Preddavky na daň z MV
15. 9. 2023
Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)
Prepustenie zo zamestnania - dokumenty pre zamestnanca
28. 1. 2009
Pri prepúšťaní zo zamestnania majú zamestnanci určité nároky. Predovšetkým im však zamestnávateľ musí odovzdať niektoré dokumenty.
Prepúšťaný má narok na podporu zo strany zamestnávateľa, aj
úradu práce.
Keď výpoveď dáva zamestnávateľ - z dôvodu, že ruší pracovné
miesto z organizačných dôvodov, ruší alebo premiestňuje firmu, alebo preto, že
zamestnanec zo zdravotných dôvodov už nemôže vykonávať svoju prácu, mal by
zamestnancovi vyplatiť odstupné. Ak firma zamestnanca prepúšťa z iných dôvodov,
odstupné mu nepatrí. Z vyplateného odstupného sa neplatia odvody do poisťovní.
Vstupuje však do základu dane a je zdaňované daňou z príjmov. Výška vyplateného odstupného by mala byť
uvedená v ukončení pracovného pomeru. V prípade, že zamestnávateľ nazve a do
výplaty zahrnie odstupné ako odmenu, okrem preddavku na daň z príjmov je treba
zaplatiť aj odvody do fondov zdravotného a sociálneho zabezpečenia. Toto
riešenie je nevýhodné tak pre zamenávateľa, ako aj pre zamestnanca.
Hromadné prepúšťanie má iné pravidlá ako klasická výpoveď.
Hromadné prepúšťanie je potrebné oznámiť Ústrediu práce, o jeho podmienkach
vyjednávajú odbory (ak nie sú, hromadné
prepúšťanie musí zamestnávateľ prerokovať priamo s dotknutými zamestnancami). V
rámci hromadného prepúšťania majú zamestnanci nárok na náhradu mzdy najmenej vo
výške dvojnásobku priemerného zárobku.
Pri ukončení zamestnania je zamestnávateľ povinný
vystaviť tieto dokumenty:
– ukončenie pracovného pomeru alebo dohodu o ukončení
pracovného pomeru
– potvrdenie o zamestnaní (predtým zápočtový list)
– potvrdenie o zdaniteľnej mzde a zrazených preddavkoch na daň
– potvrdenie zamestnávateľa na účely nároku na dávku v nezamestnanosti
– pracovný posudok.
Prepustení Slováci sa do podnikania nehrnú
27. 1. 2009
Slováci, ktorí prišli v dôsledku hospodárskej krízy o prácu, si buď ihneď nájdu uplatnenie u iného zamestnávateľa, alebo končia na úradoch práce. Iba minimálny počet prepustených sa pokúša riešiť svoju životnú situáciu podnikaním.
Často ich k tomu nútia samotní zamestnávatelia.
Pri prepúšťaní zamestnancov sa zamestnávatelia zbavujú
najskôr ľudí zamestnaných cez personálny lízing, zamestnancov so zmluvami na určitý čas a napokon nasledujú
ľudia pracujúci cez firmu na živnosť. Ani z jednej z týchto troch skupín
sa totiž nemusí platiť odstupné, čo pre firmu znamená úsporu nákladov.
Ľudia ponúkajúci svoje služby na živnosť majú na trhu práce
vyššiu šancu uspieť, ako uchádzači, ktorí striktne trvajú iba na klasickom
pracovnom pomere.
Odvetvia informačných technológií zatiaľ neprepúšťajú
27. 1. 2009
Vzhľadom na nižšiu cenu pracovnej sily nadnárodné spoločnosti, ktoré na Slovensku prevádzkujú veľké administratívne a vývojové centrá, zatiaľ neprepúšťajú.
Poplatky za cezhraničné platby sa vstupom do eurozóny znížili
26. 1. 2009
Cezhraničné výbery a prevody z bankomatov v eurách v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru sú od začiatku roka spoplatňované rovnako ako tuzemské prevody a výbery z bankomatov na Slovensku.
V praxi to znamená, že za prevod eur zaplatí slovenský klient
banke toľko, ako v prípade domáceho prevodného príkazu. K zjednoteniu poplatkov za prevody v eurách
do sumy 50 000 eur v rámci 30
európskych krajín na úroveň tuzemských
platieb dochádza na základe nariadenia
Európskeho parlamentu a Rady. Toto
nariadenie predpisuje povinný spôsob a formu zadávania čísel účtov pri
transakciách.