Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Kapitola: Murphyho desatoro

4. Všetko na svete funguje len preto, aby sa to najnevhodnejšom okamihu mohlo pokaziť.

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Kým sa dvaja bijú, tretí si privlastňuje plody ich práce.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

Sila, ktorú nemáme pod kontrolou, začne v prvom rade pôsobiť proti nám.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Ak ste na prvý pokus neuspeli, treba zmeniť definíciu úspechu.

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

(Murphyho zákonník)
Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Prvú polovicu nášho života nás ruinujú naši rodičia, druhú naše deti. (Darrow)

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

(Zrnká úsmevu)
Čas a história

Jediné, čo sa ľudstvo môže dozvedieť z histórie, je, že ľudstvo sa nikdy nepoučí z histórie.

Z minulosti sa nedá získať oheň, iba popol.

Čas je tým, čo bráni, aby sa všetko stalo ešte raz.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Preddavky na daň z MV

15. 9. 2023 Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)

Od januára bude podpora v nezamestnanosti dlhšia

22. 7. 2009 Od januára sa štát lepšie postará o ľudí, ktorí v budúcom roku stratia prácu. Poberanie podpory v nezamestnanosti sa uľahčí a predĺži.
Na tom o koľko, sa ešte musia odbory dohodnúť s ministerstvom práce.
Odbory navrhujú  zmierniť podmienky vzniku nároku na dávku tak, aby si žiadateľ platil poistenie v nezamestnanosti v posledných troch rokoch aspoň jeden rok. Ministerstvo navrhuje platenie poistenia v nezamestnanosti  dva roky.  V súčasnosti je potrebné  byť poistený v posledných štyroch rokoch najmenej tri roky.
Zmeniť sa má aj doba vyplácania podpory. Zo súčasného pol roka na deväť mesiacov. Podľa návrhu by dĺžka podpory mala byť odstupňovaná podľa doby poistenia. Podľa odborov by dlhšie mal poberať dávku ten, čo si platil dlhšie poistenie.
Rokovania odborárov s ministerstvom sa začnú vo štvrtok.
(Zdroj: PRAVDA)

Minimálna hodnota stravného lístka pre zamestnanca

21. 7. 2009 Minimálnu hranicu, ktorú zamestnanec musí dostať a pod ktorú firma nesmie ísť stanovil zákon. Firma teda nemôže znížiť hodnotu stravných lístkov a zdôvodniť to krízou.
 
Zamestnanec sa môže brániť aj vtedy, ak firma nechce poskytnúť gastrolístky vôbec.
Firmy zvyčajne poskytujú zamestnancom tieto benefity:
 
Druh benefitu:                                                                       Percento zamestnávateľov:
-          Rôzne formy príspevkov na stravovanie                               98,5 %
-          Služobný telefón                                                                   84,3 %
-          Pitný režim                                                                            79,5 %
-          Príspevky pri príležitosti životného jubilea                           71,8 %
-          Príspevky na doplnkové dôchodkové pripoistenie               62,3 %
-          Príspevky na kultúru                                                             54,3 %
-          Príspevky na vzdelávanie                                                      50,3 %
-          Príspevky na šport                                                                 41,5 %
Základným pravidlom je, že stravný lístok má mať takú hodnotu, aby si zaň zamestnanec mohol zabezpečiť hlavné jedlo a nápoj k nemu. Pri výške príspevku  na stravu sa vychádza zo sumy určenej na stravné pri pracovnej ceste.  Naposledy sa táto suma upravovala v apríli a aktuálne je 3,60 € pri pracovnej ceste 5 až 12 hodín. Hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 %. Minimálna hodnota  poukážky na zakúpenie jedného hlavného jedla tak v súčasnosti predstavuje 2,70 €. Niektoré spoločnosti svojim zamestnancom  vyplácajú aj poukážky v hodnote pohybujúcej sa v hodnote 3 až 3,30 €. Príspevok zamestnávateľa je tiež ohraničený zákonom a môže predstavovať akúkoľvek sumu v rámci rozpätia, ktoré tvorí 55 % ceny jedného hlavného jedla a 55 % sumy stravného pri pracovných cestách v trvaní 5 až 12 hodín. V prípade, že zamestnávateľ nedáva zamestnancom stravné poukážky, hodnotí sa to ako nevyplatenie mzdy a to sa chápe ako trestný čin. Poškodení zamestnanci môžu postupovať rovnako, ako keby im zamestnávateľ nevyplatil mzdu. Poskytovanie stravného upravuje aj Zákonník práce.
(Zdroj: PRAVDA)

Zamestnávateľ versus zamestnanci

20. 7. 2009 Zamestnávateľ, ktorý nemá na výplaty, lebo je platobne neschopný, musí o tom zástupcov zamestnancov alebo priamo zamestnancov písomne informovať do desiatich dní.


Za platobne neschopného je považovaný zamestnávateľ  vtedy, ak bol na neho podaný návrh na vyhlásenie konkurzu. V prípade, ak zamestnávateľ nie je v konkurze, no nevypláca zamestnancom mzdu, zákon mu neprikazuje, aby o tom zamestnancov vopred informoval. Pokiaľ mal zamestnávateľom k zamestnancom korektný vzťah, urobí tak.
Ak však zamestnávateľ nevypláca zamestnancom mzdu napriek tomu, že k výplatnému termínu peniaze na výplaty mal, spáchal trestný čin.
V takom prípade sa zaměstnanci môžu obrátiť na políciu, no záruka, že peniaze potom získajú, to nie je.
Zamestnanci však môžu využiť Zákonník práce. Ten  dáva zamestnancom, ktorí nedostali výplatu, možnosť okamžite skončiť pracovný pomer. Zamestnanec má možnosť okamžite skončiť pracovný pomer vtedy, ak mu zamestnávateľ nevyplatil mzdu alebo jej časť do 15 dní po uplynutí riadneho výplatného termínu.
Peniaze však ani okamžitým skončením pracovného pomeru zamestnanec automaticky nedostane, akurát mu vznikne nárok na náhradu mzdy za dva mesiace.  Zamestnanec má  nárok na náhradu mzdy v sume priemerného mesačného zárobku za výpovednú lehotu dvoch mesiacov. Táto náhrada je satisfakciou za to, že zamestnanec skončil pracovný pomer bez výpovednej lehoty.
Možnosť okamžite skončiť pracovný pomer má zamestnanec v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď sa o dôvode na okamžité skončenie pomeru dozvedel, čiže keď uplynie 15 dňová lehota od nevyplatenia mzdy.
Ak zamestnávateľ mzdu zamestnancom nevyplatil, právnici odporúčajú: obráťte sa na súd. Ide o peňažnú pohľadávku zamestnanca voči zamestnávateľovi. Na súd sa zamestnanec musí obrátiť do troch rokov.
Ak zamestnanec okrem toho využil možnosť Zákonníka práce a pracovný pomer okamžite skončil, môže si uplatňovať voči zamestnávateľovi aj pohľadávku vo výške dvojmesačného priemerného zárobku. Zamestnanec sa okrem súdu  môže  obrátiť aj na inšpektorát práce.
Predovšetkým by však mal zamestnávateľa vyzvať, najlepšie písomnou formou, aby mu vyplatil mzdu. Tak bude mať doklad, že sa snažil situáciu riešiť. Po neúspešnej výzve je možné obrátiť sa na Národný inspektorát práce, ktorý spravidla do 30 alebo 60 dní urobí vo firme inšpekciu. Za porušenie Zákonníka práce zamestnávateľovi hrozia sankcie. Ak majú inspektoři
„Predovšetkým by mal vyzvať zamestnávateľa, aby mu vyplatil mzdu, najlepšie písomnou formou. Tak bude doklad, že sa snažil situáciu riešiť," povedala hovorkyňa Národného inšpektorátu práce Slavěna Vorobelová.
Po neúspešnej výzve sa môže obrátiť na Národný inšpektorát práce, ktorý spravidla do 30 alebo 60 dní urobí vo firme inšpekciu.
Za porušenie Zákonníka práce môže zamestnávateľovi dať pokutu do 33 193, 92 eura (milión korún).
Ak majú inšpektori podozrenie, že došlo k trestnému činu nevyplatenia mzdy, postúpia inšpektoráty práce informácie orgánom činným v trestnom konaní.
Aj keď inšpektoráty práce nariadia zamestnávateľovi odstrániť zistené nedostatky, prípadne mu uložia finančný postih, zamestnancovi to nezaručí vyplatenie jeho finančných mzdových nárokov. Právnici preto odporúčajú obrátiť sa na súd.
(Zdroj: SME)

Neplatenie poistného zamestnávateľom nemá vplyv na nároky zamestnanca zo systému sociálneho poistenia

20. 7. 2009 Každý zamestnávateľ je povinný za svojich zamestnancov platiť odvody do zdravotnej a sociálnej poisťovne.
Zamestnanec, ktorý nedostáva mzdu, nebude tým poškodený: dôchodok či iné nároky, ktoré mu zo sociálneho poistenia plynú, sa mu  nebudú  v budúcnosti krátiť. Neplatenie poistného zamestnávateľom nemá vplyv na nároky zamestnanca zo systému sociálneho poistenia a nezakladá mu ani povinnosť niečo doplácať namiesto zamestnávateľa.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner