Povinné dôchodkové zabezpečenie
14. 11. 2022
Základný systém povinného dôchodkového zabezpečenia tvorí spolu s dôchodkovým poistením podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov starobné dôchodkové sporenie.
Keďže suma starobného dôchodku poistenca v priebežnom systéme, ktorý je aj sporiteľ, sa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení pomerne kráti (znižuje), pri prijímaní opatrení a nastavení podmienok pre disponovanie s finančnými prostriedkami z II. piliera je nevyhnutné na túto skutočnosť reflektovať a reguláciu postaviť tak, aby II. pilier generoval pravidelný dlhodobý príjem počas celej staroby. Napriek tomu, že podiel dôchodku z II. piliera dnes predstavuje iba menšiu časť celkového príjmu jednotlivca v starobe (z dôvodu kratšieho obdobia účasti v kapitalizačnej schéme), postupne bude rásť. Dôchodkové úspory sú však aktuálne v prevažnej miere použité na jednorazovú spotrebu a len malou časťou z nich sa kryje riziko dlhovekosti zakúpením doživotnej anuity. Približne 64 % sporiteľov poberá celý dôchodok alebo aspoň jeho časť programovým výberom v jednej splátke. Objem úspor, ktoré sporitelia použili v roku 2021 na jednorazový programový výber dosiahol približne 44,3 mil. eur a na doživotný dôchodok išlo len približne 5,6 mil. eur. Iba zanedbateľný objem úspor sa pritom vypláca v pravidelných splátkach na dlhšom horizonte (starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok z malej nasporenej sumy vo forme programového výberu).
Zachovanie súčasných podmienok vyplácania dávok, ktoré umožňuje spotrebovať finančné prostriedky v krátkom čase po dosiahnutí dôchodkového veku, zvyšuje riziko finančnej deprivácie vo vyššom seniorskom veku a bolo preto nevyhnutné prijať v tejto oblasti opatrenia na zlepšenie postavenia sporiteľov prehodnotením a predefinovaním nielen podmienok vyplácania dôchodkov z II. piliera, ale aj foriem týchto dôchodkov. Účelom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je preto aj realizácia pomerne zásadnej zmeny v rámci výplatnej fázy, ktorou sa predĺži investičný horizont (popri poberaní programového výberu bude majetok sporiteľa ďalej zhodnocovaný, pričom časť tohto majetku bude umiestnená aj v akciách) a súčasne sa zavedie povinnosť zakúpenia doživotnej anuity (z akumulovaného, resp. nespotrebovaného majetku), aby sa predišlo riziku nízkeho príjmu v prípade dlhovekosti.
K
Vyššie vzdelanie je na trhu konkurenčná výhoda
16. 3. 2009
Kríza mieša trhom práce. Mnohé pracovné miesta zanikajú, mnohé sú voľné a mnohé aj vznikajú a budú vznikať. Pri ich obsadzovaní budú mať prednosť pripravení ľudia.
Najdôležitejšie
sú v súčasnosti investície do vzdelania, do svojho ľudského kapitálu. Vďaka
tomu človek zvýši svoju uplatniteľnosť na trhu práce.
Firmy sa dnes
snažia znižovať najmä mzdové náklady, pretože tie sú vysokou nákladovou
položkou. Je pre dobré, keď zamestnanec toho vie čo najviac.
Možností je
veľa, treba si však správne zvoliť. Predovšetkým je treba získané vedomosti
využiť v praxi čo najskôr. Väčšina z tých, ktoré sa nevyužívajú sa zhruba po
pol roku stratí.
Pri výbere
príslušného druhu školenia si preto treba urobiť prieskum trhu a žiadaných
pozícií, či dohodu s konkrétnym
zamestnávateľom na pracovnej zmluve po
absolvovaní preškolenia. Žiadaní sú účtovníci a ekonómovia, istý džob ponúka
školstvo.
Človek, ktorý
stratil prácu, väčšinou odsúva akékoľvek výdavky, aj tie na vzdelanie, na
lepšie časy. V takom prípade je možné využiť štátom platené rekvalitikačné
kurzy či e-learning. Dnes je už na internete naozaj všetko a internetové kurzy
bývajú veľmi kvalitné. Zvážiť treba aj šance na získanie vysokoškolského
vzdelania. Pre nových študentov sú školy čoraz otvorenejšie. Mnohé ponúkajú
bezplatné denné alebo externé bakalárske štúdium v trvaní troch rokov.
Ako požiadať úrad práce o zaradenie do evidencie
16. 3. 2009
Občan, ktorého prepustili z práce môže Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny požiadať o zaradenie do evidencie.
Musí tak urobiť písomne priamo na úrade podľa miesta
svojho bydliska v mieste trvalého pobytu. Ideálne je podať túto žiadosť do 7
kalendárnych dní od rozviazania pracovného pomeru. V takom prípade je občan do
evidencie uchádzačov o zamestnanie zaradený nasledujúcim dňom po rozviazaní
pracovného pomeru.
Príhlásenie na úrade je pre občana dobrovoľným
rozhodnutím, ktoré mu prináša nielen určité výhody ale aj určité povinnosti.
K prihláseniu na úrad je potrebný doklad o ukončení
pracovného pomeru, zápočtový list, doklad o najvyššom ukončenom vzdelaní a
platný občiansky preukaz.
Občan sa môže na ktoromkoľvek úrade zaregistrovať tiež
ako záujemca o zamestnanie. Úrad mu pomôže pri hľadaní zamestnania a môže mu
sprostredkovať účasť na vzdelávaní a príprave pre trh práce.
Základné informácie o možnosti účasti na vzdelávaní a
príprave pre trh práce poskytnú záujemcom priamo na úrade v
Informačno-poradenskom stredisku alebo u sprostredkovateľa zamestnania, kde si
možno vypísať prihlášku na konkrétny vybraný kurz.
Novela zákona o dôchodkovom sporení
13. 3. 2009
Na základe novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorú v stredu tento týždeň schválil parlament, sa bude už od 1. júla poplatok DSS za správu majetku v dôchodkových fondoch skladať z dvoch častí, fixnej a variabilnej. Mesačná fixná odplata sa výrazne zníži z doterajších 0,065 % na 0,025 % zo spravovaného majetku, zvyšok poplatku bude závisieť od dosiahnutého zhodnotenia dôchodkových úspor.
Vláda obhajuje takúto zmenu ochranou sporiteľov v druhom pilieri, keďže DSS
budú takýmto spôsobom oveľa viac motivované zhodnocovať ich úspory. Úspory sa totiž v súčasnosti pod vplyvom
celosvetovej finančnej a hospodárskej krízy výrazne znehodnocujú a v niektorých
fondoch sa už dostali aj pod úroveň vloženej istiny. Po novom DSS budú musieť garantovať aspoň vloženú
sumu a v prípade potreby istinu dopĺňať z vlastných peňazí.
Opozícia zníženie poplatkov DSS aj ich naviazanie na dosahované výnosy podporuje.
Dvojtretinové zníženie odplaty za správu majetku je však podľa nich likvidačné.
Výhrady voči takejto výraznej zmene poplatkov má aj Národná banka
Slovenska. Z analýzy vypracovanej centrálnou
bankou pre ministerstvo práce
totiž vyplýva, že výška fixnej odplaty za správu dôchodkového fondu na úrovni
0,025 % nepokrýva náklady DSS a výrazne tak ovplyvní podmienky ich podnikania.
Tvrdenia o likvidácii druhého piliera
prostredníctvom výrazného zníženia poplatkov dôchodkovým správcom však ministerstvo financií odmieta.
Podľa Asociácie DSS zmeny, ktoré prijal slovenský parlament, prakticky
znamenajú, že systém druhého piliera sa stal najlacnejším a najbezpečnejším na
svete a sporitelia už nemajú žiadny dôvod ho opúšťať. Bezpečnosť a nízke
poplatky sú pre sporiteľa určite dobrou správou. Je však nevyhnutné rozlišovať medzi snahou o zatraktívnenie
systému druhého piliera a faktickým ohrozením jeho normálneho fungovania, ktoré
táto novela spôsobuje.
Podľa SDKÚ čelí druhý pilier zániku
13. 3. 2009
Prijatím novely, ktorá dôchodkovým správcovským spoločnostiam (DSS) výrazne znižuje fixný poplatok za správu majetku v ich fondoch, druhý pilier čelí možnosti zániku. Vyhlásil to na dnešnom stretnutí s novinármi jeden z poslancov NR SR za opozičnú SDKÚ-DS.
Upozornil, že základné nebezpečie je podľa Národnej banky Slovenska v
tom, že tí, ktorí spravujú tie peniaze,
nebudú mať ani na základnú prevádzku. Poslanec
vytkol Vláde SR aj skutočnosť, že príslušná novela prešla len skráteným
legislatívnym procesom.
Apeluje na prezidenta, aby využil
svoje právo a nepodpísal túto novelu, vrátil ju naspäť do parlamentu a otvoril
tak možnosť celospoločenskej diskusie.