Peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
15. 9. 2021
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov je odstránenie nespravodlivosti v oblasti poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v prípade, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím vlastní okrem majetku, ktorý sa na účely zákona č. 447/208 Z. z. nepovažuje za majetok (napr. nehnuteľnosť, v ktorej býva), aj ďalší majetok, s ktorým nemôže samostatne nakladať.
Ide napríklad o situáciu, kedy vlastní nehnuteľný majetok ako súčasť nerozdeleného BSM po rozvode manželov, súd však ešte o návrhu nerozhodol. Fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím je v takomto prípade v bezvýchodiskovej situácii, kedy nemá nárok od štátu na pomoc (peňažný príspevok), hoci sama svoje majetkové postavenie nevie ovplyvniť (napr. kvôli nesúhlasu bezpodielového spoluvlastníka alebo prieťahom v konaní na súde), alebo ak je majetok predmetom záložného práva. V týchto prípadoch je namieste, aby štát pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia túto situáciu zohľadnil.
V Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2020-2024 sa na viacerých miestach uvádza, že vláda prijme rôzne opatrenia na ochranu, podporu a rozvoj práv ľudí so zdravotným postihnutím. Návrh zákona je koncipovaný presne v duchu, v akom je toto programové vyhlásenie formulované.
K
Českí kamionisti mieria tankovať k nám
2. 2. 2010
Donedávna slovenskí vodiči pri tankovaní na niektorej z českých púmp ušetrili štyridsať až osemdesiat centov na jednom litri. Karta sa obracia. Po poklese spotrebnej dane vyjde nafta na Slovensku približne o 13 centov (viac ako tri české koruny) lacnejšie.
Českí dopravcovia, ktorí do svojich kamiónov tankujú stovky litrov naraz, majú jasno. Výhoda lacnejšej nafty z ČR končí a pri tranzite Slovenskom si podľa hovorcu ČESMADU Bohemia natankuje každý.
Potvrdzujú to aj skúsenosti nemeckej firmy DKV, ktorej kreditnými kartami možno platiť pohonné hmoty na 36 tisícoch púmp v Európe. S výrazným nárastom presunu tankovania mimo hraníc Česka počíta aj výkonný riaditeľ českého zastúpenia DKV. Pre kamióny doteraz nebol problém kupovať naftu v lacnejšom Španielsku, Luxembursku, Poľsku či Rakúsku. Teraz je na rade Slovensko. Dopravcovia jednoducho prispôsobujú svoje trasy Európou cenám nafty.
Česko zostáva cenovo výhodnejšie v prípade benzínu, u ktorého sa na Slovensku spotrebná daň zatiaľ neznižuje. Natural 95 stojí u nás momentálne v prepočte 30,31 koruny (1,01 €) a očakáva sa jeho ďalšie mierne zlacnenie.
Spotrebná daň z nafty je oddnes nižšia
1. 2. 2010
Novelu zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov parlament prerokoval a schválil v zrýchlenom režime v polovici januára. Hlavným dôvodom zníženia tejto dane bola kompenzácia dopadu zavedenia nového mýtneho systému na ceny v SR. V dôsledku tohto kroku dôjde k výpadku príjmov štátneho rozpočtu vo výške 60 až 102 miliónov eur v tomto roku, 70 až 117 miliónov eur v roku 2011 a 85 až 132 miliónov eur v roku 2012.
Výpadky by sa mali vykryť zrušením dvoch ministerstiev od 1. júla tohto roka a zvýšením spotreby nafty autodopravcami aj z okolitých štátov. Nafta by po znížení spotrebnej dane mala byť lacnejšia ako v Českej republike či v Maďarsku a jej cena by sa mala dostať na úroveň cien v Rakúsku.
Investovanie penzijných firiem
29. 1. 2010
Po vyše roku slovenským úradom znova pristála na stole sťažnosť z Bruselu. Brusel krajine vyčíta obmedzenia pri investovaní penzijných firiem, v ktorých si ľudia šetria na dôchodok v 2. pilieri. EK požaduje zrušiť limity, ktoré určujú, koľko môžu dôchodcovské správcovské spoločnosti investovať mimo krajín eurozóny.
Vysvetlenie, že obmedzenie má pomáhať znižovať úverové a devízové riziká, Bruselu nestačí. Do dvoch mesiacov očakáva uspokojivú odpoveď, problém inak môže skončiť na stole Súdneho dvora Európskej komisie.
V otázke investičných obmedzení ministerstvo práce minulý rok pristúpilo k zmenám, ktorými splnilo požiadavky komisie. Ak sa objavili iné nové prekážky, rezort ich posúdi. S prípadnou zmenou pravidiel problém nemajú ani dôchodkové spoločnosti. Ak sa zmení legislatíva, DSS sa prispôsobia.
Pravidlá pri investovaní sa zmenili od januára 2009. Bruselu sa nepáčila už zrušená podmienka, aby dôchodkové spoločnosti 30 % majetku investovali na Slovensku. Tá sa priečila zásade voľného pohybu kapitálu. Zároveň však v novele platnej od januára 2009 pribudli iné obmedzenia, ktoré teraz komisia krajine vyčíta.
Neskoršia zmena legislatíva od júla minulého roku penzijným firmám radikálne skresala poplatky a prinútila ich garantovať výnosy. Zároveň sa začali každý mesiac porovnávať. V prípade, že by dôchodková spoločnosť peniaze znehodnotila, musela by sporiteľom stratu doplatiť z vlastného vrecka. Na základe toho penzijné firmy zmenili investičné stratégie a takmer všetky sa zbavili rizikových akcií, ktorých výnos sa na krátke obdobie nedá predpovedať. Na opätovnom zhodnotení akcií na trhoch tak nezarobilo zhruba 1,5 milióna sporiteľov.
Daň z motorových vozidiel za rok 2009
28. 1. 2010
Už len pár dní zostáva na podanie daňového priznania a zaplatenie dane z motorových vozidiel. Na splnenie tejto povinnosti upozorňuje Daňové riaditeľstvo (DR) SR. Čas na splnenie tejto povinnosti zostáva len do pondelka 1. februára 2010. Za minulý rok výpočet daňovej povinnosti vychádza zo sadzby uvedenej vo všeobecnom záväznom nariadení platnom pre rok 2009. Daň uvedenú v priznaní platiteľ dane zaplatí príslušnému miestnemu daňovému úradu do 1. februára 2010.
Ak daňová povinnosť vznikla alebo zanikla v priebehu roku 2009, je daňovník povinný zaplatiť pomernú časť dane. Pomerná časť sa vypočíta ako súčin jednej dvanástiny ročnej sadzby a počtu kalendárnych mesiacov, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie.
Daňové priznanie za obdobie roka 2009 už daňovník vyplňuje len v eurách. Tlačivá sú vydané Ministerstvom financií SR a daňovníci ich majú k dispozícii na daňových úradoch alebo na internetovej stránke Daňového riaditeľstva.