Právna úprava zriadenia záložného práva
5. 2. 2024
Vznik záložného práva na majetok daňového dlžníka predstavuje výrazný zásah do jeho práv a nakladania s vecou, ktorá je zálohom.
O zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka rozhoduje správca dane vydaním rozhodnutia, teda autoritatívne. Uvedené rozhodnutie musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti, a to obligatórne. Taktiež platí, že proti tomuto rozhodnutiu správcu dane môže daňový dlžník alebo poddlžník podať odvolanie v špecifickej odvolacej lehote. Správca dane taktiež môže zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka v prípade povolenie odkladu dane alebo jej úhrady v splátkach v danom prípade. Podľa § 81 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na zabezpečenie daňového nedoplatku môže správca dane rozhodnúť o zriadení záložného práva k predmetu záložného práva vo vlastníctve daňového dlžníka alebo k pohľadávke daňového dlžníka. Pritom pod pojmom „daňový nedoplatok“ je potrebné podľa § 2 písm. f) daňového poriadku rozumieť dlžnú sumu dane po lehote splatnosti dane, pričom ide o kogentnú právnu úpravu. Podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku môže správca dane rozhodnúť o zabezpečení daňového nedoplatku zriadením záložného práva k predmetu záložného práva, ktorý daňový dlžník nadobudne v budúcnosti, a to aj vtedy, ak predmet záložného práva vznikne v budúcnosti alebo jeho vznik závisí od splnenia podmienky. Preto pokiaľ napríklad daňový dlžník sa stane vlastníkom určitej veci, napríklad bytu, v budúcnosti, pretože ho spláca na hypotéku, tak správca dane naň môže zriadiť záložné právo rozhodnutím V súvislosti so zriaďovaním záložného práva správcom dane je potrebné konštatovať, že zriadenie záložného práva na majetok daňového dlžníka je fakultatívnym právnym úkonom správcu dane, teda správca dane „môže“ ale „nemusí“ zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka, pokiaľ vznikne daňový nedoplatok v jeho prípade. Predmetom záložného práva môže byť záloh - hnuteľná, nehnuteľná vec vo vlastníctve daňového dlžníka, pohľadávka daňového dlžníka, peňažné prostriedky v peňažnom ústave na účte daňového dlžníka, cenné papiere, mzda alebo plat daňového dlžníka podľa pracovného práva. Pojem „nehnuteľná vec“ ustanovuje v § 119 ods. 2 zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, pričom ide o pozemky a stavby spojené so zemou pevným základom, ostatné veci sú hnuteľné. Pojem „mzda“ špecifikuje v § 118 ods. 2 zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, pričom ide o peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty, poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Platové ohodnotenie sa poskytuje pri výkone závislej práce vo verejnom sektore, napríklad v štátnej službe podľa § 124 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého má štátny zamestnanec právo na plat podľa svojho funkčného zaradenia do príslušnej platovej triedy.
K
K dohode o minimálnej mzde zatiaľ nedošlo
3. 9. 2009
Ani na dnešnom rokovaní s premiérom sociálni partneri nedospeli k dohode na výške minimálnej mzdy platnej pre budúci rok. Kým zamestnávatelia sú proti akémukoľvek zvyšovaniu minimálnej mzdy, odborári trvajú na jej raste o 8,1 %. Rokovania o minimálnej mzde majú pokračovať na budúci týždeň. Opäť by sa ich mal zúčastniť aj premiér.
Vláda má záujem, aby ku kompromisnej výške minimálnej mzdy dospeli samotní sociálni partneri a nemusel o nej direktívne rozhodnúť kabinet.
Ak dôjde k situácii, že sa sociálni partneri počas roka nedohodnú na sume minimálnej mzdy pre ďalší rok sami, vstupuje do ich rokovaní ministerstvo práce a o jej konečnej výške rozhodne napokon vláda, ktorá zohľadní stanoviská sociálnych partnerov, vývoj podielu čistej minimálnej mzdy z čistej priemernej mzdy najmenej za predchádzajúce dva kalendárne roky, ako aj očakávaný vývoj ekonomickej a sociálnej situácie v SR.
Reálna mzda na Slovensku stúpla napriek kríze
3. 9. 2009
Reálna mzda na Slovensku stúpla napriek kríze. Pod skutočnosť, že podľa štatistík na Slovensku zarábame reálne viac, sa podpísal stúpajúci počet nezamestnaných a zvyšujúce sa platy štátnych úradníkov.
Dobrou správou je, že sa nerealizujú všetky firmami ohlásené hromadné prepúšťania firmy. Ekonomika sa totiž začína prebúdzať a potrebuje ľudí.
Ten, kto si udržal prácu, zarába rovnako alebo si prilepšil len mierne. Zamestnanci priemyslu, ktorým reálne mzdy klesli, však budú musieť obmedziť svoju životnú úroveň. Odborníci však očakávajú, že mzda sa bude, aj keď mierne, zvyšovať.
Podľa údajov Štatistického úradu nominálna mesačná mzda v hospodárstve v druhom štvrťroku stúpla medziročne o 2,8 percenta na 732,50 eura. O viac ako 7 percent, teda najrýchlejšie rástli platy vo vzdelávaní a v administratívnych službách. Tieto odvetvia sú s verejnou správou silne prepojené, keďže veľkú časť administratívnych pracovníkov tvoria štátni úradníci a valorizáciu platov v školstve určuje ministerstvo školstva.
Rezort financií neplánuje platy úradníkov znižovať. Mzdy sa zvýšili v odvetviach (napríklad školstvo), ktoré boli dlhodobo podhodnotené a mali by sa zvyšovať.
Štatistici predpovedajú, že za celý rok priemerný plat vzrastie o viac ako tri percentá na vyše 745 eur. Podľa zamestnávateľov platy budú skôr stagnovať a priemer môžu potiahnuť hore opäť koncoročné odmeny a rôzne príplatky. Predpokladá sa však, že ak v budúcom roku vláda splní sľuby o úspornom rozpočte, siahne aj na platy úradníkov. Očakáva sa, že rast miezd vo verejnom sektore sa v budúcom roku utlmí a naopak, mzdy sa oživia v súkromnom sektore.
Priemerná mzda vzrástla na 732,50 €
2. 9. 2009
V druhom štvrťroku priemerná hrubá mzda na Slovensku stúpla medziročne o 2,8 percenta a dosiahla 732,50 € (22 067 Sk). Informoval o tom Štatistický úrad. Reálna mzda sa po započítaní inflácie zvýšila o pol percenta. Priemerný zárobok v prvom kvartáli vzrástol o 4,7 percenta, reálne stúpol o 1,6 percenta.
Podľa regiónov bol vývoj priemernej mesačnej nominálnej mzdy v prvom polroku 2009 nasledovný:Bratislavský kraj 959,04 €, Trnavský kraj 661,11 €, Trenčiansky kraj 604,05 €, Nitriansky kraj 594,66 €, Žilinský kraj 623,35 €, Banskobystrický kraj 577,07 €, Prešovský kraj 540,74 €, Košický kraj 653,89 €. Priemer za Slovensko dosiahol 721,40 €.V druhom štvrťroku sa mzdy zvýšili najviac v sektore vzdelávania (priemerná mzda medziročne vzrástla o 7,5 % na 636,70 €), najvýraznejší pokles o 6,7 % na 446,68 € zaznamenali mzdy zamestnancov v ubytovacích a stravovacích službách. Vo finančných a poisťovacích činnostiach dosiahol priemerný plat zamestnancov 1544,98 €. Podľa prognózy štatistikov vzrastie priemerný mesačný zárobok v hospodárstve tento rok oproti vlaňajšku nominálne o 3,1 % na 745,50 €.Najviac sa platy v druhom štvrťroku zvýšili v sektore vzdelávania, kde priemerná mzda vzrástla medziročne o 7,5 percenta na 636,70 eura (19 181 Sk). Naopak, najvýraznejší pokles, o 6,7 percenta na 446,68 eura (13 457 Sk), zaznamenali platy pracovníkov v ubytovacích a stravovacích službách.Najvyššiu mzdu v druhom kvartáli poberali zamestnanci vo finančných a poisťovacích činnostiach, ich priemerný plat dosiahol 1544,98 eura (46 544 Sk). Štatistici v novej prognóze odhadli, že priemerný mesačný zárobok v hospodárstve tento rok vzrastie oproti vlaňajšku nominálne o 3,1 percenta na 745,5 eura (22 459 Sk).
Nový zákon o daňových orgánoch sprísni kontrolné mechanizmy
2. 9. 2009
Ministerstvo financií SR navrhuje v rámci nového zákona o daňových orgánoch, aj zvýšenie ochrany úradníkov vykonávajúcich daňové kontroly v teréne.
Daňoví kontrolóri by okrem iného mali mať pri výkone niektorých svojich činností nárok na policajnú ochranu.
Podľa ministra v praxi často dochádza k situácii, keď kontrolóri nemajú vôbec žiadnu ochranu a stretávajú sa pritom s rôznymi typmi subjektov. Nie všetci podnikajú zmysluplne a čisto, dochádza k rôznym stretom, čím sa komplikuje aj situácia pri vykonávaní kontrol.
MF SR sa preto chce v najbližšom období sústrediť na celkové zlepšenie výberu daní a vymožiteľnosti práva pri tomto výbere. Pracuje sa aj na analýze, koľko z toho, čo by štát mohol, na daniach nevyberie.
Súčasťou inštitucionálnej zmeny výberu daní má byť aj zavedenie kontrolných mechanizmov voči samotným daňovým úradom. Dôvodom je skutočnosť, že na daňových únikoch so zločineckými skupinami často spolupracujú aj samotní daňoví úradníci. Minister financií vyhlásil, že tejto agende sa bude ministerstvo určite bude venovať, aby k podobným javom nedochádzalo.
Zvýšený počet útokov na svojich pracovníkov za posledný rok a pol zaznamenalo aj Daňové riaditeľstvo SR. Fyzických a verbálnych útokov bolo za spomínané obdobie okolo 30. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval generálny riaditeľ Daňového riaditeľstva SR.
Rôzne vyhrážky, dokonca aj zabitím, sú podľa generálneho riaditeľa dôsledkom skvalitnenia činnosti daňových pracovníkov a tiež pre rozsiahlu kontrolnú akciu "Východ", ktorá od februára tohto roka prebieha v Košickom kraji.