodné uvažovať o sťahovaní do modernejších priestorov za podobnú alebo lepšiu cenu.
Pri rozhodovaní, či sa niekam presťahovať, by vedenie firmy nemalo brať do úvahy len finančné faktory. Rozhodnutie o novej lokalite môže priamo vplývať na budúce hospodárenie podniku. Adresa firmy tiež môže zvyšovať alebo znižovať dôveryhodnosť firmy.
(Zdroj: HNONLINE)

Dôchodkové spoločnosti prídu o zárobky

6. 3. 2009 Ministerstvo financií im navrhlo znížiť poplatok za spravovanie peňazí klientov až na 0,025 percenta. Tento návrh prešiel. Dôchodkové spoločnosti tak budú pripravené o väčšiu časť zárobkov. Aj tie podľa ministerstva postačia na bezproblémovú správu dôchodkových úspor.
Čo sa má zmeniť
Z každého príspevku sporiteľa, ktorý smeruje do druhého piliera, si najprv Sociálna poisťovňa stiahne 0,5 percenta. Za zvyšnú sumu si sporiteľ nakúpi  dôchodkové jednotky podľa ich aktuálnej hodnoty. Počet týchto jednotiek  sa následne zníži o 1 percento, čo je poplatok pre DSS. Tieto poplatky zostávajú nezmenené.
Zmení sa však poplatok za správu, ktorý si DSS účtujú  z objemu majetku vo fonde. Istých budú mať iba 0,025 percenta. Vyšší zárobok DSS bude mať vtedy, ak  zhodnotí majetok vo fonde viac ako je benčmark, teda porovnávacia hodnota. Tú určí NBS.
DSS bude prvých päť rokov  odkladať 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu na garančnom účte, ktorý bude zriadený pri každom z troch dôchodkových fondov. Ale nebude môcť na tento účet  siahnuť. Porovnávať, ako DSS zhodnotila úspory, sa  začne až po piatich rokoch.  Ak úspory ľudí za predchádzajúcich päť rokov DSS zhodnotila kladne, vyplatí si 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu z garančného účtu. Ak záporne, nevyplatí si nič a môže sa stať, že  sporiteľom bude musieť doplácať, aby mali na dôchodkovom účte aspoň to, čo tam vložili.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner