Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

Najväčším nebezpečím pre človeka je jeho márnivosť.

(Murphyho zákony v bájkach)
Úvod k Murphyho večerom

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Murphológia uči zdravému skeptimiczmu, pravda s dodatkom, že človeku aj zdravý skepticizmus bude "figu" platný - niektorý z nespočetných Murphyho zákonov ho aj tak dobehne.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Dobrá rada stojí groš

Dobrá rada stojí groš. Dve dobré rady stoja za dva groše. A tri dobré rady? Za figu borovú.

Za skúsenosti platíme veľmi draho, hoci opotrebované ich môžeme dostať oveľa lacnejšie. (Židovské príslovie)

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

(Zrnká úsmevu)
Život je smiešny

Známy advokát prehrá spor a jeho klient, práve odsúdený za lúpež, sa k nemu otočí a pýta sa: „A čo teraz?“ „Nič zvláštne. Ty pôjdeš teraz na päť rokov do väzenia, a ja pôjdem na obed.“

Otecko, mám byť zubným, alebo očným lekárom?“ Synku, vybrať si musíš sám. Ale maj na pamäti: človek má len dve oči, ale tridsaťdva zubov!“

Milionár náhle zomrel a ukázalo sa, že nezanechal závet. Trúchliaca vdova sedí u rodinného advokáta a žiada ho o radu. Advokát nahlas rozmýšľa: „Takže, váš manžel zomrel a nezanechal závet. A povedal aspoň niečo bezprostredne pred tým, ako zomrel?“ „Ale áno, hovoril: Preboha Mary, odlož tú pušku, aj tak s ňou netrafíš ani do stodoly!“

(Myšlienky bez cla)

Príjmy nepodliehajúce daňovej exekúcii zrážkami zo mzdy

30. 8. 2024 V súvislosti s tzv. inými príjmami sa do príjmu nezapočítavajú prídavky na deti, príplatok k prídavkom na deti a zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť.
Daňovej exekúcii v zmysle § 99 ods. 4 daňového poriadku nepodlieha:
a) suma potrebná na úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť, ak daňový dlžník platí úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť,
b) suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p., ak daňový dlžník platí úhradu za sociálne služby,
c) dávka v hmotnej núdzi, príspevky k tejto dávke a jednorazová dávka v hmotnej núdzi, poskytované podľa zákona č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi v z.n.p.
d) peňažné príspevky na kompenzáciu poskytované podľa § 19 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
e) štátne sociálne dávky poskytované podľa osobitných predpisov,
f) príspevok na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa podľa zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v z.n.p.,
g) opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru v zmysle § 64 až 70 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v z.n.p.,
h) 13. dôchodok poskytovaný podľa osobitných predpisov.
Daňový poriadok ďalej v súvislosti s „inými príjmami“ ustanovuje, že ak ide o daňovú exekúciu zrážkami z dôchodku daňového dlžníka, ktorý z tohto dôchodku platí úhradu za sociálne služby, nepodlieha daňovej exekúcii suma potrebná na úhradu za sociálne služby alebo jej časť, ktorú je daňový dlžník povinný platiť, a suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 a § 74 ods. 7 písm. g) zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p. Daňovej exekúcii zrážkami z iných príjmov tiež nepodlieha 13. dôchodok
K

Slováci očakávajú reformu dôchodkového systému

23. 1. 2009 Podľa prieskumov sa dôchodkový systém nachádza v kríze. O nevyhnutnosti zmien hovorí koalícia aj opozícia. Ministerstvo práce zatiaľ zásadné veci nechystá.
Podľa prieskumov agentúry GfK, ktoré boli spracované pre spoločnosť AXA, si ľudia uvedomujú starnutie populácie. Kým dnes pripadá na jedného dôchodcu takmer dva a pol pracujúceho človeka, o štyridsať rokov to bude 1,1 pracujúceho človeka. Okrem toho sa ľudia doživajú čoraz vyššieho veku a kvôli vzdelaniu začínajú pracovať neskôr. Jedna zo zástupkýň opozície považuje za problém to, že rozdiel medzi dôchodkom a mzdou je veľmi veľký, preto by mal štát garantovať minimálny dôchodok, ktorý by mal každý občan dostávať bez ohľadu na to, koľko bol alebo nebol schopný do systému prispievať. Dôchodok by sa platil zo štátneho rozpočtu, teda z daní. To, čo by chceli občania navyše, by získali z poistného systému ako zásluhový dôchodok. Zástupca koalície presadzuje, aby si v druhom pilieri sporili len tí, ktorí majú príjem nad      1,5-násobok priemernej mzdy a medzi 20 a 35 až 40 rokov. Pomer odvodov by sa mal zmeniť v prospech prvého piliera na 12:6. Ministerstvo práce tvrdí, že spôsob realizácie ani kompletné výsledky prieskumu nepozná, ak však platí, že 90 % opýtaných tvrdí, že dôchodkový systém je v kríze, znamená to, že dôchodková reforma vykonaná predchádzajúcou vládou nesplnila svoje proklamované ciele. Opozícia aj koalícia sa zhodujú, že skôr či neskôr bude nevyhnutné zvýšiť  vek odchodu do dôchodku. Prieskum ukazuje, že väčšina Slovákov to očakáva, hoci s tým nesúhlasí. Ministerstvo práce momentálne zvýšenie dôchodkového veku alebo zmenu valorizácie dôchodkov nepripravuje. Hoci podľa analytikov treba spraviť v krátkom čase zásadné aj keď nepopulárne zmeny, súčasná vláda ich nechystá.
(Zdroj: HNONLINE)

Daň z nehnuteľností treba priznať a zaplatiť do 2. februára

23. 1. 2009 Daň z nehnuteľností zahrnuje daň zo stavieb, pozemkov, bytov a nebytových priestorov. Správcom dane nie je štát, ale samospráva - obec či mesto.
V Bratislave a Košiciach správu daní vykonáva magistrát, nie mestské časti. Tlačivá vydávajú na mestskom či obecnom úrade a dajú sa stiahnuť na internete. Nájdete ich aj na webových stránkach ministerstva financií. Zákonný ramec sadzby dane si mestá a obce upravujú, aktuálnu výšku dane sa daňovníci dozvedia zo všeobecne záväzných nariadení. Daňové priznanie je možné podať osobne alebo poslať poštou. Daňové priznanie noví vlastníci z roku 2008 podajú iba raz a v tomto roku. Ak nenastane        v ďalšom období zmena, ktorá by ovplyvnila výšku dane, v nasledujúcich rokoch správca dane automaticky posiela výmer podľa podaného daňového priznania. Za omeškanie podania daňového priznania hrozia vlastníkovi sankcie. Pri nesprávnom alebo neúplnom priznaní je možné podať správcovi dane opravné daňové priznanie ešte pred 2. februárom, v prípade, že chybu daňovník zistí neskôr, môže podať dodatočné daňové priznanie. Kedy treba podať daňové priznanie
Daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti je treba podať iba v prípade, ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce pre vyrubenie dane. Sú nimi nadobudnutie nehnuteľnosti (darom, dedením, kúpu), zmena účelu využitia nehnuteľnosti, preklasifikovanie druhu pozemku, pristavenie, nadstavenie, výmena bytu a pod. Skutočnosťami rozhodujúcimi o vyrubení dane sú napr. nadobudnutie nehnuteľnosti (kúpou, darom, dedením), zmena účelu využitia (napríklad využívanie časti nehnuteľnosti na podnikanie), preklasifikovanie druhu pozemku, pristavenie, prípadne nadstavenie nehnuteľnosti, výmena bytu a podobne. Kedy netreba podať daňové priznanie
Nové daňové priznanie podať netreba,  ak správca dane z nehnuteľnosti menil sadzby dane, ani vtedy, ak sa zmenila hodnota nehnuteľnosti (napríklad rekonštrukciou interiéru). Povinnosť podávať daňové priznanie nevzniká ani vtedy,  ak daňovník vlani dosiahol  vek potrebný na zníženie dane a ani vtedy, ak uplynula lehota na oslobodenie od zdanenia podľa predchádzajúcich platných predpisov. Dôvodom na podanie  nového daňového priznania nie je ani prechod na euro.
(Zdroj: SME)

Dopad krízy v Európe na Slovensko

22. 1. 2009 Slovenskom môžu čierne vyhliadky starých členských krajín Európskej únie radikálne zatriasť. Pochmúrne vyhliadky ekonomík najväčších obchodných partnerov môže dramaticky znížiť ich záujem o slovenské výrobky a zabrzdiť ich vývozy za hranice.
Predpovedá to dánska Saxo Bank. Našu krajiny môže trvdo zasiahnuť aj fakt, že Slovensko má najväčšiu produkciu áut na obyvateľa na svete. Dopyt po autách však kríza škaredo zmenší. Pokles alebo nižší rast hospodárstva znamená, že sa v krajine vyprodukuje menej tovarov a služieb, pretože ich firmy nebudú vedieť predať. To pre ľudí znamená väčšie riziko straty práce a menšie šance na zdvihnutie platu. Ak bude rast ekonomiky o 2,5 percent a zamestnanosť na nule, podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank aj platy udržateľne môžu stúpnuť len o 2,5 %.  
(Zdroj: PRAVDA)

Tretí dôchodkový pilier nezarábal

22. 1. 2009 Väčšina klientov po obdržaní výpisov z účtov od doplnkových dôchodkových spoločností bude sklamaná. Nepriaznivý vývoj poznačil aj zhodnotenie doplnkových dôchodkových fondov v treťom pilieri.
 Najhoršie skončili tie príspevkové fondy, v ktorých majetku sú aj akciové investície. V mínuse sú mnohé podielové fondy aj fondy v druhom pilieri. Centrálna banka upozorňuje vo svojich pravidelných správach už dlhšie, že zo zhodnotenia doplnkových fondov výrazne uberá nielen vývoj na finančných trhoch, ale aj poplatková politika doplnkových dôchodkových spoločností. Zákon im umožňuje účtovať si za správu až tri percentá z čistej hodnoty majetku.  O poplatkoch v súčasnosti diskutuje NBS                                          s ministerstvom práce. Ministerstvo práce uviedlo, že v rámci najbližšej novely chce ešte viac zjednodušiť prestupy medzi  doplnkovými dôchodcovskými spoločnosťami. Vystúpiť z tretieho piliera je nákladné. Ak sa tak niekto rozhodne, zaplatí sankciu 20 percent  hodnoty svojho majetku.  
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Petronela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner