Právna úprava zriadenia záložného práva
5. 2. 2024
Vznik záložného práva na majetok daňového dlžníka predstavuje výrazný zásah do jeho práv a nakladania s vecou, ktorá je zálohom.
O zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka rozhoduje správca dane vydaním rozhodnutia, teda autoritatívne. Uvedené rozhodnutie musí obsahovať jednotlivé obsahové súčasti, a to obligatórne. Taktiež platí, že proti tomuto rozhodnutiu správcu dane môže daňový dlžník alebo poddlžník podať odvolanie v špecifickej odvolacej lehote. Správca dane taktiež môže zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka v prípade povolenie odkladu dane alebo jej úhrady v splátkach v danom prípade. Podľa § 81 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na zabezpečenie daňového nedoplatku môže správca dane rozhodnúť o zriadení záložného práva k predmetu záložného práva vo vlastníctve daňového dlžníka alebo k pohľadávke daňového dlžníka. Pritom pod pojmom „daňový nedoplatok“ je potrebné podľa § 2 písm. f) daňového poriadku rozumieť dlžnú sumu dane po lehote splatnosti dane, pričom ide o kogentnú právnu úpravu. Podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku môže správca dane rozhodnúť o zabezpečení daňového nedoplatku zriadením záložného práva k predmetu záložného práva, ktorý daňový dlžník nadobudne v budúcnosti, a to aj vtedy, ak predmet záložného práva vznikne v budúcnosti alebo jeho vznik závisí od splnenia podmienky. Preto pokiaľ napríklad daňový dlžník sa stane vlastníkom určitej veci, napríklad bytu, v budúcnosti, pretože ho spláca na hypotéku, tak správca dane naň môže zriadiť záložné právo rozhodnutím V súvislosti so zriaďovaním záložného práva správcom dane je potrebné konštatovať, že zriadenie záložného práva na majetok daňového dlžníka je fakultatívnym právnym úkonom správcu dane, teda správca dane „môže“ ale „nemusí“ zriadiť záložné právo na majetok daňového dlžníka, pokiaľ vznikne daňový nedoplatok v jeho prípade. Predmetom záložného práva môže byť záloh - hnuteľná, nehnuteľná vec vo vlastníctve daňového dlžníka, pohľadávka daňového dlžníka, peňažné prostriedky v peňažnom ústave na účte daňového dlžníka, cenné papiere, mzda alebo plat daňového dlžníka podľa pracovného práva. Pojem „nehnuteľná vec“ ustanovuje v § 119 ods. 2 zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, pričom ide o pozemky a stavby spojené so zemou pevným základom, ostatné veci sú hnuteľné. Pojem „mzda“ špecifikuje v § 118 ods. 2 zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, pričom ide o peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty, poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Platové ohodnotenie sa poskytuje pri výkone závislej práce vo verejnom sektore, napríklad v štátnej službe podľa § 124 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého má štátny zamestnanec právo na plat podľa svojho funkčného zaradenia do príslušnej platovej triedy.
K
Nádej na vyššie mzdy budú mať najlepší
30. 12. 2009
Podľa vyjadrení odborníkov v budúcom roku nádej zvýšenie mzdy budú mať len tí najlepší. O výraznom zvyšovaní miezd nehovoria ani firmy. Podľa Republikovej únie zamestnávateľov niekde dochádza k úprave o infláciu.
Podľa bankových analytikov by sa rast reálnych miezd mohol pohybovať v pásme od 1 do 1,5 %, prípadne o 2 %.
K odlišnostiam dôjde na sektorovej aj na regionálnej báze. Mzdový vývoj v sektoroch bude závisieť od ich schopnosti reagovať na očakávané zotavovanie svetovej ekonomiky.
Tento rok sa očakáva, že na trhu príde k stabilizácii a zastaveniu rastu nezamestnanosti.
Každá firma má samozrejme vlastnú mzdovú politiku. Pri niektorých profesiách je však šanca na zvýšenie mzdy väčšia. V kurze sú krízoví poradcovia, bankrotoví právnici, vymáhači pohľadávok, IT programátori, projektoví manažéri, účtovníci alebo dobrí obchodníci.
K výraznému poklesu dochádza v oblasti marketingu, ľudských zdrojov a v administratívnych pozíciách. Dôvodom sú najmä obmedzené rozpočty zamestnávateľov na tieto aktivity a zároveň kumulácia funkcií.
Pre zamestnancov sú v tomto období výhodnejšie firmy, ktoré majú s odbormi uzatvorené kolektívne zmluvy.
Analytici očakávajú, že priemerný rast miezd a platov bude vyšší než rast cien.
Známky treba minúť, kolky predať
29. 12. 2009
Už o dva dni - 31. decembra - definitívne skončí platnosť korunových poštových známok a v rovnaký deň zanikne aj možnosť predať korunové kolky. Staré známky pošta nevymieňa a ani neodkupuje.
Korunové kolky je ešte možné zaniesť na vybrané obchodné miesta Slovenskej pošty. Peniaze pošta klientom podľa ich želania vyplatí v hotovosti alebo pripíše na účet po overení pravosti prinesených kolkov.
Minimálny vymeriavací základ pre SZČO
29. 12. 2009
Od januára budúceho roku stúpnu minimálne odvody na sociálne a zdravotné poistenie pre samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) o 8,1 % na 141,6 eura. Najnižší vymeriavací základ pre SZČO na platenie odvodov na rok 2010 sa určuje ako 44,2 % z priemernej mzdy na Slovensku v roku 2008. Minimálny vymeriavací základ na platenie odvodov pre SZČO bude od 1. januára 2010 predstavovať 319,58 eura. Najnižším vymeriavacím základom pre výpočet odvodov v tomto roku je pre SZČO minimálna mzda v sume 295,5 eura.
Novela zákona o sociálnom poistení, ktorú parlament schválil 11. marca tohto roka odpojila najnižšie odvody pre SZČO od minimálnej mzdy. Pre živnostníkov najnižším vymeriavacím základom pre výpočet odvodov na sociálne a zdravotné poistenie od 1. januára budúceho roka nie je minimálna mzda, ale 44,2 % z priemernej mzdy na Slovensku vykázanej za predminulý rok.
Zmeny daňového systému nie sú témou dňa
29. 12. 2009
Zmena daňového systému v smere zvyšovania daní alebo zavedenia progresívneho zdanenia podľa predsedu vlády Roberta Fica nebude témou blízkej budúcnosti.
Hospodársky rast krajiny umožňuje udržať aj pomerne nízke dane. Ide aj o zachovanie určitej stability prostredia, v ktorom sa pohybujú podnikatelia aj zamestnanci. Preto pokiaľ ide o právnické osoby dane zostali na úrovni 19 %. Pri fyzických osobách úpravami bola zavedená určitá miera solidarity a progresivity.
Premiér do budúcnosti pripustil v oblasti daní rozšírenie okruhu tovarov a služieb, ktoré spadajú pod zníženú desaťpercentnú sadzbu DPH.
Znižovania odvodov podľa premiéra v súčasnej situácii nie je reálne.