Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O márnom hľadaní - III. večer

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Ak veci opatruješ, vieš kde sú, ale nikdy ich nebudeš naozaj potrebovať. Ak veci neopatruješ, budeš ich určite potrebovať, ale nebudeš vedieť kde sú.

Nikdy nekupuj od bohatého obchodníka!

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho vynálezy

Nehorľavé zápalky sú ideálne najmä pre rodiny s malými deťmi a hasičov.

Ak nemáte čas na sprchovanie, jednoducho sa obaľte izolepou a potom ju odmotajte – špina sa na ňu nalepí.

Vodotesné čajové vrecko ušetrí nervy všetkým, ktorí prácne lovia čajové vrecko na dne čajníka.

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

Najľahšie sa daruje to, čo ti nepatrí. Ide o pradávnu obyčaj, ktorá dnes prežíva renesanciu, a ktorú niektorí dokonca zlepšili tak, že predávajú, čo im nepatrí.

Nikto nie je múdry natoľko, aby odolal lichoteniu.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu.

Nestačí, ak vyhráte. Ešte treba, aby ostatní prehrali.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

(Murphyho zákonník)
Murphyho inzeráty

Mladý, dynamický notorik hľadá sponzora. Zn.: Vo dvojici sa to ťahá lepšie.

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Vymením vysávač za demižón vína. Zn.: Z titulu rozvodu som prestal vysávať a začal nasávať.

(Murphyho zrnká II)

Ročné zúčtovanie poistného u zamestnanca z pohľadu ZDP

11. 9. 2023 Ak je ročné zúčtovanie poistného vykonávané poistencovi iba na základe príjmov zo závislej činnosti a v čase vykonania ročného zúčtovania poistného je zamestnancom, výsledok tohto ročného zúčtovania oznámi zdravotná poisťovňa jeho zamestnávateľovi.
Zamestnávateľ uhradí zdravotnej poisťovni nedoplatok za zamestnanca. Preplatok vráti zdravotná poisťovňa zamestnávateľovi. V iných prípadoch oznámi zdravotná poisťovňa výsledok ročného zúčtovania priamo poistencovi (napr. ak mal v príslušnom roku viacerých zamestnávateľov a nie je ani u jedného už zamestnaný).
Nedoplatok z ročného zúčtovania poistného uhradený prostredníctvom zamestnávateľa odpočíta zamestnávateľ od úhrnu zdaniteľných príjmov pri výpočte mesačných preddavkov na daň popri mesačne platenom poistnom v mesiaci, v ktorom bol nedoplatok poistného zrazený (vyrovnaný).
Ak nedoplatok z ročného zúčtovania poistného uhradil príslušnej zdravotnej poisťovni sám zamestnanec, môže si uplatniť preukázateľne zaplatený nedoplatok u zamestnávateľa najskôr v mesiaci, v ktorom ho zaplatil, alebo po skončení zdaňovacieho obdobia pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Úhradu nedoplatku poistného zdravotnej poisťovni musí zamestnanec zamestnávateľovi preukázať.
Ak si zamestnanec neuplatnil uhradený nedoplatok z ročného zúčtovania u svojho zamestnávateľa a bude za zdaňovacie obdobie roka 2023 podávať daňové priznanie, uplatní si zaplatený nedoplatok v tomto daňovom priznaní spolu s poistným na zdravotné poistenie uhradeným prostredníctvom zamestnávateľa v priebehu roka. Ak nedoplatok poistného z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 uhradil zamestnanec v roku 2023 sám a v tomto roku už nedosahuje príjmy zo závislej činnosti, môže si uplatniť preukázateľne vyrovnaný nedoplatok v dodatočnom daňovom priznaní za rok 2022.
Ak zamestnancovi bolo za rok 2022 vykonané ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, považuje sa vykonané ročné zúčtovanie za podané daňové priznanie v súlade s § 32 ods. 9 zákona o dani z príjmov. Preplatok zamestnanca ako výsledok ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie je príjmom zo závislej činnosti je podľa § 5 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov. Ak preplatok z ročného zúčtovania poistného obdrží zamestnanec prostredníctvom svojho zamestnávateľa, započíta zamestnávateľ preplatok do zdaniteľných príjmov zamestnanca v mesiaci jeho vyplatenia a zdaní preddavkovým spôsobom. Ak preplatok vráti zamestnancovi zdravotná poisťovňa, v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov vyberie z preplatku daň vyberanú zrážkou sadzbou dane 19 %. Ak zamestnancovi vznikol preplatok na poistnom v dôsledku uplatnenia odpočítateľnej položky, zrážku dane vykoná zdravotná poisťovňa v súlade s § 43 ods. 3 písm. p) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť zamestnanca z preplatku poistného za vysporiadanú v zmysle § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov.
K

MF zvažuje emisiu štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo

9. 3. 2009 Tento mesiac by malo Ministerstvo financií SR rozhodnúť o tom, či pristúpi k emisii štátnych dlhopisov pre obyvateľstvo. Objem, termín ani technologický postup zatiaľ nebol konkretizovaný, pretože tieto údaje sú súčasťou taktiky emitovania. V prípade, že sa štát rozhodne takéto dlhopisy emitovať, parametre budú závisieť aj od aktuálnej situácie na finančných trhoch.
Emisia štátnych dlhopisov má podľa analytikov svoje výhody aj nevýhody ako pre investora, tak aj pre štát.  Klientom s dlhším investičným horizontom emisia ponúka príležitosť pre potenciálne vyššie zhodnotenie úspor. Netreba však zabúdať, že na rozdiel od termínovaného vkladu v banke ide o investíciu do cenného papiera so sprievodným rizikom, ktorým je  zmena trhovej ceny cenného papiera v období pred jeho splatnosťou. V praxi by to znamenalo, že ak by chcel držiteľ dlhopisu  tento cenný papier predať pred termínom splatnosti a úroky by medzičasom stúpli, zisk by mal oproti dohodnutému výnosu nižší alebo by sa dokonca mohol dostať do straty. V prípade, že by držal dlhopis až do splatnosti, dosiahol by výnos dohodnutý na začiatku, to by však znamenalo držať dlhopisy niekoľko rokov.  Štátny dlhopis nie  je nástroj na krátkodobé uloženie peňazí.
Pre štát by emisia dlhopisov pre obyvateľstvo predstavovala relatívne jednoduché a pravdepodobne aj lacnejšie získanie finančných prostriedkov, ktoré by zároveň v čase veľmi nízkych výnosov a pri nízkom riziku mohli byť dostatočne atraktívne aj pre ľudí. Štát by mohol získať potrebné finančné prostriedky z domácich zdrojov a nemusel by zvyšovať svoj dlh voči zahraničiu. Praktickosť takéhoto kroku však bude závisieť aj od faktu, v akej nominálnej hodnote by štát dlhopisy emitoval,  či by boli prístupné širšej vrstve obyvateľstva, alebo vzhľadom na vysoký nominál iba užšej skupine Slovákov.  Dôležité pre ľudí  by boli stanovené výnosy, ako aj  aj splatnosť dlhopisov.
Na druhej strane by štát išiel emisiou dlhopisov proti svojim súčasným záujmom. Analytici tvrdia, že takýmto krokom by pôsobil proti podpore spotreby domácností, ktorá ako sa ukázalo aj v nedávnych štatistikách hrubého domáceho produktu, výrazným spôsobom podporuje a ťahá ekonomický rast Slovenska.
Myšlienka vydania dlhopisovej emisie pre obyvateľstvo nie je nová. Takmer pravidelne sa objavuje aj v aktualizovaných stratégiách riadenia dlhu. Táto možnosť sa uvádza aj v stratégii riadenia dlhu na roky 2007 až 2010. Ministerstvo financií sa v tomto materiáli odvolávalo na skutočnosť, že v krajinách Európskej únie je takýto doplnkový spôsob financovania potrieb štátu bežný. Hlavným prínosom emisie pre obyvateľstvo môže  byť menšia závislosť od finančného a kapitálového trhu a taktiež nižšie náklady financovania. V roku 2007 rezort financií predpokladal, že s narastajúcou životnou úrovňou na Slovensku sa môže podariť takýmto spôsobom získať niekoľko miliárd korún ročne.
(Zdroj: HNONLINE)

Firmy môžu ušetriť aj na nájomnom

6. 3. 2009 Kríza si vyžaduje radikálne opatrenia na nákladovej strane účtovných kníh. Jednou z možností, ako ušetriť, môže byť napríklad prehodnotenie nájomnej zmluvy.

 Ak majiteľ budovy, v ktorej firma sídli, nie je ochotný pristúpiť na dohodu, možno je čas poobzerať sa po novej adrese. Na trhu s kancelárskymi priestormi totiž dnes diktuje dopyt.
Kým ceny bytov na Slovensku začali klesať až vlani, trh s kancelárskymi priestormi svoj vrchol dosiahol už o niekoľko rokov skôr. Aj keď v globále platí, že ceny skôr stagnujú ako stúpajú, kvôli prebytku ponuky developerov na našom trhu však v posledných rokoch výrazne stúpa kvalita a štandardy jednotlivých priestorov.
Kvalita a vek budovy nevplývajú len na pohodlie pri práci, ale aj na ďalšie účty firmy.  Významným faktorom je dnes energetická efektivita, ktorá veľmi vplýva na nákladovosť. 

Ako ušetriť na nájomnom:
- nájomcovia by si mali prezrieť podmienky úpravy ceny či iných zmien v zmluvnom vzťahu
- pozrieť si, či bola zmluva uzvatvorená na dobu určitú alebo neurčitú
- skontrolovať si dĺžku výpovednej lehoty
- spýtať sa prenajímateľa na zmenu podmienok
- skúsiť sa dohodnúť na úprave ceny či iných zvýhodneniach
- ceny v starších nehnuteľnostiach s priemernými podmienkami by nemali prevyšovať 12/€/m2/rok.
Ak prenajímateľ nie je ochotný  pristúpiť na úpravu vysokého nájomného, netreba sa báť zrušiť nevýhodnú zmluvu. Firmy, ktoré majú sídlo v starej, nevyhovujúcej budove na periférii,  majú veľkú šancu získať za rovnakú cenu prenájom v niektorom z nových biznis centier v širších centrách miest.
Dohodnúť o zmene podmienok by sa mali najmä tie firmy, ktoré sa na nájme dohodli pred viacerými rokmi a odvtedy sa im ceny nezmenili. Nájomcovia najmä v prípade, že sa kvalita budovy či prenajatých priestorov nezlepšili, majú reálnu šancu na zníženie mesačných platieb. Ak nie, je vhodné uvažovať o sťahovaní do modernejších priestorov za podobnú alebo lepšiu cenu.
Pri rozhodovaní, či sa niekam presťahovať, by vedenie firmy nemalo brať do úvahy len finančné faktory. Rozhodnutie o novej lokalite môže priamo vplývať na budúce hospodárenie podniku. Adresa firmy tiež môže zvyšovať alebo znižovať dôveryhodnosť firmy.
(Zdroj: HNONLINE)

Dôchodkové spoločnosti prídu o zárobky

6. 3. 2009 Ministerstvo financií im navrhlo znížiť poplatok za spravovanie peňazí klientov až na 0,025 percenta. Tento návrh prešiel. Dôchodkové spoločnosti tak budú pripravené o väčšiu časť zárobkov. Aj tie podľa ministerstva postačia na bezproblémovú správu dôchodkových úspor.
Čo sa má zmeniť
Z každého príspevku sporiteľa, ktorý smeruje do druhého piliera, si najprv Sociálna poisťovňa stiahne 0,5 percenta. Za zvyšnú sumu si sporiteľ nakúpi  dôchodkové jednotky podľa ich aktuálnej hodnoty. Počet týchto jednotiek  sa následne zníži o 1 percento, čo je poplatok pre DSS. Tieto poplatky zostávajú nezmenené.
Zmení sa však poplatok za správu, ktorý si DSS účtujú  z objemu majetku vo fonde. Istých budú mať iba 0,025 percenta. Vyšší zárobok DSS bude mať vtedy, ak  zhodnotí majetok vo fonde viac ako je benčmark, teda porovnávacia hodnota. Tú určí NBS.
DSS bude prvých päť rokov  odkladať 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu na garančnom účte, ktorý bude zriadený pri každom z troch dôchodkových fondov. Ale nebude môcť na tento účet  siahnuť. Porovnávať, ako DSS zhodnotila úspory, sa  začne až po piatich rokoch.  Ak úspory ľudí za predchádzajúcich päť rokov DSS zhodnotila kladne, vyplatí si 5,6 percenta z dosiahnutého výnosu z garančného účtu. Ak záporne, nevyplatí si nič a môže sa stať, že  sporiteľom bude musieť doplácať, aby mali na dôchodkovom účte aspoň to, čo tam vložili.
(Zdroj: SME)

Analytici predpovedajú zastavenie rastu reálnych miezd

6. 3. 2009 V tomto roku sa dá očakávať reálny pokles miezd, minimálne ich stagnácia. Štatistický úrad odhaduje, že nominálne priemerné mzdy porastú o päť percent a reálne o 1,5 percenta.
Kríza sa však dotkla aj rastu nominálnych priemerných zárobkov v jednotlivých odvetiach. Pokles bol zaznamenaný vo výrobe a v rozvode elektriny, plynu a vody. Naopak,  rast bol zaznamenaný v ťažbe nerastných surovín, v obchode, v ostatných spoločenských, sociálnych a osobných službách a v zdravotníctve. Po zohľadnení vývoja spotrebiteľských cien sa však priemerná mzda zvýšila len v ťažbe nerastných surovín, v obchode, službách, zdravotníctve, stavebníctve, školstve a poľnohospodárstve. Ostatné odvetvia zaznamenali medziročný pokles.
Dá sa však predpokladať, že aj v zamestnaniach, kde sa o kríze dozvedajú len z médií (ako sú obchodníci či IT špecialisti) dôjde k určitým zmenám v spôsobe odmeňovania. Úspešné budú tie firmy, ktoré dokážu udržať rast miezd na úrovni inflácie. Analytici sa tiež domnievajú, že zníženie v niektorých segmentoch je dobré, pretože cena práce v nich už bola vysoko nadhodnotená. 
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Lenka
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner