Povinné dôchodkové zabezpečenie
14. 11. 2022
Základný systém povinného dôchodkového zabezpečenia tvorí spolu s dôchodkovým poistením podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov starobné dôchodkové sporenie.
Keďže suma starobného dôchodku poistenca v priebežnom systéme, ktorý je aj sporiteľ, sa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení pomerne kráti (znižuje), pri prijímaní opatrení a nastavení podmienok pre disponovanie s finančnými prostriedkami z II. piliera je nevyhnutné na túto skutočnosť reflektovať a reguláciu postaviť tak, aby II. pilier generoval pravidelný dlhodobý príjem počas celej staroby. Napriek tomu, že podiel dôchodku z II. piliera dnes predstavuje iba menšiu časť celkového príjmu jednotlivca v starobe (z dôvodu kratšieho obdobia účasti v kapitalizačnej schéme), postupne bude rásť. Dôchodkové úspory sú však aktuálne v prevažnej miere použité na jednorazovú spotrebu a len malou časťou z nich sa kryje riziko dlhovekosti zakúpením doživotnej anuity. Približne 64 % sporiteľov poberá celý dôchodok alebo aspoň jeho časť programovým výberom v jednej splátke. Objem úspor, ktoré sporitelia použili v roku 2021 na jednorazový programový výber dosiahol približne 44,3 mil. eur a na doživotný dôchodok išlo len približne 5,6 mil. eur. Iba zanedbateľný objem úspor sa pritom vypláca v pravidelných splátkach na dlhšom horizonte (starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok z malej nasporenej sumy vo forme programového výberu).
Zachovanie súčasných podmienok vyplácania dávok, ktoré umožňuje spotrebovať finančné prostriedky v krátkom čase po dosiahnutí dôchodkového veku, zvyšuje riziko finančnej deprivácie vo vyššom seniorskom veku a bolo preto nevyhnutné prijať v tejto oblasti opatrenia na zlepšenie postavenia sporiteľov prehodnotením a predefinovaním nielen podmienok vyplácania dôchodkov z II. piliera, ale aj foriem týchto dôchodkov. Účelom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je preto aj realizácia pomerne zásadnej zmeny v rámci výplatnej fázy, ktorou sa predĺži investičný horizont (popri poberaní programového výberu bude majetok sporiteľa ďalej zhodnocovaný, pričom časť tohto majetku bude umiestnená aj v akciách) a súčasne sa zavedie povinnosť zakúpenia doživotnej anuity (z akumulovaného, resp. nespotrebovaného majetku), aby sa predišlo riziku nízkeho príjmu v prípade dlhovekosti.
K
Vzdelávanie pomôže znížiť nezamestnanosť
23. 12. 2008
Vzdelávanie zacielené na potreby trhu práce umožňuje ľuďom zamestnať sa na voľných pozíciách.
Je najčastejším aktívnym opatrením v
boji s nezamestnanosťou. Môže pomôcť aj
Slovensku, ktorému napriek rýchlemu rastu ekonomiky patrí prvenstvo v počte
nezamestnaných medzi štátmi Európskej únie.
Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb
23. 12. 2008
Ide o dve národné výzvy, ktoré vyhlásilo Ministerstvo financií.
Prvá výzva má
riešiť sprístupnenie elektronických služieb Ministerstva práce, sociálnych vecí
a rodiny SR. Druhý národný projekt by mal
sprístupniť elektronické služby Sociálnej poisťovne. Uzávierky projektov
sú do 23. marca 2009. Bližšie informácie sú na internetovej stránke nrsr.sk,
opis.gov.sk a informatizacia.sk.
Odporúčacie lístky pre odborných lekárov zostávajú v platnosti
23. 12. 2008
Odporúčacie lístky od všeobecného lekára, ktoré pacienti potrebujú pri návšteve špecialistov zostávajú aj naďalej v platnosti.
Ministerstvo zdravotníctva však
navrhne niektoré výnimky. Lístok nebude potrebný pri predpisovaní okuliarov, u
psychiatra a pri následnej zdravotnej starostlivosti u špecialistu.
Zmeny od 1. januára 2009. Kto si prilepší?
22. 12. 2008
Zmeny od januára 2009 budú mať aj ekonomické dopady. Niekto si prilepší, niekto nie.
Dôjde k niektorým zmenám v cenách energií, korunu nahradí euro, zmenia sa platy učiteľov a dôchodky, upravujú sa rodinné prídavky.
Zmena prvá -
energie a voda:
Takmer
polovicu mesačných výdavkov priemernej slovenskej rodiny tvoria účty za teplo,
plyn, elektrinu a vodu.
Tieto účty by sa nemali príliš zvyšovať, väčšina cien
zostáva na úrovni tohto roka.
Elektrina môže zdražieť domácnostiam, ktoré ňou kúria vo
veľkých domoch či dvojdomoch.
Mierne zdražie vodné a stočné (pri nezmenej spotrebe o 2,2
%).
Od januára by malo
zlacnieť teplo v bytovkách na sídliskách, teda z centrálnych plynových kotolní.
Otázne sú ceny plynu pre dvoj, troj, či štvordomy so
spoločným plynomerom, ktoré majú ročný odber viac ako 6 500 m3. Ak pri nich SPP prejde na trhové ceny
podobné podnikateľskému maloodberu, plyn pre nich môže zdražieť až o 38 %.
Zmena druhá - financie,
dane, mzdy a platy: