Rezort práce navrhuje zvýšiť príspevok na opatrovanie ŤZP
23. 2. 2018
Výška príspevku sa má odvíjať od výšky minimálnej mzdy. Rezort práce navrhuje zvýšiť peňažný príspevok na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP) pre všetky skupiny poberateľov. Po novom by sa mala výška tohto príspevku odvíjať od výšky minimálnej mzdy a nie od súm životného minima.
Vyplýva to z novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, ktorú ministerstvo práce predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. K viacerým zmenám, ktoré má novela priniesť, sa vláda zaviazala v programovom vyhlásení vlády. Postupné zvyšovanie príspevku Novela zákona počíta s postupným zvyšovaním peňažného príspevku na opatrovanie, a to tak, aby sa do roku 2020 jeho výška priblížila k výške čistej minimálnej mzdy pri poberateľoch v produktívnom veku a pri poberateľoch poberajúcich niektorú z dôchodkových dávok by jeho výška mala dosiahnuť polovicu čistej minimálnej mzdy. "Príspevok na opatrovanie býva u týchto opatrovateľov hlavným, prípadne jediným zdrojom príjmu," priblížilo dôvod zmeny ministerstvo.
Po novom sa nemá výška peňažného príspevku na opatrovanie, ako aj výška peňažného príspevku na osobnú asistenciu odvíjať od súm životného minima, ale od výšky minimálnej mzdy. "Tým sa zabezpečí ich vyšší medziročný rast," predpokladá ministerstvo práce. Novelou zákona sa navrhuje aj limitovať mechanizmus uplatňovania pohľadávok v konaní o dedičstve. Minister práce Ján Richter (Smer-SD) už koncom roka avizoval, že snahou vlády bude zrušiť podmienku vrátenia príspevku na kúpu auta alebo prestavbu kúpeľne, ak ŤZP zomrie. V takýchto prípadoch totiž musia rodiny vracať alikvotnú časť financií. "Navrhuje sa upustiť od povinnosti uplatňovať poskytnutý peňažný príspevok na kompenzáciu alebo jeho pomernú časť v konaní o dedičstve v prípade, ak ŤZP zomrie. Uplatňovanie pohľadávky v konaní o dedičstve zostane zachované len v prípade, ak ťažko zdravotne postihnutý nepoužil z dôvodu úmrtia peňažný príspevok na jeho účel, teda ak bol napríklad osobe vyplatený príspevok na kúpu pomôcky, avšak si ju už nestihla zakúpiť," vysvetlilo ministerstvo v dôvodovej správe.
Menej tvrdší zákon. Odstrániť sa má aj tvrdosť zákona tým spôsobom, že pre povinnosť vrátiť peňažný príspevok na úpravu bytu, rodinného domu či garáže je rozhodujúce, že ŤZP, ktorej bol príspevok poskytnutý, zmení trvalý pobyt alebo nevyužíva upravený priestor. Pri peňažnom príspevku na osobnú asistenciu sa tiež navrhuje upraviť podmienky tak, aby tlmočenie pre osoby so sluchovým postihnutím bolo zabezpečované prostredníctvom tlmočníckej služby, ktorú bude možné vhodne kombinovať s osobnou asistenciou. Zároveň sa zavádza možnosť poskytovať príspevok na osobnú asistenciu aj ŤZP, ktorou je nezaopatrené dieťaťa, voči ktorému sa vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Upraviť sa majú aj podmienky na získanie parkovacieho preukazu pre ľudí so zdravotným postihnutím. "Navrhuje sa rozšíriť okruh osôb, ktorým je možné vyhotoviť tento preukaz, ako aj zjednodušiť administratívny postup pri jeho priznávaní," doplnilo ministerstvo práce, ktoré očakáva, že tento krok bude mať pozitívny vplyv na výdavky domácnosti, v ktorých takto ťažko zdravotne postihnutý žije, nakoľko sa jej znížia správne a iné poplatky naviazané na vydanie tohto preukazu. Novela zákona má tiež umožniť poskytovať peňažný príspevok na zvýšené výdavky súvisiace so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla osobám so zdravotným postihnutím, ktoré sú zaradené do chronického dialyzačného programu, do transplantačného programu a ktorým sa poskytuje onkologická liečba. Cieľom novely je tiež zefektívniť posudkovú činnosť. Pripomienkové konanie k novele zákona by malo byť ukončené 12. marca tohto roka. Právna norma by mala nadobudnúť účinnosť od 1. júla tohto roka, okrem niektorých ustanovení, ktoré majú vstúpiť do platnosti od 1. júla 2020.
(Zdroj: aktuality.sk)
Najviac nezamestnaných je vo veku 20 až 29 rokov
10. 8. 2009
Úrady práce a sociálnych vecí ku koncu júna tohto roka evidovali najviac nezamestnaných vo veku od 20 do 29 rokov.
Išlo takmer o 99,3 tisíc osôb. Najpočetnejšou druhou skupinou ľudí bez práce boli osoby vo veku od
30 do 39 rokov, a to v počte 81,4 tisíc. Úrady práce zaznamenali vo veku 40 až 49 rokov
ku koncu prvého polroka 78,5 tis. uchádzačov o
zamestnanie a vo veku 50 až 59 rokov nemalo prácu 77,4 tis. nezamestnaných. Vo veku do 19 roov sa do kategórie
nezamestnaných zaradilo vyše 6 tis. osôb
a vo veku nad 60 rokov išlo takmer o 6 tis. ľudí bez práce. Vyplynulo to z podrobných štvrťročných štatistík o
nezamestnanosti na Slovensku, ktoré zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí
a rodiny SR.
V prešovskom
a košickom kraji je najviac nezamestnaných mladých ľudí vo veku od 20 do
29 rokov. Vo svojej evidencii úrady
práce v prešovskom kraji mali ku koncu
júna spolu 21,6 tis. nezamestnaných patriacich do tejto vekovej kategórie, v
košickom kraji bolo v tomto veku evidovaných takmer 18,8 tis. nezamestnaných.
Naopak, bez práce bolo ku koncu prvého polroka najmenej mladých ľudí v
Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. V bratislavskom
kraji to bolo 4,3 tis nezamestnaných
ľudí vo veku od 20 do 29 rokov, v trnavskom kraji bolo v tejto vekovej
kategórii takmer 7,5 tis. nezamestnaných a v trenčianskom kraji takmer 8,6 tis.
nezamestnaných.
Miera
evidovanej nezamestnanosti na Slovensku medzimesačne vzrástla o 0,42 ku koncu júna
na 11,81 % percentuálneho bodu. Na
Slovensku ide o najvyššiu mieru nezamestnanosti od januára 2006. Miera
evidovanej nezamestnanosti sa medziročne minulý mesiac zvýšila o 4,39
percentuálneho bodu. Ku koncu júna
evidovali úrady práce 313 076 nezamestnaných, ktorí mohli okamžite nastúpiť do
práce. Oproti koncu mája to bol nárast o
11 205 osôb a medziročne je to nárast o 119 621 osôb.
Ku koncu
minulého mesiaca predstavoval celkový
počet evidovaných uchádzačov o zamestnanie 348 628 osôb. Celkovo ide o medzimesačný
nárast o 11 702 osôb a medziročné zvýšenie o 125 711 uchádzačov o zamestnanie.
Miera nezamestnanosti počítaná z celkového počtu registrovaných uchádzačov o
zamestnanie predstavovala na konci júna
13,16 %. Oproti koncu mája zvýšenie predstavovalo 0,45 percentuálneho bodu, v porovnaní s koncom
júna minulého roka došlo k nárastu o
4,62 percentuálneho bodu.
Po voľbách sa pravdepodobne zvýšia dane
7. 8. 2009
Kríza sekajúca príjmy rozpočtu zrejme prinesú občanom Slovenska vyššie dane.
Po
budúcoročných voľbách nová vláda podľa
Medzinárodného menového fondu bude musieť zrejme pristúpiť aj k vyššiemu
zdaneniu príjmov. Štát si inak neporadí s hrozivo veľkou dierou vo verejných
financiách.
Keďže
priestor šetriť na strane výdavkov je obmedzený, pravdepodobne bude potrebné
vyššie zdanenie príjmov. Uviedol to fond v správe, ktorú zverejnil po
každoročných diskusiách so zástupcami slovenského ministerstva financií či
centrálnej banke.
Podľa správy
sa fond zhodol s ministrom financií, že v strednodobom horizonte si
situácia zrejme vyžiada aj vyššiu daň z príjmov. V správe sa dodáva, že
Slovensko v rámci európskej dvadsaťsedmičky patrí medzi krajiny s najnižším
daňovým zaťažením.
Medzi
riadkami sa v správe píše, že vláda
nemá v strednodobom horizonte nijaký plán, ako znižovať verejný schodok. Podľa
správy bude potrebné takýto plán prijať
a robiť radikálne opatrenia na strane výdavkov alebo vyriešiť problém cez dane.
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi
6. 8. 2009
Kto môže získať peniaze napríklad z predaja auta, nárok na pomoc v hmotnej núdzi nemá.
V posledných dňoch úrady práce častejšie
odpovedajú na otázky ľudí o tom, z čoho majú žiť, keď sa im skončí
podpora. Ak si nenašli prácu za šesť mesiacov, keď dostávali polovicu svojho
posledného platu, musia sa pripraviť na výrazné obmedzenie svojho rodinného
rozpočtu. Mnohí z nich budú odkázaní na dávku v hmotnej núdzi.
Požiadať však môžu aj o iné sociálne príspevky.
Rozumné je, keď sa ľudia
prídu informovať o dávkach v hmotnej núdzi ešte počas poberania dávky
v nezamestnanosti. Na odbore sociálnych vecí príslušného úradu podľa
miesta bydliska poradia, kto a na aké dávky má nárok, prípadne urobia aj
prepočet. Ak nárok na pomoc v hmotnej núdzi nezamestnanému nevznikne,
zistí to ešte pred ukončením poberania dávky v nezamestnanosti.
Z toho pre neho vyplýva, že si musí hľadať aj menej výhodnú prácu.
Ak nárok na
dávky vznikne, o každú z nich je
potrebné požiadať na úrade práce. Potrebné tlačivá sú k dispozícii na
internetovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na
jednotlivých úradoch. Okrem svojich
údajov a údajov o príjme, je potrebné uviesť aj podrobnosti o manželovi,
manželke, deťoch a majetku. Nárok na dávky totiž nevzniká napríklad vtedy, ak
príjem máte pod stanovenou hranicou, no máte napríklad chalupu či auto, ktoré
môžete predať. Podľa zákona nemožno od občana požadovať iba predaj alebo
prenájom tej nehnuteľnosti, v ktorej trvale býva, pôdy, ktorú využíva pre svoju
potrebu či hnuteľnej veci, ktorá tvorí nevyhnutné vybavenie domácnosti.
Úrady
vyplácajú dávky mesačne pozadu, ale nevyplácajú ich napríklad vtedy, ak ste v hmotnej núdzi v
zahraničí.
Po skončení
podpory je možné získať dávku v hmotnej núdzi. Poskytovanie tejto dávky je
vysoko individuálne a závisí od celkovej rodinnej, príjmovej
a majetkovej situácie žiadateľa.
Spoločne
posudzované osoby, teda domácnosť alebo rodina majú na túto dávku nárok aj
vtedy, keď je ich príjem dohromady pod hranicou životného minima
a vlastným pričinením alebo vlastným majetkom si príjem nevedia zvýšiť.
Pre
jednotlivca je výška dávky 58,43 € mesačne, pre dvojicu s najviac štyrmi deťmi
150,04 €.
V hmotnej
núdzi existuje nárok aj na ďalšie príspevky k základnej dávke. Domácnosť
získa pár eur mesačne, ak ide o tehotnú ženu, o dieťa do jedného roka
či dieťa v čase povinnej školskej dochádzky. Dvoma eurami mesačne štát prispeje
aj na zdravotnú starostlivosť.
Aktivačný
príspevok 63,07 € mesačne v hmotnej
núdzi môže získať ten člen domácnosti, ktorý si zvyšuje kvalifikáciu formou
externého štúdia, zúčastňuje sa na vzdelávaní a príprave pre trh práce,
alebo sa zúčastňuje na vykonávaní menších obecných služieb. Ako príspevok na
bývanie môže človek získať 52,12 a viac € mesačne ak je nájomcom, alebo
vlastníkom a predloží doklad o zaplatení nákladov na bývanie za
predchádzajúcich šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Meškať však
nesmie so splácaním doterajších nedoplatkov spojených s bývaním.
Ak príde
o prácu len jeden člen domácnosti a rodina má vyšší príjem ako
životné minimum, druhý člen domácnosti nárok na dávku v hmotnej núdzi
pravdepodobne nezíska. Rodina môže spĺňať podmienky na priznanie dotácie na
stravu alebo školské potreby pre deti aj vtedy, keď nárok na dávku v hmotnej
núdzi nevznikne. Stačí, ak domácnosť splní podmienky na dávku v hmotnej
núdzi len v jednom mesiaci a tieto dotácie môže využívať polovicu
školského roka.
O dávky
musí požiadať škola, obec alebo občianske združenie. Štát na stravu prispieva
najviac jedno € na obed alebo 0,34 € na iné jedlo za deň, keď sa dieťa
zúčastnilo na vyučovaní. Na školské potreby získa dieťa z rodiny, ktorá
je v hmotnej núdzi na celý školský
rok dotáciu 33,19 €.
Poistné na sociálne poistenie sa pravdepodobne meniť nebude
6. 8. 2009
Sadzby poistného na sociálne poistenie od začiatku budúceho roka by sa nemali meniť. Ministerstvo práce a sociálnych vecí pracuje síce na zmenách súvisiacich s harmonizáciou sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho poistenia a rezervný fond solidarity. Tieto zmeny v sadzbách poistného by však nemali byť účinné od 1. januára 2010.
Agentúru
SITA o tom informovala zástupkyňa z
mediálneho odboru rezortu práce a sociálnych vecí. Vláda sa vo svojom
programovom vyhlásení zaviazala k tomu, že prijme opatrenia na zreálnenie a
harmonizáciu sadzieb poistného pre jednotlivé základné fondy sociálneho
poistenia a rezervný fond solidarity, a to v záujme ich vybilancovania.
Jednotlivé
fondy sociálneho poistenia, ktoré spravuje Sociálna poisťovňa sú dlhodobo
nevybilancované. Kým fond starobného poistenia je dlhodobo deficitný, prebytky vykazuje fond poistenia v nezamestnanosti,
či fond nemocenského poistenia. Prebytky v iných základných fondoch Sociálna poisťovňa každoročne presúva do starobného fondu. Vlani
takto SP z iných základných fondov do starobného fondu presunula 398,32 mil. €,
z toho 165,97 mil. € išlo z fondu poistenia v nezamestnanosti, 132,77 mil. € z
fondu invalidného poistenia a 99,58 mil. € z fondu nemocenského poistenia.