Ročné zúčtovanie poistného SZČO podľa ZDP
12. 9. 2023
Daňovník, ktorý dosiahol v roku 2023 príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) a z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 mu vznikol nedoplatok z takýchto príjmov, uplatní nedoplatok uhradený v roku 2023 ako daňový výdavok tohto zdaňovacieho obdobia.
Spôsob jeho uplatnenia závisí od spôsobu uplatňovania výdavkov daňovníkom. U daňovníka, ktorý si v daňovom priznaní uplatní preukázateľne vynaložené daňové výdavky z účtovníctva alebo z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov je nedoplatok poistného daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov. Podkladom pre zaúčtovanie, resp. uvedenie v evidencii je doklad o zaplatení, v prípade vedenia podvojného účtovníctva výkaz nedoplatkov. Daňovník uplatňujúci výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky) v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, uplatní ako daňový výdavok popri paušálnych výdavkoch aj poistné vrátane vyrovnaného nedoplatku z ročného zúčtovania poistného. Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov v roku 2023 uhradil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 a skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, t. j. v roku 2023 už nepoberal príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, postupuje podľa § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti (definované v § 17 ods. 9) v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto zaplatené sumy zvýši daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup.
Ak daňovník nebude mať v roku 2023 príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, z ktorých by si mohol odpočítať nedoplatok z ročného zúčtovania poistného, môže si upraviť základ dane z príjmov o tento vyrovnaný nedoplatok prostredníctvom dodatočného daňového priznania za rok 2022. Ak z ročného zúčtovania poistného vyplynul preplatok, postupuje sa rovnako ako u zamestnanca. Daň z preplatku vyberie zdravotná poisťovňa zrážkou v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť z preplatku poistného za splnenú na základe § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na to, či daňovník uplatňuje preukázateľne vynaložené výdavky z vedeného účtovníctva a je povinný o vrátenom preplatku účtovať, alebo nie je povinný o vrátenom preplatku účtovať, nakoľko uplatňuje paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov alebo uplatňuje preukázateľné výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona. V zmysle § 17 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov príjem, pri ktorom vybraním dane zrážkou podľa § 43 ods. 6 zákona je splnená daňová povinnosť, sa nezahrnie do základu dane. Daňovník v daňovom priznaní preplatok z ročného zúčtovania poistného nezahrnie do príjmov v § 6 a daň vybranú zrážkou neuvedie v daňovom priznaní.
K
Podnikatelia budú platiť nižšie dane
27. 9. 2016
Firma nezarobí nič. Jej zisk sa rovná nule. Aj napriek tomu štátu odvedie daň. Takto to funguje na Slovensku od roku 2014, keď predošlá vláda zaviedla daňové licencie.
Nová koalícia sa ešte v apríli v programovom vyhlásení zaviazala, že ich zruší. A čoskoro už bude mať na stole aj konkrétny návrh. Zrušenie daňových licencií už odklepla aj koaličná rada a poslanci vládnych strán Most-Híd a SNS potvrdili, že samotnú zmenu zákona predložia už na októbrovej parlamentnej schôdzi. To, akú vysokú daňovú licenciu firma platí, závisí od toho, aký má obrat. Kým malé firmy vyjde na 480 eur ročne, väčšie zaplatia takmer 2 900 eur. Licenciu pritom platia aj vtedy, keď sú v mínuse alebo vykázali len veľmi nízke zisky. V roku 2014 zaplatilo štátu daňovú licenciu 186-tisíc firiem.
zdroj: hnonline.sk
Daňové zmeny 2016 – vybrané novinky zdaňovania účinné od roku 2017
23. 9. 2016
Systémovo-procesné daňové inovácie zvyčajne predstavujú strednodobé a dlhodobé daňové reformy, orientované smerom na prosperitu, na konsolidáciu verejných financií a znižovanie deficitu. Makroekonomické daňové zmeny (napr. znižovanie sadzby daní) sú zvyčajne plusom a prínosom, mikroekonomické zmení daní skôr mínusom.
Aké sú aktuálne navrhované daňové zmeny v roku 2016 a budú platiť od roku 2017?
V programovom vyhlásení vlády SR z apríla 2016 bolo prisľúbené znižovanie dane z príjmov právnických osôb iba o jeden stupeň z 22 percent na 21 percent a potom následne podľa možností. V skutočnosti však v roku 2016 bol navrhnutý pestrý daňový balíček, ktorý dane v krajine zvyšuje aj tým, že zavádza niektoré nové dane. Prvé vyčíslenie navrhnutých daňových zmien pre podnikateľov v roku 2016 preukázalo, že firmy zaplatia v roku 2017 na daniach viac. Na jednej strane sa tak podnikateľom uľaví od roku 2017 vďaka nižšej dani z príjmu. Na druhej strane však budú musieť platiť viac napríklad v dôsledku zmien v registračnej dani na autá či zvýšenia a predĺženia platnosti odvodu pre regulované firmy. Celkové dodatočné daňové zaťaženie sa premieta do čistého zisku spoločnosti – pri vyšších nákladoch má v tomto prostredí aj náročnejšie podmienky na potenciálne investície do trhu a zákazníkov, hoci sa neustále snaží udržať vysokú mieru rozvoja trhu. Náklady na novinky sa pritom ešte výraznejšie zvýšia od roku 2018. Vtedy by sa síce mali skončiť daňové licencie, ale na druhej strane nabehne aj zdaňovanie dividend. To nahradí doterajšie zdravotné odvody.
Zrážky zo mzdy od 1. 7. 2016 po zrušení Občianskeho súdneho poriadku
23. 9. 2016
Od 1. 7. 2016 je účinný Civilný sporový poriadok, ktorým sa ruší Občiansky súdny poriadok. Pri spravovaní a vymáhaní pohľadávok sa od 1. 7. 2016 postupuje v súlade s novou právnou úpravou zákona o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok, v zmysle ktorej bude možné vymáhať už len súdne pohľadávky.
Počnúc 1. 7. 2016 sa všeobecná právna úprava doručenia mení a jednou zo zmien je zavedenie nového pojmu „adresa na doručovanie“. Ak adresát neuviedol inú adresu na doručovanie, doručuje súd písomnosti:
• fyzickej osobe na adresu evidovanú v registri obyvateľov SR, t.j. na adresu trvalého bydliska alebo na adresu miesta pobytu cudzinca na území SR podľa druhu pobytu cudzinca,
• právnickej osobe na adresu sídla zapísaného v obchodnom registri alebo inom verejnom registri.
Osobitne sa upravuje doručovanie písomnosti „Upovedomenia o začatí exekúcie“, ktoré sa doručuje oprávnenému a povinnému do vlastných rúk. V súlade s § 49 Exekučného poriadku ak sa exekútorovi nepodarí upovedomenie o začatí exekúcie doručiť povinnému na adresu evidovanú v registri obyvateľov SR, je povinný urobiť všetky úkony potrebné pre zistenie skutočného pobytu povinného, a ak sa to nepodarí, požiada súd o zverejnenie oznámenia o upovedomení na webovej stránke príslušného súdu.
Upovedomenie o začatí exekúcie sa považuje po 15 dňoch od zverejnenia oznámenia za doručené, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.
Forma na predloženie evidencie dôchodkového poistenia
28. 4. 2016
Od 4. januára 2016 Sociálna poisťovňa umožňuje zamestnávateľom zasielať ELDP elektronicky prostredníctvom systému elektronických služieb Sociálnej poisťovne. Ide o novú elektronickú službu, ktorú zamestnávatelia môžu využívať, pričom elektronické zasielanie evidenčných listov dôchodkového poistenia zatiaľ nie povinnosť, ale možnosť.
Povinnosť zasielať elektronické evidenčné listy prostredníctvom SES určuje Sociálna poisťovňa s účinnosťou:
• od 1. júla 2016 zamestnávateľom s počtom zamestnancov nad 20,
• od 1. januára 2017 zamestnávateľom s počtom zamestnancov 20 a menej.
Obdobie do 30. júna 2016, resp. do 31. decembra 2016 je prechodným obdobím, ktoré je na to, aby zamestnávatelia mohli plynulo a bez zbytočnej záťaže prejsť na elektronické zasielanie evidenčných listov dôchodkového poistenia. Do času, kým zamestnávatelia nezačnú využívať eELDP, môžu v prechodnom období zasielať evidenčné listy dôchodkového poistenia ešte papierovou formou.