Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Preddavky na daň z príjmov po lehote na podanie DV

30. 1. 2025 Preddavky na daň v zdaňovacom období roku 2025 splatné po lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024, t. j. po 31. 3. 2025, ak daňovník nemá predĺženú lehotu na podanie tohto daňového priznania, sa vypočítajú z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2024 v riadku 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň.
Pri určení hodnoty v riadku 1110 daňového priznania sa vychádza zo základu dane zníženého o odpočet daňovej straty uvedeného v riadku 500 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 pri použití sadzby dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2024 (15 % alebo 21 % v závislosti od dosiahnutých zdaniteľných príjmov uvedených v riadku 560) a následne sa odpočíta hodnota uvedená v riadku 610 – Úľava na dani. To znamená, že
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2024 dosiahol zdaniteľné príjmy do 60 000 € vrátane (r. 560 daňového priznania), r. 1110 = (r. 500 x 15 %) – r. 610 daňového priznania za rok 2024
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2024 dosiahol zdaniteľné príjmy nad 60 000 € (r. 560 daňového priznania), r. 1110 = (r. 500 x 21 %) – r. 610 daňového priznania za rok 2024.
Z takto vypočítanej dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie uvedenej v riadku 1110 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 sa v súlade s § 42 ods. 1 a 2 ZDP, po zaokrúhlení matematicky podľa § 47 ZDP, určia preddavky na daň platené po lehote na podanie daňového priznania za rok 2024 v roku 2025.
Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2024, hospodársky rok, ktorý začal v priebehu roka 2024 a skončí v priebehu roka 2025 uplatní zníženú sadzbu dane 15 % v prípade, ak za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy (výnosy) do 60 000 € vrátane.
Ak daňovník vznikol v predchádzajúcom zdaňovacom období, ktoré bolo kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, pri určení výšky preddavkov vychádza z dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, neprepočítava výšku preddavkov na celoročnú povinnosť (vyplýva z § 42 ods. 5 zákona).
K

Zmeny v transferovom oceňovaní od 1.1.2017

10. 5. 2017 V roku 2017 nastali určité zmeny v transferovom oceňovaní podľa novely zákona o dani z príjmov
Od roku 2017 nastali významné zmeny v oblasti transferového oceňovania. Už pri podávaní daňového priznania za rok 2016 sa neuplatňuje postup, na základe ktorého korešpondujúcu úpravu základu dane povoľoval daňový úrad. Podnikateľ môže uskutočniť úpravu základu dane sám, alebo v niektorých prípadoch bude mať povinnosť upraviť základ dane. Novelou zákona o dani z príjmov sa definujú ustanovenia, ktoré zakladajú povinnosť viesť transferovú dokumentáciu. Súčasne nadobúda účinnosť aj nová definícia kontrolovanej transakcie, ktorej podstata sa preberá z medzinárodne akceptovaných dokumentov OECD. Predložené znenie odstraňuje pochybnosti o tom, kedy daňovník musí viesť transferovú dokumentáciu. V praxi sme sa mohli stretnúť s otázkami, či je daňovník povinný viesť transferovú dokumentáciu, i keď v kontrolovaných transakciách použil trhové ceny, t. j. nedošlo k rozdielu, ktorý by viedol k zníženiu základu dane, resp. zvýšeniu daňovej straty (v daňovom priznaní sa úpravy nevykonali). Od roku 2017 sa doplňajú definície závislej osoby pre účely transferového oceňovania. Dôsledkom je dôsledkom rozšírenie okruhu osôb, na ktoré sa bude vzťahovať transferové oceňovanie. Pre tieto osoby transferové oceňovanie znamená predovšetkým povinnosť vypracovať transferovú dokumentáciu a v nej stanoviť výšku transferových cien, čo môže znamenať náklady v stovkách alebo tisícoch eur. Pokuty za úmyselné vyhýbanie sa plateniu daní v súvislosti s transferovým oceňovaním môžu byť od roku 2017 až v dvojnásobnej výške, ak by daňový úrad vykonaním daňovej kontroly tvrdil, že daňovník: • nemal určenú výšku transferových cien správne, čím si znížil základ dane alebo zvýšil daňovú stratu a zároveň napríklad • transferové ceny stanovil v určitej výške za účelom zníženia daňovej povinnosti.

Živnostníci a paušálne výdavky

4. 5. 2017 Živnostníci môžu v aktuálnom zdaňovacom období uplatňovať výhodnejšie paušálne výdavky, čo im výrazne zjednoduší ich podnikateľskú činnosť
Tento rok to budú mať živnostníci pri daňovej optimalizácii výrazne jednoduchšie. Keďže sa zo zákona zvýšili paušálne výdavky, budú môcť ušetriť na daniach aj bez toho, aby sa snažili dať do nákladov aj také výdavky, ktoré s ich podnikaním súvisia len okrajovo. Z tohtoročných príjmov si už budú môcť odpočítať 60 percent, najviac však 20-tisíc eur za rok. Pravdepodobne však väčšine drobných živnostníkov by tento limit mal postačovať. Pretože ak niekto dosiahne obrat vyšší ako 49 790 eur, musí sa už zaregistrovať ako platca DPH. A v takom prípade už nemôže využívať paušálne výdavky. Ak sa niekto rozhodne pre skutočné výdavky, môže si podľa zákona o dani z príjmov odpočítať všetky náklady, ktoré súvisia s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním príjmov. V prípade daňovej kontroly tak musí vedieť preukázať, že jeho výdavky sa vtesnajú do tejto definície. Medzi najbežnejšie náklady patria výdavky na telefón, internet, nákup materiálu, rôznych strojov a zariadení či náklady spojené s autom. Medzi časté chyby patrí aj to, že si podnikatelia odpočítajú aj také výdavky, ktoré s ich podnikaním nesúvisia alebo sa dajú využiť aj na súkromné účely. V takýchto prípadoch zákon umožňuje dať si do nákladov paušálne 80 percent z ceny danej veci. Daňový úrad v takom prípade nebude skúmať, či podnikateľ danú vec využíva viac na súkromné účely alebo na podnikanie. Samozrejme ak by išlo o výdavok, ktorý slúži na čisto osobnú potrebu daňovníka, prípadná kontrola mu ho môže vyškrtnúť.

Daňové licencie a štátny rozpočet

4. 5. 2017 Daňové úrady na celom území SR zanedbali podľa kontroly NKÚ výber daňových licencií za roky 2014 a 2015
Daňové licencie mohli podľa Najvyššieho kontrolného úradu priniesť do štátneho rozpočtu viac peňazí. Keby totiž daňové úrady postupovali dôslednejšie, podľa kontrolórov mohol byť príjem z daňových licencií vyšší. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) to skonštatoval po tom, ako ukončil v troku 2017 kontrolu na Finančnom riaditeľstve, ktorá bola zameraná na postup správcu dane pri výbere daňových licencií od právnických osôb za roky 2014 a 2015. V roku 2014 bola podľa úradu priznaná výška daňových licencií z podaných daňových priznaní 104,1 milióna eur, v roku 2015 sa znížila na 96,1 milióna eur. Kontrola však zistila, že daňové úrady nepostupovali podľa zákona, keď za roky 2014 a 2015 nevyzvali viac ako 44-tisíc daňových subjektov na podanie daňového priznania v náhradnej lehote. Kontrolóri ďalej zistili, že ak aj správca dane subjekty na podanie daňového priznania v náhradnej lehote vyzval, až 35-tisíc ich napriek tomu nepodalo. Podľa zistení kontrolórov tak došlo k výpadku príjmov štátneho rozpočtu v minimálnej výške 38,2 milióna eur, keďže daňovú licenciu aspoň v jej minimálnej výške 480 eur do rozpočtu neodviedlo 79.498 právnických osôb založených pre účely podnikania.

Státisíce Slovákov ohrozuje chudoba

27. 4. 2017 Vlani bolo rizikom chudoby na Slovensku ohrozených 12,7 percenta obyvateľov Slovenska. Približne to predstavovalo 670-tisíc osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k miernemu nárastu o 0,4 percentuálneho bodu (p.b.) Vyplýva to z najnovšieho zisťovania Štatistického úradu (ŠÚ) SR o príjmoch a životných podmienkach EU SILC 2016.
Hranica rizika príjmovej chudoby dosiahla vlani 4 171 eur na rok, medziročne stúpla o 13 eur. V prípade jednočlennej domácnosti predstavovala hranica 348 eur na mesiac. Ak mala domácnosť nižší príjem, ako je táto úroveň, nachádzala sa už v pásme ohrozenia rizikom chudoby. To, či je domácnosť ohrozená rizikom chudoby, podľa ŠÚ SR ovplyvňuje najmä postavenie na trhu práce. Najvyššie riziko chudoby bolo totiž zaznamenané u nezamestnaných, kde to predstavovalo 48 percent. Oproti predchádzajúcemu roku to predstavuje nárast o 2,5 p.b. "Na Slovensku sú najviac rizikovou skupinou nezamestnané osoby," uviedla na dnešnej tlačovej konferencii generálna riaditeľka sekcie sociálnych štatistík a demografie ŠÚ SR Ľudmila Ivančíková. Oproti predchádzajúcemu roku došlo k nárastu rizika chudoby u domácností s tromi a viac deťmi. Tieto domácnosti patrili k najohrozenejším typom domácností. Z hľadiska vekovej skupiny boli najohrozenejšie deti vo veku do 18 rokov.
zdroj: hnonline.sk
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Bernard
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner