Preddavky na daň z MV
15. 9. 2023
Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)
Šéf daniarov Imrecze nečakane odstúpil
20. 9. 2018
Šesť rokov bol šéfom daniarov a hovorilo sa o ňom ako o nástupcovi ministra financií Petra Kažimíra. Včera František Imrecze nečakane oznámil, že končí ako prezident Finančnej správy.
Šesť rokov bol šéfom daniarov a hovorilo sa o ňom ako o nástupcovi ministra financií Petra Kažimíra. Včera František Imrecze nečakane oznámil, že končí ako prezident Finančnej správy. Rozhodol sa spontánne po rokovaní finančného výboru, na ktorom vysvetľoval kauzu, ktorej výsledkom môže byť až 300-miliónová pokuta za colné podvody. „Rozhodol som sa spontánne. Nič mi nezlomilo väz,“ zareagoval Imrecze na to, či kauza možnej pokuty ho stála funkciu. Odchod ohlásil priamo na výbore, kde sa obhajoval. Odmietol, že ho k rezignácii nejakým spôsobom donútil minister Kažimír. Ten jeho rozhodnutie akceptuje a ďakuje mu za jeho prácu. Za Imreczeho pôsobenia zavádzali daniari elektronické zmeny, ktoré pomohli k lepšiemu výberu daní. Okrem iného prišiel s projektom elektronickej registračnej pokladnice, kontrolóri riešili aj karuselové podvody. Nový informačný systém Finančje správy nahradil starý, z 90. rokov. Celkovo boj proti daňovým podvodom priniesol 2,5
miliardy.
Vedci chcú od Únie vyššie zdanenie mäsa
19. 9. 2018
Inštitút pre európsku environmentálnu politiku vydal štúdiu, podľa ktorej sa do roku 2050 musí produkcia mäsa na starom kontinente znížiť o polovicu. Chov dobytka podľa odborníka Allana Buckwella už prekročil bezpečnostnú hranicu.
Organizácia zároveň vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla opatrenia, ktoré poľnohospodárov prinútia znížiť produkciu. Odporúča aj vyššie zdanenie. Chov dobytka v Európe produkuje príliš mnoho skleníkových plynov a ničí biodiverzitu, píše sa vo vedeckej práci, na ktorej sa podieľal odborník na poľnohospodársku ekonomiku Allan Buckwell. Tlak na tento priemysel sa pritom podľa vedcov bude neustále zvyšovať, pretože globálna populácia rastie a zlepšuje sa kvalita života.
Stavebná prémia sa zníži o polovicu
18. 9. 2018
Slabšie zarábajúcim ľuďom sa s príchodom nového roka výrazné zníži štátna prémia stavebného sporenia. Ak sporiteľ v tomto roku dokázal uložiť na stavebnom sporení 500 eur, dostal od štátu stavebnú prémiu v sume 25 eur. Ak rovnaký objem peňazí usporí človek aj v roku 2019, výška stavebnej prémie bude už len 12,50 eura.
Dôvodom je budúcoročné zníženie percenta slúžiaceho na výpočet výšky štátnej prémie z tohtoročných 5 na 2,5 percenta. „Toto opatrenie sa dotkne všetkých stavebných sporiteľov, to znamená, že aj tých, ktorí už majú uzavreté zmluvy,“ povedal minister financií Peter Kažimír. Parlament v stredu schválil novelu zákona o stavebnom sporení z dielne rezortu financií. V tomto roku je štátom vyplatená prémia vo výške 5 percent z ročného vkladu sporiteľa a strop prémie je stanovený na sume 66,39 eura. Pre získanie maximálnej štátnej prémie musí sporiteľ v priebehu tohto roka vložiť na účet jednej z troch stavebných sporiteľní 1 327,80 eura. S príchodom nového roka bude štátom vyplatená prémia vo výške 2,5 percenta z ročného vkladu a štátom stanovený strop stúpne na 70 eur. V budúcom roku však na získanie maximálnej štátnej prémie bude treba vložiť až 2 800 eur.
Poslanci 77 hlasmi schválili aj ďalšie zmeny stavebného sporenia. S príchodom nového roka sa bude dať stavebné sporenie použiť len na stavebné účely. „Toto opatrenie sa bude vzťahovať len na nové zmluvy o stavebnom sporení uzatvorené od účinnosti zákona,“ dodal Kažimír. Ak chcú ľudia peniaze zo stavebného sporenia použiť na kúpu nového automobilu, musia zmluvu o stavebnom sporení uzatvoriť najneskôr do konca tohto roka. V budúcom roku totiž skončia takzvaní priateľskí sporitelia a v prípade zmlúv uzatvorených v roku 2019 sa peniaze budú dať použiť len na kúpu alebo rekonštrukciu nehnuteľnosti.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)
Diaľnica prináša prácu, aj vyššie mzdy
17. 9. 2018
V okresoch, ktoré boli pripojené na transeurópsku sieť diaľnic, podstatne narástla reálna mzda, výraznejšie klesla nezamestnanosť, postavilo sa viac bytov a bolo väčšie vnútorné sťahovanie. Pre TASR to vo štvrtok počas medzinárodnej konferencie pod názvom Hodnotenie fondov EÚ – sme schopní poučenia? povedal vedúci tímu hodnotiteľov Národného strategického referenčného rámca SR Vladimír Baláž zo Slovenskej akadémie vied.
Z toho vyplynulo odporúčanie, aby diaľnica bola dokončená kompletne, nie rozostavané drobné úseky, ktoré môžu mať lokálne efekty, doplnil. „Ak chcete zmeniť ekonomiku regiónu, je dôležité prepojiť veľké metropolitné regióny,“ zdôraznil s tým, že z prepojenia Bratislavy, Žiliny a Košíc budú profitovať regióny ako Martin, Ružomberok, Poprad a ďalšie. „Veľký investor, ktorý prináša nielen pracovné miesta, ale aj nové technológie, povie, tam môžem ísť, lebo tam vedie kvalitná cesta,“ nazdáva sa Baláž. „V hodnotení sme odporúčali, že treba jednoznačne dostavať diaľnicu zo Žiliny do Košíc, kde už nie je veľa úsekov, hoci sú pomerne náročné, a potom sa venovať južnej vetve diaľnic,“ konštatoval. Dôvodom je, že na severnej vetve je viac mestských a priemyselných regiónov ako na juhu. Ďalej povedal, že po dokončení severnej a možno južnej vetvy diaľnic by v novom programovom období mali investície smerovať do vzdelávania, reformy zdravotníctva a školstva. Podľa informácií z materiálov Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu bolo v uplynulom programovom období postavených v SR 155 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest.
(Zdroj: spravy.pravda.sk)