Poukazy a uplatnenie režimu DPH
12. 2. 2024
Poukaz je nástroj, s ktorým je spojené právo jeho držiteľa získať zodpovedajúci tovar alebo služby, ktoré majú byť na základe použitia poukazu dodané, pričom zodpovedajúce tovary alebo služby, respektíve aspoň totožnosť ich možných dodávateľov musí byť na poukaze, alebo k nemu súvisiacej dokumentácii uvedená, spolu s podmienkami použitia tohto nástroja.
Poukaz sa teda považuje za protihodnotu alebo jej časť za prislúchajúce dodanie tovaru alebo služieb. Uplatňovanie pravidiel DPH je rozlišované v závislosti od skutočnosti, či je možné daňové zaobchádzanie k príslušnému dodaniu tovarov alebo služieb s istotou určiť už pri vystavení poukazu alebo to nie je možné. V prípade, že je v čase vystavenia poukazu známe miesto dodania tovaru alebo služieb, na ktoré sa tento poukaz vzťahuje, ako aj suma splatnej dane z predmetného tovaru alebo služby, pôjde o tzv. jednoúčelový poukaz.
Ako príklad možno uviesť poukaz na ubytovanie na jednu noc v ktoromkoľvek hoteli hotelovej siete v Slovenskej republike, keďže v takomto prípade bude známe tak miesto poskytnutia prislúchajúcej služby (§ 16 ods. 1), ako aj sadzba DPH vzťahujúca sa na túto službu. Následné prevody jednoúčelového poukazu zdaniteľnou osobou konajúcou vo svojom mene, sa na účely pravidiel DPH považujú za dodanie prislúchajúceho tovaru alebo služieb, pričom samotné odovzdanie tovaru alebo poskytnutie služby ich dodávateľom výmenou za poukaz už nebude považované za samostatnú transakciu na účely DPH.
K
Nerovnosť v príjmoch na vzostupe
5. 5. 2011
Nerovnosť v príjmoch je v posledných rokoch na vzostupe a týka sa väčšiny vyspelých krajín. Vyplýva to z pripravovanej správy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Za rastom nerovnosti je globalizácia a technologický postup, ktorý núti veľa ľudí preukazovať viac zručností. Priepasť medzi bohatými a chudobnými sa prehlbuje hlavne v krajinách, ktoré s vyššou mierou nerovnosti čelia dlhodobo. To je napr. USA. Zvyšuje sa ale aj v krajinách, ktoré sú rovnoprávnejšie a majú tradične vyššiu mieru prerozdeľovania.
Priemerný dôchodok nie je ani polovica mesačnej výplaty
29. 4. 2011
Priemerná výška dôchodku na Slovensku je asi o tretinu nižšia ako u ekonomicky aktívneho človeka. Rozdiely medzi príjmami oboch skupín obyvateľstva sú však podstatne výraznejšie.
Výkonný riaditeľ SOCIA Vladislav Matej informoval, že priemerná hrubá mesačná mzda je viac než dvojnásobne vyššia ako priemerný dôchodok. V minulom roku tak priemerný starobný dôchodok predstavoval len 45,84 % z priemernej mzdy. Pre porovnanie, priemerný dôchodok v EÚ dosahuje 70 % príjmu poberateľa pred jeho odchodom do dôchodku. Ku koncu februára 2011 registrovala Sociálna poisťovňa na Slovensku takmer 1,3 milióna dôchodcov.
O poukázaní 2 % z daní
27. 4. 2011
Zamestnanci, ktorým vykonal zamestnávateľ ročné zúčtovanie preddavkov na daň, môžu poukázať dve percentá dane vybranému prijímateľovi do 2. mája.
Môžu pritom použiť vyhlásenie, ktorého vzor zverejnilo Daňové riaditeľstvo SR, alebo aj iné tlačivo, ktoré však musí obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti. Vyhlásenie zamestnanec predkladá do 2. mája 2011 miestne príslušnému daňovému úradu podľa jeho trvalého
pobytu.
Osobitná daň podľa Mikloša iba na korporátne vklady
18. 4. 2011
Slovensko rozmýšľa o tom, že v budúcom roku uplatní daň na úrovni 0,2 % z bankových korporátnych vkladov.
Pre agentúru Reuters to v piatok povedal vysokopostavený predstaviteľ ministerstva financií. Šéf rezortu I.Mikloš ešte v marci uviedol, že Slovensko v oblasti jednorazovej bankovej dane uprednostňuje dohodu v rámci celej EÚ, ale dodal,že ak sa takáto dohoda v rámci EÚ neuzavrie, Slovensko bude konať samostatne.