Právna úprava zriadenia záložného práva
5. 2. 2024
Vznik záložného práva na majetok daňového dlžníka predstavuje výrazný zásah do jeho práv a nakladania s vecou, ktorá je zálohom.
O zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka rozhoduje správca dane vydaním rozhodnutia, teda autoritatívne. Uvedené rozhodnutie musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti, a to obligatórne. Taktiež platí, že proti tomuto rozhodnutiu správcu dane môže daňový dlžník alebo poddlžník podať odvolanie v špecifickej odvolacej lehote. Správca dane taktiež môže zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka v prípade povolenie odkladu dane alebo jej úhrady v splátkach v danom prípade. Podľa § 81 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na zabezpečenie daňového nedoplatku môže správca dane rozhodnúť o zriadení záložného práva k predmetu záložného práva vo vlastníctve daňového dlžníka alebo k pohľadávke daňového dlžníka. Pritom pod pojmom „daňový nedoplatok“ je potrebné podľa § 2 písm. f) daňového poriadku rozumieť dlžnú sumu dane po lehote splatnosti dane, pričom ide o kogentnú právnu úpravu. Podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku môže správca dane rozhodnúť o zabezpečení daňového nedoplatku zriadením záložného práva k predmetu záložného práva, ktorý daňový dlžník nadobudne v budúcnosti, a to aj vtedy, ak predmet záložného práva vznikne v budúcnosti alebo jeho vznik závisí od splnenia podmienky. Preto pokiaľ napríklad daňový dlžník sa stane vlastníkom určitej veci, napríklad bytu, v budúcnosti, pretože ho spláca na hypotéku, tak správca dane naň môže zriadiť záložné právo rozhodnutím V súvislosti so zriaďovaním záložného práva správcom dane je potrebné konštatovať, že zriadenie záložného práva na majetok daňového dlžníka je fakultatívnym právnym úkonom správcu dane, teda správca dane „môže“ ale „nemusí“ zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka, pokiaľ vznikne daňový nedoplatok v jeho prípade. Predmetom záložného práva môže byť záloh - hnuteľná, nehnuteľná vec vo vlastníctve daňového dlžníka, pohľadávka daňového dlžníka, peňažné prostriedky v peňažnom ústave na účte daňového dlžníka, cenné papiere, mzda alebo plat daňového dlžníka podľa pracovného práva. Pojem „nehnuteľná vec“ ustanovuje v § 119 ods. 2 zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, pričom ide o pozemky a stavby spojené so zemou pevným základom, ostatné veci sú hnuteľné. Pojem „mzda“ špecifikuje v § 118 ods. 2 zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, pričom ide o peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty, poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Platové ohodnotenie sa poskytuje pri výkone závislej práce vo verejnom sektore, napríklad v štátnej službe podľa § 124 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého má štátny zamestnanec právo na plat podľa svojho funkčného zaradenia do príslušnej platovej triedy.
K
Elektronické bankovníctvo nebude v štandardnom režime
20. 12. 2008
Banky upozorňujú, že na prelome rokov nebude elektronické bankovníctvo fungovať v štandardnom režime.
Na
notifikácie o vybranej hotovosti prostredníctvom SMS na mobil ani
prostredníctvom e-mailov sa nebude dať spoliehať. Kalendárny dátum zaslania
informácie na mobile či emaile sa môže odlišovať od dátumu účtovnej
operácie.
Pokles českej meny k euru
19. 12. 2008
Klesajúca česká koruna od júla už oslabila o 15 percent. Je najlacnejšia od roku 1999.
U
susedov sa oplatí nakupovať takmer všetko. Včera sa na devízovom trhu dala
česká koruna kúpiť za 1,13 slovenskej,
kým v júli to bolo 1,32. Euro včera stálo 26,70 českej koruny.
Nezamestnanosť na Slovensku rastie
19. 12. 2008
Evidovaná nezamestnanosť vzrástla v novembri v takmer všetkých krajoch na Slovensku okrem bratislavského.
Najvyššia miera
nezamestnanosti bola v banskobystrickom kraji, nasleduje ho košický, prešovský
a nitriansky kraj. V týchto krajoch bola miera nezamestnanosti vyššia ako 10 %.
Najnižšia nezamestnanosť necelé 4 % bola zaznamenaná
Koncepcia reformy daňovej a colnej správy
19. 12. 2008
Podľa koncepcie schválenej vládou by sa mala uskutočniť reforma daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, ciel a poistných odvodov.
Na základe koncepcie by sa mali postupne do
roku 2014 zjednodušiť procesy a
odstrániť byrokracia v daňovej a colnej správe. Prínosy novej koncepcie
sa začnú prejavovať postupne, hlavne po roku 2012.