Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Úvod k Murphyho večerom

Murphológia je ideológiou, ktorá si na rozdiel od pretrpených ideológie nekladie za cieľ manipulovať masy, ale jednotlivca.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Typy ľudí - VI. večer

Fakt je, že posledné slovo má ten, kto najviac vykrikuje.

Kto nevie a chce sa učiť, ten sa aj učí.

Čas schôdzovania rastie kvadraticky s počtom zúčastnených.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Každý vie rozhodnúť, ak disponuje dostatočným množstvom údajov.

Skomplikovať veci je jednoduché, ale zjednodušiť ich je náramne zložité.

Osoba na najvplyvnejšom mieste organizácie skôr či neskôr celý svoj čas spotrebuje na schôdzovanie a podpisovanie pošty.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Manželstvo je podnik

Najhoršie je, keď vypukne panika a všetci sa tlačia von. Vtedy žiadne argumenty nezaberajú, ak len za argument nepovažujeme poriadne zaucho.

Pani Kohnová vstúpi do nočného baru a pýta sa čašníka: „Prosím vás, nie je tu môj manžel?“ „Nie je, madam,“ úslužne odpovedá čašník. „Ale veď ani neviete, ako sa volá a hneď mi odpovedáte, že tu nie je!“ „Tu nikdy nie je žiadny manžel, madam“ odpovedá sucho čašník.

Susedov trávnik sa nám vidí vždy zelenší ako náš. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)
Murphyho rady

Ten, koho považujeme za blbca my, považuje za blbca nás. Ide o to nevyvraždiť sa.

Ľudstvo sa berie príliš vážne, a to je dedičný hriech sveta. Keby sa bol vedel jaskynný smiať, dejiny by boli bývali iné. (Oscar Wilde)

Jasná myseľ je neklamným príznakom slabej pamäte.

(Murphyho zrnká II)

Príjmy nepodliehajúce daňovej exekúcii zrážkami zo mzdy

30. 8. 2024 V súvislosti s tzv. inými príjmami sa do príjmu nezapočítavajú prídavky na deti, príplatok k prídavkom na deti a zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť.
Daňovej exekúcii v zmysle § 99 ods. 4 daňového poriadku nepodlieha:
a) suma potrebná na úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť, ak daňový dlžník platí úhradu za poskytnutú sociálnu službu alebo jej časť,
b) suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p., ak daňový dlžník platí úhradu za sociálne služby,
c) dávka v hmotnej núdzi, príspevky k tejto dávke a jednorazová dávka v hmotnej núdzi, poskytované podľa zákona č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi v z.n.p.
d) peňažné príspevky na kompenzáciu poskytované podľa § 19 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
e) štátne sociálne dávky poskytované podľa osobitných predpisov,
f) príspevok na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa podľa zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v z.n.p.,
g) opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru v zmysle § 64 až 70 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele v z.n.p.,
h) 13. dôchodok poskytovaný podľa osobitných predpisov.
Daňový poriadok ďalej v súvislosti s „inými príjmami“ ustanovuje, že ak ide o daňovú exekúciu zrážkami z dôchodku daňového dlžníka, ktorý z tohto dôchodku platí úhradu za sociálne služby, nepodlieha daňovej exekúcii suma potrebná na úhradu za sociálne služby alebo jej časť, ktorú je daňový dlžník povinný platiť, a suma povinného zostatku po zaplatení úhrady za sociálne služby podľa § 73 ods. 1 až 7 a § 74 ods. 7 písm. g) zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v z.n.p. Daňovej exekúcii zrážkami z iných príjmov tiež nepodlieha 13. dôchodok
K

Nižšie dane pre darcov krvi

24. 8. 2009 V budúcnosti by darovanie krvi mohlo byť výhodnejšie. V novele zákona o dani z príjmov sa to navrhuje jedna z koaličných poslankýň.
(Zdroj: SME)

Zjednávanie poistného cez internet

12. 8. 2009 Čoraz viac ľudí si v posledných rokoch uzatvára niektoré druhy poistenia bez toho, aby osobne navštívili pobočku poisťovne. Najčastejšie si ľudia takto uzatvárajú cestovné poistenie a poistenie motorových vozidiel (PZP).


Uzatváranie poistiek cez internet ponúkajú v súčasnosti takmer všetky slovenské poisťovne. Návštevníci ich webových stránok môžu požiadať o kalkuláciu, zjednať návrh poistnej zmluvy a zopár poisťovní ponúka tiež možnosť za poistenie priamo zaplatiť. Platby sa uskutočňujú najčastejšie prostredníctvom internetbankingu alebo platobnou kartou.
Poistenie sa dá uskutočniť aj prostredníctvom stránky nezávislých maklérov, ktorí ponúkajú možnosť vypočítať si výšku poistného pomocou online kalkulačky a porovnať ponuky viacerých poisťovní.
(Zdroj: 24HOD)

Minimálna mzda v EÚ

11. 8. 2009 Nominálna minimálna mzda v Európskej únii sa pohybuje od 123 eur mesačne v Bulharsku po 1642 eur v Luxembursku. Na Slovensku je minimálna mzda druhá najvyššia spomedzi krajín V4 a dosahuje 296 €.
Podľa Inštitútu zamestnanosti (IZ) z pohľadu trhu práce je dôležité zachovať aj nízkoplatené pracovné miesta. Ďalší nárast miery nezamestnanosti by nielenže zvýšil výdavky štátu na nezamestnaných, ale u tejto skupiny obyvateľov by spôsobil aj stratu pracovných návykov. IZ konštatuje, že v čase krízy by zvyšovanie minimálnej mzdy malo odrážať reálnu situáciu v ekonomike.

Z krajín V4 je najvyššia nominálna minimálna mzda v Českej republike, a to 306 €|, nasleduje Slovensko (296 €), potom Poľsko (281€) a Maďarsko (270 €). Z pohľadu PKS je už poradie iné: Poľsko (468 €), Česká republika (443 €), Slovensko (409 €) a tesne za nami Maďarsko (408 €).

Minimálnu mzdu legislatíva stanovuje v dvadsiatich členských krajinách - Belgicku, Bulharsku, Španielsku, Grécku, Francúzsku, Maďarsku, Írsku, Litve, Lotyšsku, Luxembursku, Holandsku, Poľsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Českej republike, na Malte a Slovensku a vo Veľkej Británii. Najnižšia nominálna minimálna mzda je v Bulharsku (123 €) a najvyššia v Luxembursku (1648 €), vyplýva to z údajov IZ. Po zohľadnení parity kúpnej sily (PKS ) v danej krajine má minimálna mzda v Bulharsku úroveň 240 €  a v Luxembursku je to 1413 €.
(Zdroj: EURACTIV)

O zýšení minimálnej mzdy sa stále rokuje

11. 8. 2009 O návrhu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR zvýšiť minimálnu mzdu zo súčasných 295,5 € na 319,5 € sa stále vedú rokovania.




O návrhu má budúci týždeň v pondelok rokovať Hospodárska a sociálna rada SR. Išlo by o nárast najnižších miezd o 8,1 %,  čo bola  miera  rastu priemernej mzdy na Slovensku v roku 2008.  V predloženom návrhu ministerstvo zohľadnilo ekonomickú a sociálnu situáciu v Slovenskej republike za predchádzajúce dva kalendárne roky. V materiáli, o ktorom má rokovať tripartita sa uvádza, že návrh zohľadňuje  najmä vývoj spotrebiteľských cien, zamestnanosti, priemerných mesačných miezd a životného minima.
Na výške budúcoročnej minimálnej mzdy sa zamestnávatelia a odborári nedohodli.  Zvýšenie minimálnej mzdy zamestnávateľské organizácie  odmietajú. Naopak, zvyšovanie minimálnej mzdy presadzuje Konfederácia odborových zväzov (KOZ).
Pre budúci rok odborári  navrhujú jej valorizáciu o 8,1 %. Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) odborárov obviňuje,  že svojimi návrhmi k rokovaniam o minimálnej mzde ohrozujú zamestnanie najmä pracovníkov s nižšími príjmami.  Neprimerané legislatívne zvyšovanie mzdových nákladov vedie  podľa nich k rušeniu pracovných miest a zároveň bráni tvorbe nových.  V čase poklesu produktivity práce a poklesu priemernej mzdy Únia zamestnávateľov preto nevidí žiadny dôvod na rast minimálnej mzdy a upozorňuje, že návrh odborových zväzov by v prípade jeho schválenia predstavoval likvidáciu mnohých podnikov a tisíce zamestnancov by ostali bez práce. Minimálna mzda by sa v budúcom roku nemala zvyšovať ani podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR.
V konečnom dôsledku môže výšku minimálnej mzdy určovať vláda na základe novely zákona o minimálnej mzde, ktorú schválil parlament v polovici septembra minulého roka. Novela stanovuje  pre rozhodovanie vlády o konkrétnej sume minimálnej mzdy iba spodnú hranicu. Táto hranica je daná mierou rastu priemernej mzdy na Slovensku. Hornú hranicu pri zvyšovaní minimálnej mzdy novela zákona neurčuje a vláda ju môže nariadením upraviť. Mala by pritom prihliadať na stanoviská sociálnych partnerov, vývoj kritérií na úpravu sumy minimálnej mzdy, vývoj podielu čistej minimálnej mzdy z čistej priemernej mzdy najmenej za predchádzajúce dva kalendárne roky a vývoj produktivity práce.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Svetozár
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner