Orgány štátnej správy
25. 6. 2021
Slovenská republika patrí medzi niekoľko krajín EÚ, ktoré ešte neposkytujú nadmerne zadlženému obyvateľstvu bezplatné dlhové poradenstvo.
Analýzy z činnosti dlhových poradní v rôznych krajinách ukázali, že každé euro vložené štátom do fungovania bezplatného dlhového poradenstva prináša návratnosť 3 až 5,30 eur dôsledkom zníženia sociálnych dávok pre nadmerne zadlžených, zvýšenia miery ich zamestnanosti, prijatím dlhodobého (stabilného) a lepšie plateného zamestnania klientom (dôsledkom eliminácie jeho obáv z exekúcie jeho príjmov a pod.). Zároveň zahraničné analýzy ukazujú, že vybudovanie naozaj prepracovaných a kvalitných procesov dlhového poradenstva (najmä s dôrazom na emaily a chatbot) umožňuje následne znížiť náklady poskytovania dlhového poradenstva na jednu tretinu, čo si však vyžaduje nastavenie myslenia klientov tak, aby tieto metódy poradenstva akceptovali. Výskumy z Veľkej Británie ukazujú, že s dlhovým poradenstvom je celkovo spokojná veľká väčšina klientov (61% deklaruje, že im dlhové poradenstvo pomohlo oddlžiť sa, 85% deklaruje, že získali užitočné informácie). Staršie výskumy z Nemecka poukazujú na fakt, že suma dlhov klientov klesla celkovo až o 33%.
Nadmerné zadlženie (stav, kedy jednotlivec alebo domácnosť už ďalej nedokáže sám/sama manažovať svoje dlhy a splácať ich, pričom často upadá do dlhovej špirály a následne aj do exekúcie, či osobného bankrotu a dostáva sa svojimi postojmi do následnej sociálnej izolácie), vzniká najmä v dôsledku straty príjmu zo zamestnania, podnikania, ako následok rozvodu, separácie alebo ako následok choroby svojej či člena domácnosti, ktorá si buď vyžaduje nákladné liečenie alebo si vyžaduje mieru starostlivosti o chorého, ktorá neumožňuje zotrvať v zamestnaní či podnikaní. Je preto potrebné utvoriť podmienky na preventívne opatrenia vzniku nadmerného zadlženia obyvateľstva a intervencie v prípade, ak už nadmerné zadlženie vzniklo, konkrétne na realizáciu aktivít zameraných na poskytovanie bezplatného dlhového poradenstva. Cieľom tohto špecifického poradenstva je tiež pomôcť jednotlivcovi zmeniť jeho celkové postoje, správanie, úroveň jeho individuálnej finančnej gramotnosti a rozpočtovej zodpovednosti tak, aby opakovaniu nadmerného zadlženia aktívne predchádzal. Hoci je zrejmé, že toto sa nepodarí vo všetkých prípadoch a pre určité percento klientov bude poradenstvo ukončené neúspechom buď preto, lebo úroveň ich zadlženia a potenciál príjmov nedávajú žiaden výhľad na primerané zníženie zadlženia, alebo kvôli jeho postojom, keď si ani pri maximálnej snahe poradcu klient neuvedomuje rozsah a obsah svojho problému a nespolupracuje s poradcom.
K
Kolkov je dostatok
8. 1. 2009
Nedostatok kolkov na začiatku tohto roku na niektorých malých poštách bol spôsobený meškajúcou dodávkou papiera na tlač zo strany britského dodávateľa.
V súčasnosti sú kolky dodávané tam, kde chýbajú. Okrem
nových eurových kolkov ešte stále platia aj kolky so sumami v slovenských
korunách.
Získanie hypotéky a zdokladovanie príjmu
8. 1. 2009
Najčastejšími prekážkami pre získanie hypotéky je skutočnosť, že človek nemôže preukázať svoj skutočný príjem.
Mnohí šéfovia vyplácajú dosť vysoké
príjmy ale tak, aby nemuseli platiť odvody. Rovnako sa správajú aj úspešní
podnikatelia, aj keď suma na ich daňovom priznaní hovorí niečo iné.
Niektoré banky preto ponúkajú hypotéky aj bez zdokladovania príjmu. Keďže
hypotéka bez dokladov predstavuje pre banku vyššie riziko, prejavuje sa to na
cene požičaných peňazí. Úrokové sadzby v prípade nepreukázania príjmu sú vyššie
ako pri predložení všetkých podkladov.
Nezdokladovanie príjmu zároveň znamená, že banky si žiadateľa dôsledne
preveria. Dôležitým zdrojom informácií sú pre banky napríklad úverové registre.
Okrem štandardných náležitostí spojených so schválením úveru banky požadujú aj
dodatočné informácie. Mnohé banky žiadajú čestné prehlásenia o výške príjmov a
výdakov, potvrdenia o dĺžke pracovného pomeru (min. 12 mesiacov) alebo o
dĺžke podnikateľskej činnosti (min. 6 mesiacov). Niektoré banky požadujú
dvoch žiadateľov a bezproblémové splácanie aspoň jedného úverového produktu.
Z podmienok poskytovania hypotekárnych úverov ktoroukoľvek bankou však
jednoznačne vyplýva, že je výhodnejšie príjem zdokladovať. Zdokladovanie príjmu ovplyvní nielen výšku
úveru ale aj výšku úrokových sadzieb
Dnes je posledný deň na vrátenie preukazu zdravotnej poisťovni
8. 1. 2009
Kto od začiatku roka zmenil zdravotnú poisťovňu, má posledný deň na vrátenie preukazu bývalej poisťovni.
Nesplnenie tejto povinnosti môže znamenať pokutu až
do výšky 166 eur. Okrem preukazu poistenca je potrebné odovzdať aj európsky
preukaz zdravotného poistenia.
Každý prípad nevrátenia preukazu je posudzovaný osobitne. Vždy je však
potrebné vydokladovať dôvody objektívneho oneskorenia (napríklad pobyt v
zahraničí, úraz a pod.).
Počty ľudí meniacich poisťovňu každoročne klesajú.
Elektronický systém v USA sa zrútil pre veľký počet nezamestnaných
8. 1. 2009
Kvantá žiadostí o príspevky, ktoré si začali elektronickou formou podávať nezamestnaní v USA, systém nebol schopný zvládnuť. New York, Ohio, Severná Karolína a ďalšie štáty systém stihli rýchlo upraviť.
Príspevky
v nezamestnanosti dnes poberá približne 4,5 milióna Američanov, čo je 26-ročné
maximum. Na podanie žiadostí o príspevok sa pritom využíva najmä elektronická
forma.