Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Parkinsonove zákony - V. večer

Ako stúpame po rebríčku hierarchie nahor, úmerne stúpa chaos.

Kto rozkazuje iným, nepozná nemožné.

Veľa sa hovorí o rozpínaní vesmíru. Čo je všk rozpínanie vesmíru oproti rozpínaniu organizácie!

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Nevytesané pravdy - I. večer

Ak na tom nezáleží, tak na tom naozaj nezáleží.

Nechoďte hlavou proti múru! Postavte sa vždy tak, aby si ju otrieskali iní.

Ak zmenou môžete len získať, tiež sa nad tým netreba vzrušovať.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
O márnom hľadaní - III. večer

Ak obetuješ dostatočne veľa času na získanie potrebnej veci, potreba sa pominie vzápätí potom, ako vec získaš.

Ak sa vec osvedčí, tak ju prestanú vyrábať.

Ak veci opatruješ, vieš kde sú, ale nikdy ich nebudeš naozaj potrebovať. Ak veci neopatruješ, budeš ich určite potrebovať, ale nebudeš vedieť kde sú.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Kapitola: Murphyho desatoro

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

10. Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa začne všetko samo od seba opakovať.

3. V krásny slnečný deň je ťažké uveriť, že práve vás stihne nešťastie – ale už sa to na vás valí.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Život je smiešny

Klient požiada advokáta, aby mu pomohol vymôcť pochybnú pohľadávku. Dohodli sa, že honorárom bude päťdesiat percent z vymáhanej sumy. O týždeň advokát telefonuje klientovi: „Vážený pane! S nadľudskou námahou sa mi podarilo vymôcť polovicu. Žiaľ, vaša polovica je stratená.“

Otec krúti hlavou nad synovým vysvedčením. Syn hovorí s účasťou: „Čo si myslíš, otecko? Na vine sú dedičné vlastnosti, alebo zlý vplyv okolia?“

Otecko, mám byť zubným, alebo očným lekárom?“ Synku, vybrať si musíš sám. Ale maj na pamäti: človek má len dve oči, ale tridsaťdva zubov!“

(Myšlienky bez cla)

Predčasný starobný dôchodok

27. 7. 2018 Je dôchodková dávka, ktorá sa poskytuje zo starobného poistenia, jej účelom je zabezpečiť poistencovi príjem v starobe, o predčasný dôchodok však môže občan požiadať len vtedy, ak spĺňa podmienky na ich poskytnutie.
Nárok na predčasný starobný dôchodok má poistenec, ak získal najmenej 15 rokov obdobia dôchodkového poistenia, chýbajú mu najviac dva roky do dovŕšenia dôchodkového veku a suma predčasného starobného dôchodku ku dňu, od ktorého požiadal o jeho priznanie, je vyššia ako 1,2 násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Nárok na predčasný starobný dôchodok vzniká najskôr odo dňa spísania žiadosti o predčasný starobný dôchodok, pričom ku dňu, od ktorého žiada priznanie do dovŕšenia dôchodkového veku nesmú chýbať viac ako dva roky.
Konanie o priznanie predčasného starobného dôchodku sa začína na základe písomnej žiadosti fyzickej osoby - žiadateľa, ktorá si uplatňuje nárok na dôchodok a nárok na jeho výplatu. Žiadateľ je povinný preukázať skutočnosti, rozhodujúce na nárok na predčasný starobný dôchodok a jeho výplatu spôsobom, určeným Sociálnou poisťovňou. Ak má žiadateľ z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti nárok na nemocenské alebo nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, o priznanie predčasného starobného dôchodku je vhodné požiadať až vtedy, keď už je známy deň zániku nároku na uvedené dávky, pretože bez určenia tohto dňa, nie je možné určiť deň priznania a sumu dôchodku, a tým ani rozhodnúť o priznaní dôchodku.
Suma predčasného starobného dôchodku ku dňu vzniku nároku na jeho výplatu sa určí tak, že najprv sa vypočíta plná suma dôchodku, ktorá sa zníži o 0,5 % za každých začatých 30 dní obdobia od vzniku nároku na predčasný starobný dôchodok do dovŕšenia dôchodkového veku.
Pri znižovaní sumy dôchodku sa prihliada aj na zostatky dní, ktoré sú kratšie ako 30 dní, to znamená, že dôchodok sa znižuje aj za menej ako 30 dní. Za 365 dní sa suma dôchodku zníži o 6,5 %. Ak poistenec požiada o predčasný dôchodok, v najskoršom možnom termíne pred získaním nároku na starobný dôchodok, príde o 12,5 %.
Poistencovi, ktorému bol priznaný predčasný starobný dôchodok, zaniká nárok na starobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok sa v deň dovŕšenia dôchodkového veku poistenca považuje za starobný dôchodok.

Sociálne zabezpečenie policajtov a vojakov

23. 7. 2018 Novelou zákona sa na rok 2018 taxatívne ustanovuje pevná suma zvýšenia dôchodkových dávok z výsluhového zabezpečenia. Ustanovuje sa aj vypustenie ustanovení zákona vo vzťahu ku kúpeľnej starostlivosti, ktoré sa ukázali ako nevyhovujúce, resp. obmedzujúce vo vzťahu k predmetnej službe sociálneho zabezpečenia.
Pri kvantifikácii dopadov novely zákona, ktorým dochádza k zvýšeniu dávok z výsluhového zabezpečenia pre stanovený okruh poberateľov o pevne stanovenú sumu na rok 2018, sa ako základné parametre použili počet poberateľov dávok výsluhového zabezpečenia, ktorých sa predmetné zvýšenie týka, a to poberateľov výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku v rámci útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia, percentuálne zvýšenie funkčných platov, hodnostných platov alebo stupnice platových taríf na rok 2018 a priemerná mesačná suma výsluhového dôchodku v rámci osobitných účtov útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia.

Ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie

20. 7. 2018 Zdravotná poisťovňa je povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného do 30. septembra 2018. U platiteľa poistného, ktorý má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2017, má zdravotná poisťovňa povinnosť vykonať ročné zúčtovanie do 31. októbra 2018.
O výsledku ročného zúčtovania poistného zdravotná poisťovňa informuje výkazom nedoplatkov (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je nedoplatok) alebo oznámením o výsledku ročného zúčtovania poistného (v prípade, ak výsledkom ročného zúčtovania je preplatok). Platiteľ poistného môže do 15 dní odo dňa doručenia výsledku ročného zúčtovania poistného podať námietky voči výkazu nedoplatkov alebo podať nesúhlasné stanovisko voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného. Platiteľ poistného je povinný do 45 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti výkazu nedoplatkov uhradiť nedoplatok z ročného zúčtovania poistného. Zdravotná poisťovňa je povinná po zúčtovaní vzájomných pohľadávok a záväzkov vrátiť preplatok z ročného zúčtovania poistného platiteľovi poistného, jeho právnemu nástupcovi alebo poistencovi najneskôr do 45 dní odo dňa márneho uplynutia lehoty na podanie nesúhlasného stanoviska voči oznámeniu o výsledku ročného zúčtovania poistného alebo doručenia nového oznámenia o výsledku ročného zúčtovania poistného. Do 31. decembra 2018 je zdravotná poisťovňa povinná oznámiť výsledok ročného zúčtovania poistného poistencom a platiteľom poistného, u ktorých výsledok ročného zúčtovania (preplatok alebo nedoplatok) nedosiahol najmenej 5 eur (tento rozdiel sa nevysporiadava).

Oslobodenie 13. a 14. platu od dane

19. 7. 2018 Od 1. mája 2018 nadobudol účinnosť zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Súčasťou novely sú aj novo zavedené peňažné plnenia, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť za prácu - pri príležitosti obdobia letných dovoleniek - 13. plat a za prácu - pri príležitosti vianočných sviatkov - 14. plat, a to so špecifickým zvýhodnením vo vzťahu k plateniu poistného a s daňovým zvýhodnením.
V článku IV. zákona č. 63/2018 Z. z. je novelizovaný zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Touto novelou sa rozšíril okruh príjmov zo závislej činnosti oslobodených od dane. V § 5 ods. 7 zákona je od dane oslobodená:  podľa písm. n) suma peňažného plnenia podľa osobitných predpisov (peňažné plnenie za prácu alebo za plnenie služobných úloh poskytnuté pri príležitosti obdobia letných dovoleniek, tzv. 13. mzda) vyplatená v termíne podľa osobitných predpisov (v mesiaci jún príslušného kalendárneho roka) najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 30. aprílu príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 24 mesiacov; do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie. V súlade s prechodným ustanovením § 52zr ods. 1 zákona sa toto ustanovenie prvýkrát použije na peňažné plnenie vyplatené v mesiaci jún 2019.  podľa písm. o) suma peňažného plnenia podľa osobitných predpisov (peňažné plnenie za prácu alebo za plnenie služobných úloh poskytnutá pri príležitosti vianočných sviatkov, tzv. 14. mzda) vyplatená v termíne podľa osobitných predpisov (v mesiaci december príslušného kalendárneho roka) najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 31. októbru príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 48 mesiacov a za príslušné zdaňovacie obdobie bolo zamestnancovi vyplatené peňažné plnenie, na ktoré sa vzťahuje oslobodenie podľa písmena n); do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie. V súlade s § 52zr ods. 2 zákona sa toto ustanovenie prvýkrát použije na peňažné plnenie vyplatené zamestnancovi v mesiaci december 2018 za predpokladu, že v mesiaci jún 2018 bola zamestnancovi vyplatená aj tzv. 13. mzda najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca. Aby tzv. 14. mzda bola oslobodená od dane, musia byť splnené tri podmienky: - táto mzda musí byť vyplatená najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku zamestnanca - zamestnanec má k 31. októbru príslušného roka u rovnakého zamestnávateľa nepretržite odpracovaných aspoň 48 mesiacov - zamestnancovi bola vyplatená tzv. 13. mzda spĺňajúca podmienky pre oslobodenie podľa § 5 ods. 7 písm. n) zákona.

Životné minimum od 1. júla 2018

18. 7. 2018 Sumy životného minima sa upravujú vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka, pričom jednotlivé sumy životného minima ustanoví opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa údajov zistených Štatistickým úradom SR, ktoré jeho úplné znenie vyhlási uverejnením v Zbierke zákonov SR.
V tomto roku k úprave súm životného minima došlo opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 196/2018 Z. z., podľa ktorého sa za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne sa v období od 1. júla 2018 do 30. júna 2019 považuje suma alebo úhrn súm  205,07 eura mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu  143,06 eura mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu  93,61 eura mesačne, ak ide o zaopatrené neplnoleté dieťa alebo o nezaopatrené dieťa. Oproti predchádzajúcemu obdobiu (t.j. od 1. júla 2017 do 30. júna 2018) suma životného minima sa pre jednu plnoletú fyzickú osobu zvýšila zo sumy 199,48 eur na sumu 205,07 eur, t.j. o 2,803 %. Životné minimum pre jednu plnoletú fyzickú osobu je pomerne dôležitou referenčnou hodnotou z pohľadu zmeny iných veličín, nakoľko výška životného minima ovplyvňuje viaceré dávky a príspevky, ako napr. rodičovský príspevok, prídavok na dieťa, tzv. minimálne výživné na dieťa, daňový bonus, ale aj nezdaniteľné časti základu dane a podobne.
Zvýšenie sumy životného minima má nasledujúci dopad na iné veličiny: • rodičovský príspevok sa od 1. januára 2019 zvýši na sumu 220,70 eur, • prídavok na dieťa od 1. januára 2019 bude vyplácaný v sume 24,34 eur a príplatok k prídavku na dieťa v sume 11,41 eur, • od 1. júla 2018 je rodič, ktorému bola súdom uložená povinnosť platiť na dieťa minimálne výživné, povinný platiť výživné v sume 28,08 eur mesačne, • pre rok 2019 bude nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka predstavovať sumu 328,12 eur mesačne alebo sumu 3 937,35 eur ročne, • daňový bonus na jedno dieťa pre rok 2019 bude v sume 22,17 eur mesačne alebo v sume 266,04 eur ročne, • základ dane z príjmov fyzických osôb, po prekročení ktorého dochádza ku kráteniu ročnej nezdaniteľnej časti základu dane, predstavuje pre rok 2019 sumu 20 507 eur. Daň z príjmov sa nevyrubí a neplatí, ak celkové zdaniteľné príjmy daňovníka v roku 2019 nepresiahnu sumu 1 968,67 eur. Daň sa nevyrubí a neplatí, ak za rok 2019 nepresiahne sumu 17 eur.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner