Ročné zúčtovanie poistného SZČO podľa ZDP
12. 9. 2023
Daňovník, ktorý dosiahol v roku 2023 príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) a z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 mu vznikol nedoplatok z takýchto príjmov, uplatní nedoplatok uhradený v roku 2023 ako daňový výdavok tohto zdaňovacieho obdobia.
Spôsob jeho uplatnenia závisí od spôsobu uplatňovania výdavkov daňovníkom. U daňovníka, ktorý si v daňovom priznaní uplatní preukázateľne vynaložené daňové výdavky z účtovníctva alebo z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov je nedoplatok poistného daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov. Podkladom pre zaúčtovanie, resp. uvedenie v evidencii je doklad o zaplatení, v prípade vedenia podvojného účtovníctva výkaz nedoplatkov. Daňovník uplatňujúci výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky) v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, uplatní ako daňový výdavok popri paušálnych výdavkoch aj poistné vrátane vyrovnaného nedoplatku z ročného zúčtovania poistného. Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov v roku 2023 uhradil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 a skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, t. j. v roku 2023 už nepoberal príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, postupuje podľa § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti (definované v § 17 ods. 9) v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto zaplatené sumy zvýši daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup.
Ak daňovník nebude mať v roku 2023 príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, z ktorých by si mohol odpočítať nedoplatok z ročného zúčtovania poistného, môže si upraviť základ dane z príjmov o tento vyrovnaný nedoplatok prostredníctvom dodatočného daňového priznania za rok 2022. Ak z ročného zúčtovania poistného vyplynul preplatok, postupuje sa rovnako ako u zamestnanca. Daň z preplatku vyberie zdravotná poisťovňa zrážkou v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť z preplatku poistného za splnenú na základe § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na to, či daňovník uplatňuje preukázateľne vynaložené výdavky z vedeného účtovníctva a je povinný o vrátenom preplatku účtovať, alebo nie je povinný o vrátenom preplatku účtovať, nakoľko uplatňuje paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov alebo uplatňuje preukázateľné výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona. V zmysle § 17 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov príjem, pri ktorom vybraním dane zrážkou podľa § 43 ods. 6 zákona je splnená daňová povinnosť, sa nezahrnie do základu dane. Daňovník v daňovom priznaní preplatok z ročného zúčtovania poistného nezahrnie do príjmov v § 6 a daň vybranú zrážkou neuvedie v daňovom priznaní.
K
Bezpečnosť vo firemnej stratégii
26. 12. 2008
Zákony sa sústreďujú na zodpovednosť firmy voči zamestnancom a vonkajšiemu prostrediu. Menej sú ošetrené škody, ktoré môžu vzniknúť vo vnútri firmy a dokážu jej spôsobiť existenčné problémy.
Preto by súčasťou firemnej stratégie malo byť aj riadenie
rizík. Mnohí podnikatelia sa však odmietavo
stavajú ku kontrolám bezpečnostných technikov alebo úradníkov zo štátneho
dozoru. Pritom stačí malá nepozornosť zamestnanca, vinou ktorej vznikne požiar a úspešná firma je na kolenách.
Podmienky povinného zmluvného poistenia stanovuje
legislatíva. Zákony sa sústreďujú na
zodpovednosť firmy voči zamestnancom a vonkajšiemu prostrediu. Menej sú
ošetrené škody, ktoré môžu vzniknúť
vnútri areálu a dokážu spôsobiť existenčné problémy.
K najčastejším nedostatkom patria:
- nedostatočné poistky,
- nevyhovujúce bezpečnostné audity,
- narkomani a bezdomovci,
- nepozorní a ľahostajní zamestnanci,
- zanedbávanie a podceňovanie bezpečnostných školení.
Tí, čo riziko poznajú, sú podstatne opatrnejší než tí, čo
ešte žiadnu škodu nezažili. Štatistiky
hovoria, že Slováci sú málo opatrní. Častejšie napríklad
porušujú zákaz fajčenia.
Obmedzené služby bánk na Silvestra a na začiatku roku
26. 12. 2008
Pred príchodom eura si skontrolujte, či ste na nič nezabudli. Aj banky budú mať niektoré služby obmedzené.
Stačí, ak si položíte tie správne otázky: Nekončí náhodou platnosť vašej karty ku
koncu roka? Nezabudli ste v zásuvke nezaplatenú faktúru za mobilné telefóny?
Faktúru za plyn či elektrinu? Nezabudli ste poslať nájomné, alebo peniaze
obchodným partnerom do cudziny?
Posledné príkazy na úhradu či vybavenie platieb väčšina bánk
bude prijímať do ranných hodín 31. decembra alebo cez elektronické
bankovníctvo. Tieto časy si však radšej overte na internetových stránkach
svojej banky, alebo priamo v pobočkách.
Rovnaké bankové poplatky v eurozóne
24. 12. 2008
Banky musia svoje poplatky upraviť tak, aby zodpovedali pravidlám, ktoré platia vo všetkých členských krajinách eurózóny.
Dňom zavedenia eura musia banky pôsobiace na Slovensku
ponúknuť svojim klientom rovnaké poplatky pri platbách do krajín, ktoré
používajú spoločnú euromenu, ako ponúkajú pri domácich transakciách.
Zvýšenie príspevkov na dochádzku za prácou
24. 12. 2008
Od 1. januára sa zvýšia sumy príspevkov na dochádzku za prácou, ktoré bývalým nezamestnaným vyplácajú úrady práce.
Pri dochádzaní do 30 km od miesta pobytu sa budú vyplácať cestovné výdavky do sumy 36,52 eura, z terajších 26,56 eura.
O 6,64 eura vzrastú príspevky pri dochádzke do 60, 90 alebo
120 km. Do 250 km až 600 km je zvýšenie o 3,32 eura. Pri dochádzke nad 600 km
sa príspevok zvýši na 68,29 eura. Výšky
príspevkov upravuje novela vyhlášky k zákonu o službách zamestnananosti, ktorá
nadobudne účinnosť 1. januára 2009.