Preddavky na daň z príjmov do lehoty na podanie DP
30. 1. 2025
Pri platení preddavkov na daň počnúc 1. 1. 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024, čiže do 31. 3. 2025, ak daňovník nemá predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, sa vychádza z daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Pri prepočte poslednej známej daňovej povinnosti sa základ dane znížený o odpočet daňovej straty (riadok 500 daňového priznania) prepočíta sadzbou dane uvedenou v tomto v daňovom priznaní (riadok 550 daňového priznania), t. j. 15 % alebo 21 % v závislosti od dosiahnutých zdaniteľných príjmov uvedených v riadku 560 tohto priznania a odpočítajú sa úľavy na dani z príjmov vyplývajúce zo zákona (riadok 610 tohto priznania).
Daň na účely určenia výšky platenia preddavkov na daň platených v roku 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 sa vypočíta:
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy do 49 790 € vrátane: r. 500 x 15 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023,
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy nad 49 790 €: r. 500 x 21 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Z takto prepočítanej poslednej známej daňovej povinnosti sa v súlade s § 42 ods. 1 a 2 ZDP, po zaokrúhlení podľa § 47 zákona vypočíta výška preddavkov na daň.
Daňovník do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 v podstate pokračuje v platení preddavkov na daň z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2023 v riadku 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň.
U daňovníka, ktorý v predchádzajúcom zdaňovacom období vznikol splynutím, rozdelením (rozštiepením) alebo zlúčením a ktorý nemá poslednú známu daňovú povinnosť sa postupuje podľa poslednej vety § 42 ods. 7 ZDP. Preddavky do lehoty na podanie daňového priznania sa platia spôsobom a vo výške podľa § 42 ods. 4 písm. b) až d), t. j. tento daňovník pokračuje v platení preddavkov, ktoré vypočítal pri zmene v kalendárnom roku, v ktorom došlo k splynutiu, rozdeleniu (rozštiepeniu) alebo k zlúčeniu.
K
Priemerná mzda v priemysle v decembri rástla
10. 2. 2010
Mzdy v slovenskom priemysle rástli vlani v decembri najrýchlejšie od konca roka 2008. V poslednom mesiaci roku 2009 sa priemerná mesačná mzda zvýšila medziročne o 4,9 % na 826,55 €, zatiaľ čo v novembri stúpla o 3,5 %. Za celý rok 2009 mzdy poskočili o 2,2 % na 751,27 €, informoval dnes Štatistický úrad.
Priemerný zárobok sa po očistení od inflácie v decembri zvýšil medziročne o 4,4 %, za celý rok 2009 stúpol o 0,6 %.
Mzdy v decembri však vzrástli iba v časti sledovaných odvetví. Najvýraznejšie, o 25,4 %, vzrástli v dodávkach vody, čistení a odvádzaní odpadových vôd. Polepšili si aj pracovníci v priemyselnej výrobe, maloobchode, v reštauráciách a pohostinstvách. Najvyšší pokles miezd, o vyše pätinu, bol zaznamenaný v poštových službách a službách kuriérov.
Aj v poslednom mesiaci vlaňajška najvyššiu mzdu poberali tradične pracovníci v sektore informácií a komunikácií, kde dosiahla 1 871,24 € pri medziročnom poklese o 2,1 %. Najnižšie zárobky dosahovali zamestnanci reštaurácií a pohostinstiev, a to 353,35 €.
Mzdy Slovákov v uplynulom období poznačila svetová hospodárska kríza, pre ktorú množstvo firiem zaznamenalo pokles objednávok a ohlásilo prepúšťanie zamestnancov. Tržby priemyselných podnikov v stálych cenách sa v minulom roku prepadli o 18,2 %. V bežných cenách dosiahli 57,3 miliardy €. V samotnom decembri 2009 sa však zdvihli medziročne o 6,3 % na 4,84 miliardy €.
V priemysle koncom decembra pracovalo 472 082 ľudí, čo bolo o 15,4 % menej ako v rovnakom období roku 2008.
Spotrebná daň z benzínu zatiaľ nižšia nebude
10. 2. 2010
Poslanecký návrh opozičných poslancov na zníženie spotrebnej dane z nafty a benzínu na minimálnu hranicu, ktorú povoľuje Európska únia neprešiel prvým čítaním.
Vplyvom navrhovaných zmien by do štátnej pokladnice išlo v tomto roku o 143,87 milióna eur menej z daňových príjmov. Výpadok v nasledujúcom roku by bol vyšší, konkrétne 151,79 milióna eur. Pri prepočtoch sa podľa predkladateľov zohľadnil aj trend zvyšovania podielu palív s biologickou zložkou, na ktoré sa uplatňuje znížená sadzba spotrebnej dane, na celkovej spotrebe pohonných hmôt.
Daňové príjmy štátu boli vyššie
9. 2. 2010
Príjmy štátu z daní boli v úvode tohto roka vyššie, ako predpokladal štátny rozpočet. Na prvý mesiac prekročili celkové daňové príjmy rozpočtovanú úroveň o 5,91 % a dosiahli 760,8 mil. eur. Horšie ako stanovoval rozpočet sa vyvíjali nedaňové príjmy, ktoré dosiahli 18,3 mil. eur, čím naplnili rozpočtovanú výšku na 87,69 %. Z údajov zverejnených Daňovým riaditeľstvom SR ďalej vyplýva, že pod vyššie daňové príjmy sa podpísal predovšetkým lepší výber dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní.
Pre prvý mesiac roka výber dane z pridanej hodnoty vo výške 509,7 mil. eur prekročil rozpočtovanú úroveň o 35,23 %. Vyšší výber zaznamenal štát aj v prípade spotrebných daní, ktorých výber prekročil rozpočet o 9,47 % a dosiahol 181,9 mil. eur. Dane z príjmov, ziskov a kapitálového majetku vo výške 66,996 mil. eur naplnili rozpočet iba na 38,8 %. Nedaňové príjmy v úvode roka dosiahli výšku 18,318 mil. eur, čo v porovnaní s rozpočtom predstavuje nižšie príjmy o 12,31 %.
Celkovo by v tomto roku daňové a colné úrady mali vybrať spolu 8,871 mld. eur. Daňové príjmy by z celkového objemu príjmov tvoriť 8,620 mld. eur a nedaňové príjmy viac ako 250 mil. eur. Vlani daňové úrady a colnice vybrali do štátneho rozpočtu spolu 8,291 mld. eur, čím prekročili plán o 2,34 %.
Európska komisia má výhrady k 2. pilieru
8. 2. 2010
Kvôli výhradám Európskej komisie navrhuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR novelizovať zákon o starobnom dôchodkovom sporení. Uvoľnia sa tak podmienky na investovanie peňazí dôchodkového fondu.
Komisii sa nepozdáva, že Národná banka Slovenska má právomoc povoliť dôchodkovému fondu, aby investoval svoje aktíva až do 50 % ich čistej hodnoty iba do prevoditeľných cenných papierov a nástrojov peňažného trhu vydaných alebo zaručených členským štátom, ktorý patrí do eurozóny.
Podstatou výhrad bola najmä diskriminácia tých členských štátov Európskej únie, ktoré ešte nemajú zavedenú menu euro.
Navrhovaná novela zákona má uvoľniť investičné podmienky a vytvoriť širší priestor pre investovanie prostriedkov v dôchodkových fondoch aj mimo rámca eurozóny.
Podľa Európskej komisie súčasné znenie zákona o starobnom dôchodkovom sporení totiž slovenským orgánom umožňuje aj naďalej diskriminovať investície do cenných papierov a nástrojov peňažného trhu vydaných alebo zaručených členským štátom, ktorý nepatrí do eurozóny, alebo treťou krajinou. V prípade, že komisia nedostane do dvoch mesiacov uspokojivú odpoveď, môže túto vec predložiť Súdnemu dvoru Európskej únie.