Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Žiadna správa nie je iba dobrá

Väčšina správ sa postupne zhoršuje.

Žiadna správa nie je natoľko zlá, aby za ňou nemohla prísť ešte horšia.

V určitých situáciách je nadávanie rovnako účinné ako modlitba.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Politika a politici

V politike ide väčšinou o voľbu medzi dvoma omylmi. V tých ostatných prípadoch je na výber ešte aj tretí omyl.

Politika je umenie vyvolávať problémy, vidieť ich všade, chybne ich hodnotiť a na ich odstránenie použiť najhoršie riešenia.

Ôsmy div sveta - slušný politik.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Život je obchod

Vďačnosť je to, čomu sa kedysi hovorilo úzkoprofilový tovar. Napriek tomu by si človek mal pripomínať toho, komu vďačí za svoje bohatstvo. Hlavne vtedy, keď dotyčný už nie je medzi nami...

V živote si človek svoju budúcnosť musí vybrať sám – a je to výber so zaviazanými očami z deravého klobúka. Napriek tomu, čas od času to vyjde...

Život obchodníka je jedným veľkým dobrodružstvom. Ak jeho tovar nejde na odbyt, je zle. Ak jeho tovar ide na odbyt, tiež to nemusí byť dobre.

(Zrnká úsmevu)
Murphyho zákony a komentáre

Najväčšia radosť je škodoradosť.

Sľuby sa sľubujú a blázni nosia husi pod pazuchou.

Moc je moc a peniaze sú peniaze.

(Murphyho zrnká II)
Zákony odkladania

Ak sa niečo začne meniť, bude sa to robiť dovtedy, pokiaľ už nezostane čas na ďalšie zmeny.

Už známe výnimky majú za sebou vždy skryté ďalšie, ešte neznáme výnimky.

Pomocou logiky sa nedá zistiť rozdiel medzi možným a nemožným.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Sadzby DPH od 1. 1. 2025

24. 10. 2024 Dňa 3. 10. 2024 bol schválený zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balík).
Dochádza k úprave § 27 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o výšku sadzieb. Zavádza sa nová základná sadzba vo výške 23 % a znížené sadzby vo výške 5 % a 19 %.
K

Slovensko má siedmu najnižšiu minimálnu mzdu v EÚ, hovorí analytička

12. 8. 2019 V niektorých európskych krajinách minimálku nepoznajú. Slovensko má siedmu najnižšiu minimálnu mzdu spomedzi 22 krajín Európskej únie, ktoré zaviedli hranicu minimálnych zárobkov. Navrhované zvýšenie hrubej minimálnej mzdy z 520 eur na 580 eur by Slovensko posunulo o tri priečky. Dostali by sme sa tak s výškou najnižších hrubých zárobkov pred Poľsko, Estónsko či Lotyšsko. V tlačovej správe to uvádza analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková. Najnižšiu berú Bulhari. Minimálna mzda v krajinách únie, ktoré majú zavedenú garantovanú spodnú hranicu príjmu, sa pohybuje medzi 286 eurami až 2 071 eurami v hrubom. "Najnižšiu minimálku poberajú ľudia v Bulharsku, najviac v Luxembursku. Bulhari, ktorí poberajú minimálku, tak na hodinu dostanú 1,62 eur, kým Luxemburčania za odpracovanú hodinu uvidia na výplatnej páske takmer 12 eur,“ informovala analytička.
Na Slovensku podľa nej dostávajú minimálnu mzdu štyri percentá Slovákov, čo predstavuje približne 217 tisíc ľudí. Aktuálne je minimálna mzda na úrovni 520 eur v hrubom, čo predstavuje v čistom 430 eur. "Minimálnu mzdu u nás poberá viac žien ako mužov. Aktuálne je z poberajúcich minimálnu mzdu až 70 percent žien,“ tvrdí Buchláková. Najnižšia hodinová mzda na Slovensku predstavuje necelé tri eurá. Niekde neexistuje vôbec. Analytička upozorňuje na to, že len 22 krajín EÚ má zavedenú minimálnu mzdu. Štáty ako Dánsko, Taliansko, Rakúsko, Fínsko a Švédsko ju nemajú. Minimálna mzda sa v priemere pohybuje na východe únie na úrovni 600 eur až okolo 1 400 eur na severozápade EÚ. "Medziročne si pri minimálnej mzde najviac polepšili ľudia v Lotyšsku, kde sa minimálna mzda zvýšila v tomto roku o viac ako 37 percent a v súčasnosti je na úrovni 555 eur," uviedla analytička Slovenskej sporiteľne. Najmenej sa medziročne zvyšovala minimálna mzda Francúzom. "Napriek tomu, ak v tejto krajine niekto poberá minimálku, dostane za hodinu vyše desať eur. Mesačne ide o viac ako 1 500 eur,“ doplnila Buchláková. Niektoré krajiny na východe EÚ sú podľa analytičky výrazne pod priemerom únie, ako je napríklad Bulharsko (286 eur), Litva (430 eur), Rumunsko (446 eur), Maďarsko (464 eur), Chorvátsko (506 eur), Česká republika (519 eur), Poľsko (532 eur), Estónsko (540 eur) a Lotyšsko (555 eur). V piatich členských štátoch EÚ, ktoré sú situované na severe, sa minimálna mzda pohybuje medzi 650 eurami až vyše 1 000 eurami. "Napríklad v Grécku je to 684 eur, v Portugalsku rovných 700 eur, Malta má 762 eur, Slovinsko 887 eur a Španielsko 1 050 eur," uviedla Buchláková. Najvyššie mzdy majú na západe EÚ. Minimálna mzda sa napríklad vo Francúzsku pohybuje na úrovni 1 521 eur, v Nemecku je to 1 557 eur, Belgičania dostávajú minimálnu mzdu vo výške 1 549 eur a Holanďania 1 616 eur.
Slovenský rezort práce chce 580 eur Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR navrhuje stanoviť minimálnu mzdu na Slovensku na rok 2020 vo výške 580 eur. V hodinovom vyjadrení by išlo o sumu 3,333 eura.Podľa ministerstva ide o kompromisné riešenie, keďže Konfederácia odborových zväzov SR požadovala zvýšenie na 635 eur a zástupcovia zamestnávateľov na 552,20 eura mesačne.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Zvyšovanie platov učiteľov VŠ

8. 8. 2019 Novelou zákona z júna 2019 sa zavádza adresné zvyšovanie platov učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry).
Zvyšovanie platových taríf sa bude realizovať tak, aby zodpovedalo priemernému nárastu platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov podľa dĺžky praxe. Rozostup medzi platovými tarifami učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov a platovými tarifami pedagogických a odborných zamestnancov zostanú na približne rovnakej úrovni. Prvý platový stupeň osobitnej stupnice platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov sa od 1. septembra 2019 zvyšuje o 8,7 %, následné zvyšovanie je v priemere o 2 % do 15 rokov započítanej praxe, potom do 32 rokov započítanej praxe v priemere o 3%. Novela má vplyv aj na výšku štipendií doktorandov, ktoré sa zvyšujú o 8,7 %. Platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a osobitná stupnica platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov s účinnosťou od 1. septembra 2019 sa upravia zmenou prílohy č. 4 a 5 k zákonu č. 553/2003 Z. z..

Odmeňovanie vo verejnom záujme

6. 8. 2019 Cieľom zákona schváleného 26. 6. 2019 je zvýšenie finančného ocenenia všetkých kategórií pedagogických a odborných zamestnancov s osobitným dôrazom na začínajúcich učiteľov.
Preto sa ustanovilo adresné zvyšovanie platov učiteľov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry), a to zvýšením platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov a úpravou zvyšovania platových taríf v závislosti od dĺžky praxe. Platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa na základe návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov majú od 1. septembra 2019 zvýšiť o 9,5 %. Úpravou § 7 ods. 12 sa mení zvyšovanie platových taríf v závislosti od dĺžky praxe (o 0,25 % pre 1-8 rokov započítanej praxe, o 0,5 % od 9 do 40 rokov započítanej praxe). Úpravou § 8 ods. 2, § 10 ods. 3 a § 13b ods. 1 a 2 sa pri príplatku za riadenie, osobnom príplatku, príplatku za špecializované činnosti (triedny učiteľ, uvádzajúci zamestnanec) upravuje zvyšovanie platovej tarify z 24 % na 14 %. Pri zvyšovaní platových taríf sa tak zachováva absolútna výška uvedených príplatkov. Zvýšenie platových taríf sa odzrkadlí napr. vo zvýšení príplatku začínajúceho zamestnanca, príplatku uvádzajúceho učiteľa, príplatku za činnosť triedneho učiteľa a príplatku za prácu nadčas.

Prídavok na dieťa po novom

4. 8. 2019 Predmetom novely zákona schválenej 25. 6. 2019 je zavedenie jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa, ktoré predstavuje adresnú, priamu finančnú podporu štátu rodičom detí, ktoré nastúpia do prvého ročníka základnej školy.
Suma prídavku na dieťa sa zvýši o 100 eur za ten kalendárny mesiac, v ktorom nezaopatrené dieťa oprávnenej osoby prvýkrát nastúpilo do prvého ročníka základnej školy. Samotná výplata jednorazového zvýšenia prídavku na dieťa bude priamo viazaná na nástup dieťaťa do školy. Údaje o nezaopatrených deťoch, ktoré nastúpili do prvého ročníka základnej školy na území Slovenskej republiky, budú príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny čerpať z centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov, do ktorého je škola v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) povinná zapísať údaje v termíne do konca septembra. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny následne v tomto registri overí splnenie podmienky nároku a prídavok vo zvýšenej sume vyplatí v mesiaci október príslušného kalendárneho roka. Takýto postup je najprijateľnejší vzhľadom k tomu, že pre oprávnenú osobu nebude predstavovať žiadnu administratívnu záťaž, nakoľko prídavok vo zvýšenej sume sa jej vyplatí automaticky, bez uplatňovania a preukazovania nároku. V prípadoch, kedy dieťa nastúpi do prvého ročníka základnej školy mimo územia Slovenskej republiky, bude potrebné predloženie potvrdenia o nástupe dieťaťa do školy zo strany oprávnenej osoby. Cieľom predmetného návrhu zákona je dosiahnuť to, aby každé dieťa, ktoré začne plniť povinnú školskú dochádzku, malo zabezpečené základné školské potreby. Toto opatrenie zároveň finančne odbremení rodičov od zvýšených výdavkov, ktoré im vzniknú v dôsledku nástupu ich dieťaťa do základnej školy. Zmeny nadobudnú účinnosť 1. 9. 2019.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner