Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho zákony a komentáre

Len čo si kúpiš niečo užitočné, zistíš, že to už nebudeš potrebovať.

Komu dal boh úrad, tomu dal i moc. Potom však prišla žena a bolo všetko ináč.

Je pekné, keď je niečo pekné, ale čo s tým, keď to nie je užitočné?

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Keď nemáš nič, zle je, keď máš priveľa, je ešte horšie.

(Murphyho zákony v bájkach)
Človek a život

Bez ohľadu na to, čo sa kazí, vždy to na prvý pohľad bude vyzerať v poriadku.

Murphy tvrdí, že spravodlivosti je väčšinou učinené za dosť - tri razy zo siedmich.

Zákruta na ceste ešte neznamená koniec cesty. Ibaže by ste to nezvládli.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
O márnom hľadaní - III. večer

Ak sa vec osvedčí, tak ju prestanú vyrábať.

Očakávaná užitočnosť vecí je nepriamoúmerná jej skutočnej užitočnosti.

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Zákony odkladania

Skoro do všetkého je ľahšie sa zamiešať, ako sa z toho vymotať.

Keď sme konečne pochopili všetky výnimky, stratili sme poňatie o tom, o akom zákone bola pôvodne reč.

Ak sa niečo začne meniť, bude sa to robiť dovtedy, pokiaľ už nezostane čas na ďalšie zmeny.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Príjmy nepodliehajúce daňovej exekúcii zrážkami zo mzdy

30. 8. 2024 V súvislosti s tzv. inými príjmami sa do príjmu nezapočítavajú prídavky na deti, príplatok k prídavkom na deti a zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť.
Daňovej exekúcii v zmysle § 99 ods. 4 daňového poriadku nepodlieha:
a) suma potrebná na úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť, ak daňový dlžník platí úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť,
b) suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p., ak daňový dlžník platí úhradu za sociálne služby,
c) dávka v hmotnej núdzi, príspevky k tejto dávke a jednorazová dávka v hmotnej núdzi, poskytované podľa zákona č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi v z.n.p.
d) peňažné príspevky na kompenzáciu poskytované podľa § 19 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
e) štátne sociálne dávky poskytované podľa osobitných predpisov,
f) príspevok na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa podľa zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v z.n.p.,
g) opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru v zmysle § 64 až 70 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v z.n.p.,
h) 13. dôchodok poskytovaný podľa osobitných predpisov.
Daňový poriadok ďalej v súvislosti s „inými príjmami“ ustanovuje, že ak ide o daňovú exekúciu zrážkami z dôchodku daňového dlžníka, ktorý z tohto dôchodku platí úhradu za sociálne služby, nepodlieha daňovej exekúcii suma potrebná na úhradu za sociálne služby alebo jej časť, ktorú je daňový dlžník povinný platiť, a suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 a § 74 ods. 7 písm. g) zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p. Daňovej exekúcii zrážkami z iných príjmov tiež nepodlieha 13. dôchodok
K

Žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania za rok 2017

7. 2. 2018 O vykonanie ročného zúčtovania žiada zamestnanec najneskôr do 15. februára 2018 vyplnením príslušného tlačiva žiadosti.
Pokiaľ zákon vyžaduje k uplatneniu niektorých nárokov predloženie dokladov, musia byť predložené do tohto termínu. Tlačivo žiadosti určilo Finančné riaditeľstvo SR oznámením a je uverejnené na jeho webovom sídle www.financnasprava.sk.

Od mája by mohli zamestnanci dostať príplatky za nočnú a sviatočnú prácu

7. 2. 2018 Od 1. mája tohto roka by si mohli zamestnanci finančne prilepšiť. Vláda súhlasí s novelou Zákonníka práce, ktorou sa majú zvýšiť príplatky za nočnú a sviatočnú prácu, ako aj zaviesť príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu. Právnu normu pripravila trojica poslancov Ján Podmanický, Martin Glváč a Ľubomír Petrák (všetci Smer-SD).
Prerokovaná poslanecká novela vládnym kabinetom je v súčasnosti v parlamente už v druhom čítaní. Predkladatelia sa spolu so zástupcami zamestnancov a zamestnávateľov dohodli na niekoľkých zmenách. Oproti pôvodnému návrhu poslancov sa tak príplatky za nočnú prácu majú zvyšovať v dvoch etapách, a tiež sa bude rozlišovať, či ide o všeobecnú alebo rizikovú prácu. Od 1. mája tohto roka pri všeobecnej práci má ísť príplatok hore na 30 percent minimálnej mzdy za hodinu a v ďalšom roku bude zvýšenie predstavovať 40 percent. Podobný postup bude aj pri rizikovej práci, pri ktorej má od 1. mája tohto roka stúpnuť príplatok na 35 percent minimálnej mzdy za hodinu, a od 1. mája budúceho roka má dosiahnuť 50 percent. Zamestnávatelia ale budú mať možnosť uplatniť si výnimky v rámci tzv. derogačnej klauzuly, ktorá je v Zákonníku práce v súčasnosti v niektorých oblastiach. Pre zamestnávateľov to znamená, že podmienky zvýšenia príplatku za nočnú prácu budú môcť dohodnúť v rámci kolektívnej zmluvy, príplatok však bude môcť byť vo výške najmenej 25 percent od 1. mája tohto roka a od 1. mája budúceho roka bude musieť byť najmenej 35 percent. Vo firmách, v ktorých nie sú odbory, alebo sa vykonáva prevažne nočná práca, budú môcť zamestnávatelia dohodnúť výnimky týkajúce sa mzdového ohodnotenia za nočnú prácu v rámci pracovnej zmluvy so zamestnancom. Výnimky nebude možné uplatniť si u rizikových prác Zavedie sa aj príplatok za víkendovú prácu. Poslanci pôvodne navrhovali, aby bol vo výške 100 percent sumy minimálnej mzdy v eurách za hodinu. Po rokovaní s tripartitou má od 1. mája tohto roka stúpnuť príplatok za prácu v sobotu na 25 percent minimálnej mzdy za hodinu a od budúceho roka má byť na úrovni 50 percent. Znovu bude možné uplatniť dve výnimky, ale nebudú delené medzi všeobecnú a rizikovú prácu. Zamestnanci budú mať vyšší príplatok aj za prácu v nedeľu. Zvyšovanie však bude tiež postupné. Od 1. mája tohto roka má byť vo výške 50 percent a od 1. mája budúceho roka má predstavovať 100 percent. Aj pri týchto príplatkoch zákonník zadefinuje výnimky pre firmy, v ktorých sa musí pracovať pravidelne v nedeľu, či u daného zamestnávateľa nepôsobia odbory. Po rokovaniach so sociálnymi partnermi sa nemení pôvodný návrh pri príplatku za sviatok, zvýšenie má teda predstavovať 100 percent priemerného zárobku zamestnanca zo súčasnej úrovne 50 percent.
(Zdroj: aktualne.sk)

Zamestnanecká prémia – daňové priznanie FO za rok 2017

5. 2. 2018 Podmienky, za ktorých vzniká nárok na zamestnaneckú prémiu, sú uvedené v zákone o dani z príjmov, pričom na priznanie nároku za príslušné zdaňovacie obdobie je potrebné splniť všetky podmienky.
Za rok 2017 pri posudzovaných príjmoch do 5 220 eur nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká. Pri výške posudzovaných príjmov aspoň 5 220 eur sa zamestnanecká prémia vypočíta prenásobením sadzbou dane 19 % rozdielu sumy 3 803,33 eura a vykázaného základu dane zníženého o povinné poistné, ak je základ dane nižší ako 3 803,33 eura. Zamestnanecká prémia (kladné číslo z prepočtu) by mohla vyjsť len daňovníkovi, ktorý si poistné a príspevky viažuce sa k zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti zaplatil vo vyššej sume, napr. zaplatil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie. Ak by zamestnancovi vznikol nárok na zamestnaneckú prémiu a poberal posudzované príjmy menej ako 12 kalendárnych mesiacov, vypočíta sa pomerná časť zamestnaneckej prémie so zaokrúhlením na eurocenty nahor (pri výpočte sa vychádza z nezaokrúhlenej ročnej výšky a zaokrúhli sa až konečná výška). Zamestnanecká prémia je určená výlučne pre zamestnancov. Uplatňuje sa po skončení kalendárneho roka u zamestnávateľa v rámci ročného zúčtovania preddavkov alebo v podanom daňovom priznaní. V daňovom priznaní typ A sú na výpočet výšky zamestnaneckej prémie vyčlenené riadky 44 až 47, pričom riadok 47 sa vyplňuje len v prípade zmeny výšky zamestnaneckej prémie v dodatočnom daňovom priznaní. V priznaní daňovník uvedie aj výšku nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, avšak iba kvôli výpočtu zamestnaneckej prémie. Daňovník, ktorý si uplatňuje zamestnaneckú prémiu, nemá nárok na žiadne nezdaniteľné časti základu dane a daň uvedie v priznaní vo výške nula. Ak boli zamestnávateľom v priebehu roka zrazené preddavky na daň, vznikne v daňovom priznaní daňový preplatok. Zamestnaneckú prémiu vyplatí daňovníkovi daňový úrad, ktorý mu aj vráti prípadné zrazené preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti na základe vyplnenej žiadosti, ktorá je súčasťou tlačiva priznania (XI. oddiel). Pri vrátení preplatku postupuje daňový úrad podľa ustanovenia § 79 daňového poriadku. Nárok na zamestnaneckú prémiu môže vzniknúť aj zamestnancovi, ak je súčasne podnikateľom, ktorý v zdaňovacom období nedosiahol žiadne príjmy z podnikania, ale uplatnil daňové výdavky, vykázal daňovú stratu a splnil všetky podmienky na uplatnenie zamestnaneckej prémie. Táto fyzická osoba vykoná výpočet zamestnaneckej prémie v XIII. oddieli tlačiva priznania typ B a požiada o jej vyplatenie samostatnou žiadosťou.

Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2017

5. 2. 2018 Po skončení kalendárneho roka majú zamestnanci povinnosť vysporiadať svoju daňovú povinnosť k dani z príjmov.
Jednou z možností je požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, ak sú pre jeho vykonanie splnené podmienky. Alternatívou k tomuto spôsobu vysporiadania je podanie daňového priznania. Povinnosť vysporiadania za rok 2017 nevzniká, ak zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti nepresiahli sumu 1 901,67 eura. V porovnaní s predchádzajúcim rokom nedošlo v súvislosti s ročným zúčtovaním k podstatným zmenám, premietnu sa len niektoré zmeny v zákone a použijú sa niektoré nové tlačivá.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Servác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner