Sadzba dane z príjmov fyzických osôb
27. 5. 2025
V roku 2025 sú stanovené základné sadzby dane z príjmov, ktoré sa uplatnia zo zisteného základu dane.
Zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov
t. j. zo súčtu:
- čiastkového základu dane z príjmov podľa § 5 zákona o dani z príjmov, to je z príjmov zo závislej činnosti (zníženého o nezdaniteľné časti základu dane),
- čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov, to je príjmov z prenájmu nehnuteľností,
- čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, to je z príjmov z použitia diela a podania umeleckého výkonu,
- čiastkového základu dane z príjmov podľa § 8 zákona o dani z príjmov, to je z ostatných príjmov,
sa uplatní nasledovná sadzba dane z príjmov:
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne 176,8 – násobok sumy platného životného minima vrátane. Sadzba dane z príjmov vo výške 19 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá nepresiahne sumu 48 441,43 eur (vrátane); Pri výpočte preddavkov na daň zo závislej činnosti je hranica základu dane pre sadzbu 19 % suma 4 036,79 €.
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne 176,8 – násobok platného životného minima. Sadzba dane z príjmov vo výške 25 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá presiahne sumu 48 441,43 eur.
K
Sadzba dane zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) ZDP
27. 5. 2025
Ide o zistenie z čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, to je z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (zníženého o nezdaniteľné časti základu dane a o daňovú stratu), sa uplatní 15 % - ná sadzba dane z príjmov, ak príjmy (výnosy) daňovníka za zdaňovacie obdobie podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov sú v roku 2025 vo výške neprevyšujúcej sumu 100 000 eur. Pri sadzbe dani 15 % sa neuplatňuje progresivita zdanenia pri presiahnutí základu dane vo výške 48 441,43 eur, ak daňovník nepresiahne celkové príjmy 100 000 eur. V tomto prípade sa zvyšuje limit dosiahnutých zdaniteľných príjmov zo 60 000 eur na 100 000 eur.
Sadzba dane o základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov t. j. z čiastkového základu dane z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov – z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (zníženého o nezdaniteľné časti základu dane a o daňovú stratu) a v prípade, ak príjmy (výnosy) fyzickej osoby za zdaňovacie obdobie podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov sú vo výške prevyšujúcej sumu 100 000 eur, uplatní sa táto sadzba dane z príjmov:
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne 176,8 – násobok sumy platného životného minima vrátane. Sadzba dane z príjmov vo výške 19 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá nepresiahne sumu 48 441,43 eur(vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne 176,8 – násobok platného životného minima. Sadzba dane z príjmov vo výške 25 % sa teda uplatní na tú časť základu dane, ktorá presiahne sumu 48 441,43 eur.
K
Zistenia pri daňovej kontrole
26. 5. 2025
Daňový následok je vznik daňových povinností podľa hmotnoprávnych daňových predpisov. Daňovú kontrolu vykonáva ktorýkoľvek správca dane alebo poverený zamestnanec správcu dane.
Pri daňovej kontrole ide o overovanie
- či sa určité zmluvne dohodnuté plnenie medzi účastníkmi realizovalo naozaj v deklarovanom rozsahu a čase,
- či sa dohodnuté plnenie realizovalo podľa predložených dokladov,
- či subjekt, ktorý mal zákonnú povinnosť po uskutočnení zdaniteľného plnenia vyhotoviť príslušný doklad, tento v zákonnej lehote vyhotovil,
- či nadobudnutý tovar alebo prijatá služba boli prijaté v súvislosti s výkonom podnikateľskej činnosti,
- či je výdavok, vynaložený v tejto súvislosti, výdavkom vynaloženým na dosiahnutie príjmov z príslušnej činnosti subjektu,
- prípustnosti, prípadne akceptovateľnosť právnych úkonov vo vzájomných záväzkových vzťahoch daňových subjektov z pohľadu daňových následkov.
Správca dane vykoná daňovú kontrolu u daňového subjektu, ktorému je príslušný iný správca dane, ak nejde o obec ako správcu dane. Daňová kontrola sa môže uskutočniť u kontrolovaného daňového subjektu, v byte, ktorý daňový subjekt používa tiež na podnikanie, na mieste, kde to účel daňovej kontroly vyžaduje, sídlo správcu dane.
K
Správne zdanenie príjmov zo samostatnej zárobkovej činnosti
26. 5. 2025
Blíži sa koniec lehoty na podanie odloženého daňového priznania za rok 2024. Iste, mnohí daňovníci si ju predĺžia v súlade s § 49 ZDP, a to aj kvôli tomu, že daň je splatná v (predĺženej) lehote a táto možnosť sa dá považovať za nezanedbateľnú výhodu, práve jednu z možností legálnej daňovej optimalizácie.
Predĺženie lehoty má vplyv napr. aj na trvanie preddavkového obdobia a platenie preddavkov na daň podľa § 34 ZDP.
Pojem „daňová optimalizácia“ nie je definovaný v žiadnej právnej norme. Možno ho vymedziť ako proces hľadania najvýhodnejšieho zdanenia dosiahnutých príjmov, výberu optimálneho alternatívneho riešenia (ak to ZDP umožňuje), využitia všetkých do úvahy prichádzajúcich zvýhodnení ponúkaných právnymi normami s cieľom minimalizovať daňovú povinnosť (nezaplatiť menej, ale ani viac, než je nevyhnutné). V prípade samostatnej zárobkovej činnosti samotný výpočet dane je už len finálnou etapou tohto procesu - začína sa pri už výbere optimálneho variantu spôsobu podnikania (resp. vykonávania inej samostatnej zárobkovej činnosti), a to buď individuálnym spôsobom alebo v rámci spoločného podnikania s inými osobami na základe založenia obchodnej spoločnosti či družstva...
Iste, každá z alternatív má svoje výhody i nevýhody a optimálny variant závisí u konkrétnej fyzickej osoby od množstva faktorov, ako druh činnosti, výška disponibilných úspor, zázemie, ochota a odvaha riskovať atď.
Inštitút daňovej kontroly
23. 5. 2025
Daňový poriadok upravuje inštitút daňovej kontroly, ktorá u podnikateľov nie je príliš obľúbeným opatrením zo strany správcu dane.
Daňová kontrola je vykonávaná daňovým úradom, ktorý je miestne alebo vecne príslušný k miestu, kde fyzická osoba podniká. Úlohou kontrolórov je veľmi podrobné preskúmanie účtovných prípadov a dokladov s tým súvisiacich, teda dokladov, ktoré súvisia s plnením daňovej povinnosti. Na dokladoch kontrolujú, či sú hodnoverné a úplné. Overujú zmluvy, či boli riadne plnené a či nijakým spôsobom nedošlo k porušeniu zákona. Pri daňovej kontrole musí subjekt sprístupniť všetky potrebné podklady pre vykonanie daňovej kontroly. Daňový poriadok neobsahuje presnú definíciu uvedeného inštitútu. Účelom daňovej kontroly je overiť skutočnosti a údaje rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie osobitných daňových zákonov, ktorými je napríklad zákon o dani z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku, ... Daňovou kontrolou dochádza ku kontrole daňového subjektu správcom dane, pričom je vykonávaná v takom rozsahu, ktorý je nevyhnutný na dosiahnutie hlavného účelu tohto inštitútu. Ide teda o základný akt daňového konania a na daňové účely sa ňou rozumie podrobné preskúmanie účtovných prípadov a všetkých dokladov potrebných na určenie daňovej povinnosti z hľadiska ich hodnovernosti, úplnosti a správnosti.
K