Pre nedostatok personálu hrozí niektorým zariadeniam pre seniorov zatvorenie
25. 7. 2024
Sociálne zariadenia pre seniorov sa boria s nedostatkom opatrovateliek na Slovensku, o túto prácu nemá už takmer nikto záujem. Pre nedostatok personálu hrozí niektorým zariadeniam aj zatvorenie. Upozornila na to Komora opatrovateliek Slovenska (KOS). "Nedocenená fyzická a psychická náročnosť práce opatrovateľov, sústavné preťažovanie z dôvodu ich nedostatočného počtu, presvedčenie, že túto prácu môže robiť každý, zdegradovanie profesie opatrovateľa na niečo podradné, k tomu minimálny plat, to všetko spôsobuje, že na ponuku práce opatrovateľa sa už nikto nehlási," uviedla predsedníčka KOS Dana Grafiková.
Opatrovateľky by mali byť podľa nej prioritou štátu a nie prehliadanou skupinou na Slovensku, inak pre ich nedostatok hrozí niektorým sociálnym zariadeniam aj zatvorenie. Grafiková spresnila, že z tohto dôvodu musel dočasne zatvoriť zariadenie pre seniorov Domov MUDr. Dallosa v Moravskom Svätom Jáne a klientov umiestniť do svojich rodín.
"Dnes opatrovatelia ledva prežívajú, hoci ťažko pracujú, dokonca často musia mať aj dve práce, aby vyžili. A vidina chudoby s minimálnym dôchodkom v schátranom zdraví je takisto odrádzajúca, pretože ak dlhé roky pracujete za nízku mzdu, máte minimálny dôchodok," doplnila.
KOS už dlhodobo žiada vládu, aby zvýšila investície do sociálnych služieb, najmä na platy opatrovateliek, a započítala aj prax opatrovateliek zo zahraničia a z domácej starostlivosti. Zároveň je podľa nej dôležité zlepšiť prípravu opatrovateliek, keďže v sociálnych zariadeniach je v súčasnosti viac osôb s ťažkým zdravotným stavom, ktoré si vyžadujú väčšiu fyzickú silu, vedomosti aj skúsenosti.
Na nepriaznivý stav opatrovateľov a opatrovateliek upozorňuje aj predsedníčka Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb na Slovensku Anna Ghannamová, ktorá navrhuje, aby sa voľné pracovné miesta obsadili cudzincami z tretích krajín alebo sa prijali opatrenia na motiváciu mladých ľudí, a to zavedením nástupného motivačného bonusu.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Nový nárok na ošetrovné
16. 8. 2021
Sociálna poisťovňa na žiadosť znovu rozhodne o nároku poistenca na ošetrovné k prvému dňu osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti, ak tento deň spadá do obdobia odo dňa účinnosti tohto zákona do 30. júna 2021.
Uvedená inštitúcia na žiadosť znovu rozhodne o tomto nároku k prvému dňu osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti nasledujúcemu po 31. decembri kalendárneho roka a po 30. júni kalendárneho roka.
K
Nárok na úrazový príplatok
16. 8. 2021
Fyzická osoba uvedená v § 17 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov má nárok na úrazový príplatok, ak je počas krízovej situácie uznaná za dočasne práceneschopnú z dôvodu ochorenia COVID-19, ktoré vzniklo pri výkone činnosti, kde z povahy tejto činnosti vyplýva väčšia miera rizika vzniku tohto ochorenia.
Na účely nároku na úrazový príplatok sa podmienka uznania choroby z povolania považuje za splnenú, ak
a) zamestnávateľ zamestnanca uznaného počas krízovej situácie za dočasne práceneschopného z dôvodu ochorenia COVID-19 potvrdí, že ochorenie COVID-19 vzniklo tomuto zamestnancovi pri práci, kde z povahy práce vyplýva väčšia miera rizika vzniku tohto ochorenia,
b) právnická osoba, pre ktorú fyzická osoba uznaná počas krízovej situácie za dočasne práceneschopnú z dôvodu ochorenia COVID-19 vykonávala činnosť, potvrdí, že ochorenie COVID-19 vzniklo tejto fyzickej osobe pri činnosti, kde z povahy tejto činnosti vyplýva väčšia miera rizika vzniku tohto ochorenia.
Suma úrazového príplatku je
a) 25 % podielu všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol nárok na úrazový príplatok, a čísla 365, ak nárok na úrazový príplatok vznikol.
b) 25 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 84 citovaného právneho predpisu, ak ide o zamestnanca uvedeného v písm. a).
Právnická osoba, pre ktorú takáto fyzická osoba vykonávala činnosť, je povinná vydávať na žiadosť tejto fyzickej osoby príslušné potvrdenie.
K
Obdobie dôchodkového poistenia
12. 8. 2021
Na účely minimálneho dôchodku je potrebné chápať ako obdobie dôchodkového poistenia a obdobie, ktoré sa pripočítalo k obdobiu dôchodkového poistenia na určenie sumy invalidného dôchodku rozdielne.
Ide o obdobie získané
a) v kalendárnom roku, za ktorý sa osobný mzdový bod určí najmenej v hodnote 0,241,
b) pred 1. 1. 1993,
c) v cudzine (na účely zvýšenia sumy starobného dôchodku a sumy invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku na sumu minimálneho dôchodku sa pod pojmom cudzina rozumie iný členský štát Európskej únie, štát, ktorý je zmluvnou stranou dohody o Európskom hospodárskom priestore a Švajčiarskou konfederáciou a štát príslušný podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná) alebo
d) v kalendárnom roku,
• v ktorom boli splnené podmienky nároku na starobný alebo invalidný dôchodok,
• do ktorého patrí deň, od ktorého bol priznaný starobný alebo invalidný dôchodok podľa predpisov účinných pred 1. 1. 2004.
V prípade, že obdobie, ktoré sa pripočítalo k obdobiu dôchodkového poistenia na určenie sumy invalidného dôchodku, je dlhšie ako obdobie od vzniku nároku na invalidný dôchodok do dovŕšenia dôchodkového veku poistenca, započítava sa do obdobia dôchodkového poistenia postupne aj po dovŕšení dôchodkového veku poistenca.
K
Zvýšenie sumy starobného dôchodku a sumy invalidného dôchodku
12. 8. 2021
Novelizované znenie zákona o sociálnom poistení stanovuje, že suma minimálneho dôchodku sa určuje v závislosti od dĺžky obdobia dôchodkového poistenia pre jeho výpočet.
Suma starobného alebo invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku sa zvýši tak, aby suma tohto dôchodku alebo úhrn ich súm sa rovnal sume minimálneho dôchodku, ak
a) bol poistenec dôchodkovo poistený aspoň 30 rokov,
b) poistenec uzatvoril zmluvu o poistení dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia, dohodu o vyplácaní starobného alebo predčasného starobného dôchodku programovým výberom a nemá na osobnom dôchodkovom účte evidované dôchodkové jednotky tvorené z povinných príspevkov, ktoré nie sú predmetom dohody o vyplácaní starobného alebo predčasného starobného dôchodku programovým výberom, alebo mu bola vyplatená daná suma (§ 45 ods. 6 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov), ak poistenec je sporiteľ, alebo ním bol v minulosti,
c) suma minimálneho dôchodku je vyššia ako suma starobného alebo invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku alebo ako úhrn starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku a vyplácaného
• vdovského alebo vdoveckého dôchodku,
• výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, starobného alebo predčasného starobného dôchodku programovým výberom, alebo mu bola vyplatená suma vdovského výsluhového dôchodku, čiastočne invalidného dôchodku alebo invalidného dôchodku podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
• starobného alebo predčasného starobného dôchodku na základe zmluvy o poistení dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia alebo dohody o vyplácaní starobného alebo predčasného starobného dôchodku programovým výberom,
• pozostalostného dôchodku na základe zmluvy o poistení dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia a
• dôchodku z cudziny, ktorý je obdobný starobnému dôchodku, invalidnému dôchodku alebo dôchodkovej dávke,
d) poistenec si uplatnil nárok na dôchodok uvedený v písm. c).
K