Orgány štátnej správy
25. 6. 2021
Slovenská republika patrí medzi niekoľko krajín EÚ, ktoré ešte neposkytujú nadmerne zadlženému obyvateľstvu bezplatné dlhové poradenstvo.
Analýzy z činnosti dlhových poradní v rôznych krajinách ukázali, že každé euro vložené štátom do fungovania bezplatného dlhového poradenstva prináša návratnosť 3 až 5,30 eur dôsledkom zníženia sociálnych dávok pre nadmerne zadlžených, zvýšenia miery ich zamestnanosti, prijatím dlhodobého (stabilného) a lepšie plateného zamestnania klientom (dôsledkom eliminácie jeho obáv z exekúcie jeho príjmov a pod.). Zároveň zahraničné analýzy ukazujú, že vybudovanie naozaj prepracovaných a kvalitných procesov dlhového poradenstva (najmä s dôrazom na emaily a chatbot) umožňuje následne znížiť náklady poskytovania dlhového poradenstva na jednu tretinu, čo si však vyžaduje nastavenie myslenia klientov tak, aby tieto metódy poradenstva akceptovali. Výskumy z Veľkej Británie ukazujú, že s dlhovým poradenstvom je celkovo spokojná veľká väčšina klientov (61% deklaruje, že im dlhové poradenstvo pomohlo oddlžiť sa, 85% deklaruje, že získali užitočné informácie). Staršie výskumy z Nemecka poukazujú na fakt, že suma dlhov klientov klesla celkovo až o 33%.
Nadmerné zadlženie (stav, kedy jednotlivec alebo domácnosť už ďalej nedokáže sám/sama manažovať svoje dlhy a splácať ich, pričom často upadá do dlhovej špirály a následne aj do exekúcie, či osobného bankrotu a dostáva sa svojimi postojmi do následnej sociálnej izolácie), vzniká najmä v dôsledku straty príjmu zo zamestnania, podnikania, ako následok rozvodu, separácie alebo ako následok choroby svojej či člena domácnosti, ktorá si buď vyžaduje nákladné liečenie alebo si vyžaduje mieru starostlivosti o chorého, ktorá neumožňuje zotrvať v zamestnaní či podnikaní. Je preto potrebné utvoriť podmienky na preventívne opatrenia vzniku nadmerného zadlženia obyvateľstva a intervencie v prípade, ak už nadmerné zadlženie vzniklo, konkrétne na realizáciu aktivít zameraných na poskytovanie bezplatného dlhového poradenstva. Cieľom tohto špecifického poradenstva je tiež pomôcť jednotlivcovi zmeniť jeho celkové postoje, správanie, úroveň jeho individuálnej finančnej gramotnosti a rozpočtovej zodpovednosti tak, aby opakovaniu nadmerného zadlženia aktívne predchádzal. Hoci je zrejmé, že toto sa nepodarí vo všetkých prípadoch a pre určité percento klientov bude poradenstvo ukončené neúspechom buď preto, lebo úroveň ich zadlženia a potenciál príjmov nedávajú žiaden výhľad na primerané zníženie zadlženia, alebo kvôli jeho postojom, keď si ani pri maximálnej snahe poradcu klient neuvedomuje rozsah a obsah svojho problému a nespolupracuje s poradcom.
K
Daň z motorových vozidiel
13. 1. 2009
Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel sa podáva po ročnej prestávke.
V daňovom priznaní k dani z motorových vozidiel, ktoré
sú daňovníci povinní podať do 2. februára tohto roka, sa údaje uvádzajú ešte v
slovenských korunách. Predpokladaná daň na rok 2009 sa uvádza už v eurách.
Podľa Daňového riaditeľstva SR by daňovníci mali v
daňovom priznaní v oddiele pomocné výpočty sumu dane na úhradu prepočítať z
korún na eurá konverzným kurzom a zaokrúhliť na najbližší eurocent nadol.
Daňové priznanie je už možné vyplniť aj na internetovej stránke DR SR.
Daňové priznanie za rok 2008 bude daňovník dane z motorových vozidiel
podávať miestne príslušnému daňovému úradu. Miestna príslušnosť sa určí podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru 2007.
Zmena názvu Poisťovne Rapid
13. 1. 2009
Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid sa od nového roka premenovala na Rapid life životná poisťovňa, a. s. Ostatné náležitosti ani čísla bankových účtov sa nemenia.
Rapid
u nás podniká od roku 1995. Poisťovňa má súhlas na podnikanie na území Českej a
Poľskej republiky. Názov Rapid bol pridaný v roku 2006 ako jeden zo základných
predpokladov vstupu poisťovne na stredoeurópske trhy.
Povinnosti pri ukončení podnikania
13. 1. 2009
Ukončiť podnikanie nie je zložité. Dôležité je dodržať zákonom stanovené termíny a informovať príslušné úrady.
Ukončenie podnikania
však neznamená, že podnikateľ
neručí za škodu, ktorú v čase podnikania spôsobil. Preto by mal dodržať určité povinnosti.
Povinnosti pri ukončení podnikania:
pre živnostníka
- odhlásiť sa zo
živnostenského úradu
- odhlásiť z daňového úradu –
daňovú povinnosť, DPH, urobiť posledné daňové priznanie
- odhlásiť sa zo zdravotnej
poisťovne
- odhlásiť sa zo Sociálnej
poisťovne
pre právnickú osobu
- odhlásiť svojich
zamestnancov zo zdravotnej a Sociálnej poisťovne
- odhlásiť z daňového úradu -
daň zo miezd, DPH, daňovú povinnosť, urobiť posledné daňové priznanie
- požiadanie o vymazanie z
obchodného registra
Pri príkazoch na úhradu pozor na zmenu meny
13. 1. 2009
Pri prevode peňazí z účtu napríklad prostredníctvom príkazu na úhradu môže dôjsť k omylu a občan či podnikateľ namiesto 1000 Sk uhradí 1000 eur, t. j. 30 126 Sk. Každý, kto prijal takúto sumu by mal peniaze ihneď vrátiť.
Ak tak neurobí, dopúšťa sa podľa Občianskeho zákonníka bezdôvodného
obohatenia.
Občania sa v týchto prípadoch môžu obrátiť
na súd a žiadať vydanie omylom vyplatených peňazí. Poškodení môžu podať na súde návrh na vydanie platobného
rozkazu. Podanie návrhu je veľmi jednoduché. Stačí správne vyplniť tlačivo,
zaplatiť poplatok a splniť ostatné zákonné podmienky. Súd vydá platobný rozkaz
najneskôr do desiatich pracovných dní. Vzor tlačiva na vydanie platobného
rozkazu je možné nájsť na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR.