Odvodové povinnosti oznámi Sociálna poisťovňa do 22. júla
23. 6. 2019
Sociálna poisťovňa upozorňuje živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby, že v čase od 1. do 22. júla 2019 im písomne oznámi vznik, trvanie alebo zánik povinného sociálneho poistenia a výšku ich odvodovej povinnosti, ktorá sa na nich bude vzťahovať od 1. júla 2019.
Oznámenia bude poisťovňa posielať automaticky, bez toho, že by museli o niečo žiadať. Ak SZČO nebude súhlasiť s odvodovou povinnosťou, resp. obdobím jej trvania, má možnosť podať námietku v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne, a to do 8 dní od doručenia oznámenia. Poistné v novej výške budú potom živnostníci a SZČO povinní prvýkrát zaplatiť so splatnosťou do 8. augusta 2019 za júl 2019.
(Zdroj: teraz.sk)
Pripravujú sa nové pravidlá pre poukazovanie 2 % daní
5. 6. 2009
Rezort financií pripravil novelu zákona o dani z príjmov, ktorou by sa mal zmeniť spôsob poukazovania dvojpercentného podielu dane zaplatenej firmami. Ministerstvo v nej navrhuje postupné znižovanie poukazovaného podielu dane zaplatenej právnickými osobami do roku 2018 až na úroveň 0,5 %.
Podľa novely
firmy budú môcť pri podávaní daňových priznaní za rok 2010 poukázať 2 %
zaplatenej dane len v prípade, ak prijímateľom darujú finančné prostriedky zodpovedajúce 0,5 % zaplatenej dane. V
opačnom prípade budú môcť poukázať v priznaní iba 1,5 %. Rovnaké pravidlá by
mali platiť aj pri podávaní daňových priznaní za rok 2011. V ďalších rokoch by
sa mal podiel zaplatenej dane, ktorú budú môcť firmy poukázať vybranej
organizácii, znižovať až na úroveň 0,5 % v roku 2018. V prípade poukázania pol
percentného podielu zaplatenej dane, však bude musieť právnická osoba zároveň
darovať vybranej organizácii aj finančné prostriedky zodpovedajúce 2 %
zaplatenej dane. V opačnom prípade nebude môcť prostredníctvom daňového
priznania poukázať ani spomínaných 0,5 %.
Podnikatelia si môžu DPH odpočítať aj na autá bez mriežky
5. 6. 2009
Smernica EÚ platná j od 29. apríla umožňuje odpočítavať podnikateľom DPH aj z áut, ktoré nemajú mriežku.
Pri aute, ktoré stojí 25 000 €, čo bola maximálna hranica kúpnej ceny pre šrotovné, by
mohol podnikateľ ušetriť vyše 4700
€. Dotácia na šrotovné bola nižšia o
viac ako polovicu. Samozrejme, týka sa
to len tých podnikateľov, ktorí sú platcami DPH.
Predajcovia, ktorí chcú predávať osobné autá bez mriežky, pri ktorých sa dá
odpisovať DPH, musia o to požiadať
ministerstvo dopravy. Prvým, komu sa to podarilo, je Škoda Auto Slovensko.
Povolenie už dostali aj niektoré značky od Renaultu a jeho dcéry rumunskej
Dacie. Mriežku nedávno zrušili v susednom Česku, vďaka čomu predaj áut v máji stúpol medziročne asi o
pätinu.
Dôchodok už nie je len starosťou štátu
4. 6. 2009
Kto si bude chcieť na penzii udržať svoj štandard, musí na to myslieť už vopred. Okrem toho, čo je určené zákonom, teda povinné odvody, ľudia by mali sporiť či investovať.
Tak, aby v čase, keď už
nebudú schopní pracovať z objektívnych dôvodov, mali príjem v podobe renty,
alebo majetok, ktorý prípadne budú môcť predať, čo by zlepšilo ich finančnú
situáciu.
Základným predpokladom vyššieho dôchodku je
zvýšená ekonomická aktivita občana, ktorá zaručuje vyšší zárobok.
Práve k nemu vedie cesta cez vzdelanie. Ľudia
by sa mali maximálne snažiť uvažovať v dlhodobom horizonte. Investícia do
vzdelania sa vždy vráti. A pri vyššom príjme sa ľahšie hľadajú aj cesty na
prilepšenie si na penziu.
Podľa odborníkov sú dobrými investíciami aj
vlastné bývanie, podpora vzdelania detí, či rôzne pripoistenia.
Priemerná reálna mzda počas roka stúpne
4. 6. 2009
Analytici očakávajú, že počas tohto roka priemerná reálna mzda stúpne. Predpokladajú, že nominálna mzda v priemere za celý rok dosiahne úroveň približne 755 €. Reálne, teda po zohľadnení inflácie, by mzdy v porovnaní s minulým rokom mali vzrásť približne o 2 %.
Rast
bude čiastočne brzdiť pokles zahraničného aj domáceho dopytu. Výnimkou môžu byť
odvetvia, ktoré dokážu zužitkovať stabilitu člena eurozóny a oproti susedným
trhom aj priaznivejšie nastavenie menovej politiky Európskej centrálnej
banky. K poklesu nemusí dôjsť ani v
odvetviach, v ktorých sa nadnárodné koncerny so závodmi vo viacerých krajinách
regiónu rozhodnú pre výhody "eurového" Slovenska pri geografickom
optimalizovaní výrobných kapacít.