Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy a byrokrati

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Prázdny stôl prináša pocit úľavy a tušenie, že sa blíži katastrofa.

Čím menší vplyv máš, tým dlhšie ťa nechajú čakať.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Manželstvo je podnik

Napriek neodškriepiteľnému pokroku v emancipácii žien, vďaka ktorému už ženy vedia fajčiť ako muži, piť ako muži i nadávať ako muži, sa v jednom pokrok nepohol ani o krok dopredu: mladé dievča treba vydať, zatiaľ čo mladého muža vydávať netreba...

Pred svadbou maj oči otvorené, po svadbe ich privri. (Fuller)

Susedov trávnik sa nám vidí vždy zelenší ako náš. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)
Sláva a peniaze...

Tajomstvom úspechu je vedieť robiť celkom obyčajné veci neobyčajne. (Rockefeller)

Niektorí vidia veci také, ako sú a pýtajú sa: „Prečo“? Ja vidím veci také, ako by mohli byť a pýtam sa: „Prečo nie“? (Kennedy)

Robiac všetko, môžeš nedsiahnuť nič a nerobiac nič môžeš dosiahnuť všetko. (Stará čínska múdrosť)

(Myšlienky bez cla)
Typy ľudí - VI. večer

Odkladanie práce nás väčšinou ochráni od vyrušovania (napr. od poverenia inými úlohami).

Kto nevie a chce sa učiť, ten sa aj učí.

Ak bolo na schôdzi niečo schválené, nič to, ešte stále môžeme využiť zákony odkladania.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Človek a život

Život je veľký vtip, ibaže málokto mu rozumie.

Život má nechutný zvyk byť reálnym.

Ak niečo dvakrát za sebou zlyhalo, na tretí raz príde katastrofa.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Preddavky na daň z príjmov do lehoty na podanie DP

30. 1. 2025 Pri platení preddavkov na daň počnúc 1. 1. 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024, čiže do 31. 3. 2025, ak daňovník nemá predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, sa vychádza z daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Pri prepočte poslednej známej daňovej povinnosti sa základ dane znížený o odpočet daňovej straty (riadok 500 daňového priznania) prepočíta sadzbou dane uvedenou v tomto v daňovom priznaní (riadok 550 daňového priznania), t. j. 15 % alebo 21 % v závislosti od dosiahnutých zdaniteľných príjmov uvedených v riadku 560 tohto priznania a odpočítajú sa úľavy na dani z príjmov vyplývajúce zo zákona (riadok 610 tohto priznania).
Daň na účely určenia výšky platenia preddavkov na daň platených v roku 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 sa vypočíta:
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy do 49 790 € vrátane: r. 500 x 15 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023,
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy nad 49 790 €: r. 500 x 21 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Z takto prepočítanej poslednej známej daňovej povinnosti sa v súlade s § 42 ods. 1 a 2 ZDP, po zaokrúhlení podľa § 47 zákona vypočíta výška preddavkov na daň.
Daňovník do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 v podstate pokračuje v platení preddavkov na daň z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2023 v riadku 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň.
U daňovníka, ktorý v predchádzajúcom zdaňovacom období vznikol splynutím, rozdelením (rozštiepením) alebo zlúčením a ktorý nemá poslednú známu daňovú povinnosť sa postupuje podľa poslednej vety § 42 ods. 7 ZDP. Preddavky do lehoty na podanie daňového priznania sa platia spôsobom a vo výške podľa § 42 ods. 4 písm. b) až d), t. j. tento daňovník pokračuje v platení preddavkov, ktoré vypočítal pri zmene v kalendárnom roku, v ktorom došlo k splynutiu, rozdeleniu (rozštiepeniu) alebo k zlúčeniu.

K

Na konci roka pracovalo 1209 poberateľov predčasného dôchodku

4. 2. 2019 Kým na konci januára pracovalo 231.899 poberateľov niektorého z dôchodku, na konci decembra to bolo už 253.714 dôchodcov. Najviac pracujúcich dôchodcov evidovala Sociálna poisťovňa počas minulého roka v novembri, vtedy ich pracovalo 257.238.
Najviac pracujúcich dôchodcov je dlhodobo v zamestnaneckom pomere, prípadne pracujú na dohodu. Z 253.714 pracujúcich dôchodcov na konci roka bolo v zamestnaneckom pomere 144.179 a na dohodu pracovalo 73.414 dôchodcov. „Od 1. júla 2018 môžu pracovať na dohodu s uplatnenou výnimkou aj poberatelia predčasného starobného dôchodku, a to bez toho, aby im poisťovňa zastavila výplatu predčasného starobného dôchodku. Kým v júli evidovala poisťovňa 547 takýchto dohodárov – pracujúcich predčasných dôchodcov, na konci decembra ich bolo už 1209," uvádza Peter Višváder, hovorca poisťovne.
(Zdroj: aktuality.sk)

Zákon o pomoci v hmotnej núdzi – novela od 1. 3. 2019

1. 2. 2019 K základným cieľom novely zákona o pomoci v hmotnej núdzi patrí zvýšenie súm pomoci v hmotnej núdzi (dávky, aktivačného príspevku, ochranného príspevku a príspevku na nezaopatrené dieťa) s prihliadnutím na skutočnosť, že k ich úprave resp. zvýšeniu nedošlo už niekoľko rokov.
Súčasne sa v záujme podpory a motivácie nájdenia a zotrvania v pracovnom pomere navrhuje rozdelenie aktivačného príspevku na dve úrovne a jeho poskytovanie vo vyššej sume osobám, ktoré majú príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy. Za účelom zvýšenia participácie žiaka strednej školy alebo študenta vysokej školy na riešení nepriaznivej sociálnej situácie svojej rodiny sa navrhuje aj zvýšenie hranice, do ktorej sa nebude ich príjem na účely posudzovania hmotnej núdze považovať za príjem, a to z 1,2- násobku sumy životného minima na 3-násobok. Cieľom je podporiť ich participáciu na riešení nepriaznivej sociálnej situácie svojej rodiny. Ďalším opatrením, ktorým sa posilní ochranný princíp zákona je rozšírenie okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou o tehotné ženy od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu a o poberateľov predčasného starobného dôchodku a úpravu výšky resp. možnosti poskytovania ochranného príspevku tomuto okruhu osôb. Navrhuje sa, aby sa za člena domácnosti nepovažovala aj osoba, ktorá sa zúčastňuje zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu zabezpečovaného prostredníctvom štipendia alebo grantu, ak dosiahla vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a podľa podmienok zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu má zabezpečené základné životné podmienky. Navrhuje sa tiež, aby sa nezaopatrené deti, deti do 25 rokov a deti nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravujú na budúce povolanie dennou formou štúdia posudzovali ako členovia domácnosti spolu so svojimi rodičmi, bez ohľadu na skutočnosť, či žijú v domácnosti spolu s rodičmi a aby sa domácnosť, ktorej členom je fyzická osoba, ktorá podniká, okrem fyzickej osoby, ktorej podnikanie trvá menej ako jeden rok alebo ktorej podnikanie nemožno podľa osobitných predpisov prerušiť nepovažovala za domácnosť v hmotnej núdzi.

Druhý dôchodkový pilier za 15 rokov reálne zhodnotil úspory klientov

30. 1. 2019 Druhý pilier pokoril hranicu 1,5 milióna sporiteľov. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Druhý dôchodkový pilier priniesol pre sporiteľov za 15 rokov svojej existencie reálne zhodnotenie ich dôchodkových úspor. Priemerné ročné zhodnotenie v garantovaných fondoch dosiahlo za celú ich existenciu úroveň 2,03 percenta p. a., čo predstavuje 0,24 percenta nad infláciou, v negarantovaných fondoch dosiahlo úroveň 4,25 percenta p. a., teda 2,46 percenta nad infláciou. Na stretnutí s médiami to uviedol predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Marián Kopecký.
Ako na stretnutí k druhému dôchodkovému pilieru uviedol podpredseda strany Most-Híd Ivan Švejna, druhý pilier sa za 15 rokov stal integrálnou súčasťou dôchodkového systému na Slovensku. Ako upozornil, ľudia boli v minulosti administratívne presunutí do dlhopisových fondov. "Ľudia, ktorí majú ďaleko do dôchodku, by nemali byť v dlhopisových fondoch," povedal. Za nesprávny tiež považuje súčasný systém krátenia štátnych, prvopilierových dôchodkov pre ľudí, ktorí sú v druhom, kapitalizačnom pilieri. Poslanec NR SR za stranu Smer, bývalý štátny tajomník ministerstva práce a sociálnych vecí Jozef Burian uviedol, že pre druhý pilier je dôležitá stabilita."Možno sa vyhneme rôznym zmenám, ktoré naštrbia istotu pre sporiteľa", povedal. Podľa neho bude dôležité zachovať "dobré veci" a na nich stavať. Slovensko rýchlo starne. Šéf ADSS Marián Kopecký zdôraznil, že legislatívnych zmien v druhom pilieri by malo byť čo najmenej a mali by byť premyslené. Nepáči sa mu spochybňovanie demografie. Upozornil na to, že Slovensko je treťou najrýchlejšie starnúcou krajinou spomedzi všetkých krajín Európskej únie. Aj on kritizuje nespravodlivé krátenie penzií zo Sociálnej poisťovne pre ľudí, ktorí si na penziu sporia v druhom pilieri."Ak by sa to opravilo, tak by dvojpilierové dôchodky neboli nižšie," povedal. Za dôležité považuje s klientmi komunikovať a vysvetľovať im, že pre mladých ľudí nie sú dlhopisové fondy vhodné. V súčasnosti z povinných odvodov na starobné poistenie vo výške 18 percent z vymeriavacieho základu ostáva 13,25 percenta v Sociálnej poisťovni a 4,75 percenta putuje na súkromný účet sporiteľa v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ak je ten v druhom pilieri. Príspevok do druhého piliera sa má každý rok zvyšovať o 0,25 percentuálneho bodu na úkor odvodu do Sociálnej poisťovne, a to až na úroveň 6 percent v roku 2024. Jeden a pol milióna sporiteľov. V druhom pilieri si ku koncu minulého roka sporilo 1 497 904 ľudí a ich celkové dôchodkové úspory dosiahli 8,06 miliardy eur. "V januári 2019 sme v druhom pilieri pokorili hranicu 1,5 milióna sporiteľov," uviedol Kopecký. Priemerné dôchodkové úspory sporiteľa v druhom pilieri sa blížia k hranici 6-tisíc eur, čo je podľa asociácie výška, ktorá už atakuje objem individuálnych finančných úspor priemerného Slováka. Od roku 2008, až na pár mesiacov v roku 2012, je vstup do druhého piliera dobrovoľný, avšak s následnou nemožnosťou z neho vystúpiť. Ľudia majú možnosť vstúpiť do druhého piliera do veku 35 rokov. Na trhu v súčasnosti pôsobí šesť dôchodkových správcovských spoločností (DSS) z pôvodného počtu osem, pričom v tomto roku je avizovaná fúzia dvoch značiek NN a Aegon.
(Zdroj: ekonomika,sme.sk)

Úprava zákona o pomoci v hmotnej núdzi

25. 1. 2019 V zákone o pomoci v hmotnej núdzi sa od marca navrhuje, aby nárok na pomoc v hmotnej núdzi nevznikol domácnosti, ak sa najmenej jeden z jej členov zdržiava v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní, okrem člena domácnosti, ktorý sa zdržiava v cudzine z dôvodu štúdia.
Navrhuje sa zavedenie povinnosti príjemcu pomoci v hmotnej núdzi doručiť úradu potvrdenie o rozsahu odpracovaných hodín v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, do troch pracovných dní po ukončení kalendárneho mesiaca. V záujme urýchlenia konania a možnosti poskytovania pomoci v hmotnej núdzi ešte pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia sa navrhuje rozšírenie okruhu rozhodnutí o pomoci v hmotnej núdzi, pri ktorých odvolanie nemá odkladný účinok. Ďalej sa z dôvodu zníženia administratívnej záťaže úradov a urýchlenia konania navrhuje nevyhotovovanie písomných rozhodnutí o priznaní a o zvýšení pomoci v hmotnej núdzi alebo osobitného príspevku. Cieľom ďalších zmien je vzhľadom na požiadavky aplikačnej a interpretačnej praxe precizovať ustanovenia, ktoré upravujú právne vzťahy pri poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi.
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Lenka
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner