Preddavky na daň z príjmov po lehote na podanie DV
30. 1. 2025
Preddavky na daň v zdaňovacom období roku 2025 splatné po lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024, t. j. po 31. 3. 2025, ak daňovník nemá predĺženú lehotu na podanie tohto daňového priznania, sa vypočítajú z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2024 v riadku 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň.
Pri určení hodnoty v riadku 1110 daňového priznania sa vychádza zo základu dane zníženého o odpočet daňovej straty uvedeného v riadku 500 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 pri použití sadzby dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2024 (15 % alebo 21 % v závislosti od dosiahnutých zdaniteľných príjmov uvedených v riadku 560) a následne sa odpočíta hodnota uvedená v riadku 610 – Úľava na dani. To znamená, že
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2024 dosiahol zdaniteľné príjmy do 60 000 € vrátane (r. 560 daňového priznania), r. 1110 = (r. 500 x 15 %) – r. 610 daňového priznania za rok 2024
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2024 dosiahol zdaniteľné príjmy nad 60 000 € (r. 560 daňového priznania), r. 1110 = (r. 500 x 21 %) – r. 610 daňového priznania za rok 2024.
Z takto vypočítanej dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie uvedenej v riadku 1110 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 sa v súlade s § 42 ods. 1 a 2 ZDP, po zaokrúhlení matematicky podľa § 47 ZDP, určia preddavky na daň platené po lehote na podanie daňového priznania za rok 2024 v roku 2025.
Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2024, hospodársky rok, ktorý začal v priebehu roka 2024 a skončí v priebehu roka 2025 uplatní zníženú sadzbu dane 15 % v prípade, ak za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy (výnosy) do 60 000 € vrátane.
Ak daňovník vznikol v predchádzajúcom zdaňovacom období, ktoré bolo kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, pri určení výšky preddavkov vychádza z dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, neprepočítava výšku preddavkov na celoročnú povinnosť (vyplýva z § 42 ods. 5 zákona).
K
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia sa nebude rušiť
5. 2. 2009
Prináša do verejných zdrojov značné finančné prostriedky. Podľa predbežných údajov to bolo za rok 2007 takmer 30 miliónov eur. Ministerstvo sa k zjednodušeniu celého procesu zatiaľ nevyjadrilo.
Európska novela práva na dovolenku ovplyvní aj náš Zákonník práce
5. 2. 2009
Európsky súdny dvor priznal právo na dovolenku - prípadne peniaze za nevyčerpanú dovolenku - aj práceneschopným zamestnancom. Aj v prípade, ak do práce nechodili celý rok. Verdikt je záväzný aj pre Slovensko. V súčasnosti má zamestnanec právo na dovolenku len vtedy, ak odpracuje najmenej dva mesiace.
V
odôvodnení rozsudku sa okrem iného píše "Právo na platenú ročnú
dovolenku pracovníkovi oprávnene vypísanému na nemocenskú dovolenku nemôže
podliehať podmienke týkajúcej sa povinnosti skutočne pracovať". Európsky
súdny dvor tak priznal dlhodobo práceneschopnému pracovníkovi nárok na finančnú
náhradu, ktorú mu musí zaplatiť zamestnávateľ za nevyčerpanú dovolenku.
Ministerstvo
už pripravuje potrebnú zmenu zákona. Podľa informácií z ministerstva
nespôsobí táto zmena vážny zásah do
legislatívy.
Odvodové prázdniny budú závislé na výške príjmu
4. 2. 2009
Preplatenie povinných odvodov do Sociálnej poisťovne sa netýka tých začínajúcich živnostníkov, ktorých hrubý príjem v tomto roku presiahne 12-násobok minimálnej mzdy.
Vyplýva to z návrhu novely zákona o
službách zamestnanosti. Ak pôvodne nezamestnaná samostatne zárobkovo činná
osoba začne v tomto roku podnikať a od začiatku júla budúceho roka jej vznikne
povinnosť platiť poistné na dôchodkové a nemocenské poistenie, bude si musieť
povinné odvody do Sociálnej poisťovne hradiť z vlastných prostriedkov.
Protikrízové opatrenia v skrátenom legislatívnom konaní
4. 2. 2009
Do druhého čítania posunul parlament štyri návrhy zákonov, ktoré schvaľuje v skrátenom legislatívnom konaní. Medzi nimi je aj návrh opatrení na prekonanie hospodárskej krízy.
O ich definitívnom znení by sa
malo rozhodnúť v stredu 11. februára.
Opatrenia sa týkajú zákona o službách zamestnanosti - príspevku na
podporu udržania zamestnanosti, príspevku na vytvorenie nového pracovného
miesta a príspevku k mzde zamestnanca. Na opatrenia súvisiace s podporou
zamestnania vláda vyčlenila 133 miliónov €.
K ďalším zákonom z balíčka patrí novela zákona o
energetike, novela zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch,
nový systém odmeňovania hasičov a horských
záchranárov.