Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život je smiešny

Prosím ťa, ako to chodíš? Zarábaš ohromné peniaze a nosíš takéto ohromné peniaze a nosíš takéto hrozné nohavice.“ Taktika, taktika, priateľko! Žena mi povedala, že ak si tie nohavice oblečiem, nikam so mnou nepôjde!“

Klient požiada advokáta, aby mu pomohol vymôcť pochybnú pohľadávku. Dohodli sa, že honorárom bude päťdesiat percent z vymáhanej sumy. O týždeň advokát telefonuje klientovi: „Vážený pane! S nadľudskou námahou sa mi podarilo vymôcť polovicu. Žiaľ, vaša polovica je stratená.“

Sudca hovorí obžalovanému: „Chcete uviesť nejaké poľahčujúce okolnosti?“ „Áno, pán sudca. Chcel by som slávnemu súdu pripomenúť, že už som bol trikrát trestaný a vôbec to nepomohlo!“

(Myšlienky bez cla)
Nevytesané pravdy - I. večer

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

Problémy a úlohy vždy prichádzajú v zhlukoch, peniaze nikdy.

Ak sa zdá, že sa nám začína dariť, určite sme niečo prehliadli.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Klamstvo, ktoré sa nedá dokázať, má cenu pravdy.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

(Murphyho zákony v bájkach)
Newtonove zákony

Vec, ktorá je v pohybe, sa určite pohybuje zlým smerom.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

Hocijaké teleso v pohybe má sklon ostať v pohybe, pokiaľ nezaintervenuje iná pevná hmota.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Od 1. 1. 2021 a 1. 7. 2021 nadobúda účinnosť novela zákona o DPH, ktorá bola schválená 5. 11. 2020

12. 11. 2020 Zmenami a doplnením zákona o DPH dôjde k zadefinovaniu predaja tovaru na diaľku, a to predaja tovaru v rámci EÚ, ako aj predaja tovaru dovážaného z tretích území alebo tretích krajín, a k zmene pravidiel pre určenie miesta dodania takého tovaru. Miestom dodania tovaru predávaného na diaľku bude v súlade s navrhovanými pravidlami ten členský štát, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru pre zákazníka skončí.
Navrhuje sa vecné rozšírenie dobrovoľných osobitných úprav uplatňovania dane uvedených v § 68a a 68b zákona o DPH. Pokiaľ ide o prvú zo spomínaných osobitných úprav, tá sa bude, okrem telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového vysielania a televízneho vysielania a elektronických služieb (digitálne služby), ktoré poskytuje zdaniteľná osoba neusadená v EÚ konečným spotrebiteľom, vzťahovať aj na iné služby poskytnuté touto osobou iným ako zdaniteľným osobám usadeným v niektorom z členských štátov EÚ, ktorých miesto dodania sa nachádza v dotknutom členskom štáte spotreby. Druhá zo spomínaných úprav sa okrem digitálnych služieb bude uplatňovať aj na iné služby poskytované nezdaniteľným osobám, ktorých miesto dodania je v členskom štáte spotreby, ako aj na predaj tovaru na diaľku v rámci EÚ a určité tuzemské dodania tovaru.
Taktiež sa navrhuje zrušenie oslobodenia od dane pri dovoze zásielok, ktorých hodnota nepresahuje 22 eur, nakoľko bolo identifikované, že toto oslobodenie narúša hospodársku súťaž medzi dodávateľmi usadenými v EÚ a mimo EÚ. Za účelom zvýšenia dobrovoľnosti plnenia daňových povinností, pokiaľ ide o predaj tovaru na diaľku dovážaného z tretích území alebo tretích krajín nepodliehajúceho spotrebnej dani, vlastná hodnota ktorého nepresahuje sumu 150 eur (teda v prípadoch, kedy sú zásielky oslobodené od dovozného cla), sa navrhuje zavedenie novej dobrovoľnej osobitnej úpravy, prostredníctvom ktorej si budú môcť zdaniteľné osoby plniť povinnosti týkajúce sa podávania daňového priznania a platenia dane len v jednom členskom štáte, tzv. členskom štáte identifikácie.
V prípade dovozu tovaru nepodliehajúceho spotrebnej dani s vlastnou hodnotou nepresahujúcou 150 eur z tretích území alebo tretích krajín, ktorého preprava sa skončí v tuzemsku a pri ktorom sa nová osobitná úprava nevyužije, sa zavedie možnosť, aby osoba, ktorá na účet osoby, pre ktorú je tovar určený, predkladá tento tovar colným orgánom, mohla využiť osobitnú úpravu pre priznávanie a platbu DPH pri dovoze.
Článok 90 ods. 1 smernice 2006/112/ES ustanovuje povinnosť zaviesť do vnútroštátneho práva mechanizmus opravy základu dane v prípadoch zrušenia, odmietnutia, úplného alebo čiastočného nezaplatenia alebo zníženia ceny po dodaní tovaru alebo služby za podmienok, ktoré si tieto členské štáty stanovia. Podľa ods. 2 cit. článku sa členské štáty môžu v prípade úplného alebo čiastočného nezaplatenia odchýliť od odseku 1. Judikatúra Súdneho dvora EÚ spresnila význam tohto ustanovenia v tom zmysle, že nie je možné úplne vylúčiť právo platiteľa dane znížiť základ dane v prípade, keď mu jeho odberateľ alebo tretia strana nezaplatili za dodanie tovaru alebo služby. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje zaviesť možnosť opravy základu dane pri dodaní tovaru alebo služby, ak platiteľ dane, dodávateľ, nedostal zaplatené a jeho pohľadávka sa stala nevymožiteľnou.
Ak sa pohľadávka platiteľa dane za dodanie tovaru alebo služby stane nevymožiteľnou a platiteľ dane uplatní právo na zníženie základu dane, navrhuje sa v súlade s článkom 185 ods. 2 druhým pododsekom smernice 2006/112/ES uložiť odberateľovi, ktorý za toto dodanie nezaplatil a uplatnil si právo na odpočítanie dane, povinnosť opraviť odpočítanú daň.
K

Poslanci schválili návrh zákona o dani z poistenia

26. 6. 2018 Poslanci parlamentu schválili návrh zákona o dani z poistenia. Nová poistná daň nahradí v súčasnosti platný osempercentný poistný odvod. Pôvodne sa podľa prvotného návrhu mal zákon týkať aj produktov životného poistenia, avšak od tohto zámeru ministerstvo financií neskôr upustilo. Nová daň z poistenia by tak mala mať jednotnú osempercentnú sadzbu, ktorá sa dotkne produktov neživotného poistenia.
Nesúhlas s legislatívnym návrhom rezortu financií vyjadrili viacerí analytici, subjekty finančného trhu či zástupcovia zamestnávateľov. Návrh narazil okrem iného aj na kritiku, ktorá sa týka možného zvyšovania cien produktov poistenia. Ministerstvo financií sa však bráni, že na zvyšovanie cien poistných produktov nevidí dôvod. Pripúšťa síce, že časť dane sa môže preniesť do cien poistných produktov, ale časť vstrebú tie poisťovne, ktoré budú chcieť zmeniť svoj podiel na trhu a vznikne tak priestor pre konkurenčný súboj. Prešiel aj návrh týkajúci sa informačnej povinnosti. V súčasnosti podľa platnej legislatívy, ak chce klient vypovedať poisťovni zmluvu, musí tak urobiť aspoň šesť týždňov pred koncom poistného obdobia. Poisťovne nemajú ustanovenú lehotu na oznámenie novej výšky poistného na nasledujúce poistné obdobie. Poisťovne tak po novom budú musieť najneskôr desať týždňov pred uplynutím poistného obdobia oznámiť výšku nového poistného. Hlasovaním v parlamente však neprešli pozmeňovacie návrhy opozičných poslancov. Poslankyňa Jana Kiššová (SaS) chcela docieliť, aby boli klienti informovaní o výške dane, napríklad priamo v zmluve alebo na doklade o platbe. Poslanec Ondrej Dostál (SaS) navrhoval, aby poistnou daňou boli dotknuté len nové zmluvy podpísané po nadobudnutí účinnosti zákona. Zároveň navrhoval zníženie sadzby dane z 8 percent na 2 percentá. Účinnosť návrhu zákona sa posunie. Poslanci ešte v rámci finančného výboru návrhom schválili, aby sa účinnosť z pôvodného dátumu 1. októbra 2018 posunula na 1. januára 2019. Tým by sa mal vytvoriť pre poisťovne dlhší časový priestor na zabezpečenie systémových zmien v súvislosti so zavedením dane z poistenia.
(Zdroj: SITA.sk)

Rodičom stúpne príspevok na opatrovanie postihnutého dieťaťa

25. 6. 2018 Peňažný príspevok na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia sa nebude odnímať zdravotne postihnutým ľuďom, ak sa budú kvôli štúdiu zdržiavať v zahraničí menej ako 303 dní. Zvýšenie sadzby za hodinu osobnej asistencie i vyšší príspevok pre rodičov na opatrovanie zdravotne ťažko postihnutého dieťaťa. To sú zmeny, ktoré prinesie novela zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (ŤZP). Prezident SR Andrej Kiska ju podpísal. Po novom stúpne sadzba za hodinu osobnej asistencie o jedno euro na 3,82 eura. Zvýši sa aj hranica ochrany príjmu ŤZP pri tomto príspevku zo súčasnej úrovne 1,7-násobku sumy životného minima na dvojnásobok. Viac peňazí dostanú aj rodičia, ktorí sa starajú o zdravotne ťažko postihnuté dieťa. Príspevok na opatrovanie im vzrastie na 100 eur mesačne zo súčasnej úrovne 49,80 eura.
Zlepšenie pre študentov .Zruší sa krátenie príspevku na opatrovanie, ak ŤZP navštevuje školské zariadenie v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne. Okrem toho sa úplne zruší aj limit príjmu pri peňažnom príspevku na osobnú asistenciu. Poslanci v parlamente schválili aj pozmeňujúci návrh, ktorý predložila poslankyňa Alena Bašistová (nezaradená). Peňažný príspevok na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia sa nebude odnímať zdravotne postihnutým ľuďom, ak sa budú kvôli štúdiu zdržiavať v zahraničí menej ako 303 dní. „Upravujeme výnimku, podľa ktorej sa príspevok odníme až po 10 mesiacoch pobytu v zahraničí, ak poberateľ príspevku v zahraničí študuje,“ vysvetlil minister práce Ján Richter (Smer-SD).
Koniec povinnostiam. Druhá úprava v rámci Bašistovej návrhu sa týka výkazov pri osobnej asistencii, ku ktorým mali pripomienky zástupcovia zdravotne postihnutých. Upustí sa od povinnosti pre ŤZP a osobných asistentov, aby uvádzali denný hodinový rozsah vykonávanej osobnej asistencie. „Pre zabezpečenie efektívnej kontroly, a to najmä kontroly na mieste, sa precizujú ustanovenia o súčinnosti osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a osobného asistenta pri kontrole. Časový rozsah vykonanej asistencie si bude môcť úrad vyžiadať v prípade podozrenia, že príspevok na osobnú asistenciu sa zneužíva,“ vysvetlil Richter. Do pléna boli predložené zmeny po dohode koaličných poslancov s organizáciami pracujúcimi s ŤZP a komisárkou pre osoby so zdravotným postihnutím Zuzanou Stavrovskou. Vyrokované zmeny by si mali dodatočne vyžiadať 40 miliónov eur ročne.
(Zdroj: aktuality.sk)

Dôchodkový strop by zvýšil výdavky na dôchodky a znížil penzie

21. 6. 2018 Inštitút finančnej politiky podmieňuje zavedenie stropu kompenzačnými opatreniami a reformami. Nevyčíslenie možných finančných vplyvov či zbytočný politický marketing. Takto vnímajú niektorí odborníci návrh koaličnej strany Smer-SD na zmenu ústavného zákona, ktorým sa má na Slovensku zastropovať dôchodkový vek. Inštitút finančnej politiky (IFP) varuje pred rastom výdavkov na penzie, ale aj pred nižšími dôchodkami.
"Zákon o sociálnom poistení má tak pevné postavenie v slovenskej legislatíve, že nepotrebuje žiadne ústavné garancie. Je to snaha zakryť ten skutočný problém, ktorý tieto zmeny prinášajú, a to sú budúce náklady. Ešte sme nepočuli, kto to zaplatí," poznamenal počas odbornej konferencie k ústavnému zákonu analytik inštitútu Iness Radovan Ďurana. Zastropovanie dôchodkového veku bude podľa jeho slov znamenať budúce vyššie náklady pre dôchodkový systém. Tie sa dajú riešiť buď tým, že sa presmerujú prostriedky z iných rezortov na dotovanie Sociálnej poisťovne (SP), alebo sa zníži miera náhrady, teda samotná výška dôchodkov. "To už je vec, ktorá sa bude riešiť za 20 rokov. Ale iná cesta nie je. Buď sa zoberú peniaze zo štátneho rozpočtu, alebo sa znížia dávky, ktoré vypláca SP, alebo sa znížia dane a odvody, ktoré už dnes ľudia platia vo výške 23 percent len na prvý pilier," tvrdí Ďurana .Podľa neho nie je potrebné ústavne zakotviť ani inštitút minimálnej mzdy. "Rozhodne by mala byť na Slovensku minimálna mzda regionálnou alebo sektorovou záležitosťou, lebo vidíme, že minimálna mzda v Bratislave nikomu nepomáha a v Bardejove mnohým škodí," doplnil Ďurana. Zastropovanie dôchodkového veku za súčasť politického marketingu označil viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Rastislav Machunka. "Celý tento návrh ústavného zákona, vrátane zavedenia akéhosi inštitútu minimálnej mzdy, ale aj zastropovania dôchodku, považujeme za politický marketing, nie ako reálnu zmysluplnú zmenu, ktorú by Ústava SR potrebovala," skonštatoval .Podľa Machunku tento návrh predstavuje viaceré riziká z hľadiska dlhodobej udržateľnosti verejných financií. "Dlhodobá udržateľnosť je veľmi dôležitá z pohľadu podnikateľského prostredia. Chýbajú dosahy, preto je to aj politický marketing, pretože nejde ruka v ruke kvantifikácia dopadov a koľko finančných prostriedkov si takéto riešenie vyžiada, ako budú zabezpečené. Či sa znížia dôchodky, alebo tu bude otázka zvýšenia daní a odvodov, čo vždy bude na úkor tých, ktorí ich platia," poznamenal Machunka. Riaditeľka IFP Lucia Šrámková priblížila, že strop na dôchodkový vek zvýši výdavky na dôchodky. Kvôli stropom vzrastú o 1,1 percenta až 2 percentá HDP navyše. V prípade zavedenia stropu budeme mať na Slovensku jeden z najvyšších rastov výdavkov citlivých na starnutie," uviedla na konferencii Šrámková. Na dôchodok by tak podľa IFP v dôsledku prijatia návrhu išli ľudia skôr, ale s nižšími dôchodkami. "Dôchodkový automat zabezpečuje, že ľudia strávia na penzii v priemere rovnaký čas bez ohľadu na to, kedy naň odídu. Skorší odchod do dôchodku vo veku 65 rokov zníži priznané dôchodky v roku 2070 o 7,6 percenta," vyčíslila Šrámková. Človek, ktorý by podľa súčasnej legislatívy odišiel do dôchodku v roku 2070, bude môcť odísť o takmer štyri roky skôr, no jeho dôchodok bude podľa prepočtov IFP nižší približne o 14 percent. Poslanci tiež navrhujú, aby boli v Ústave SR ukotvené základné piliere dôchodkového zabezpečenia. Takýto text novely ústavy vytvára určitú záruku do budúcnosti, že prvý pilier bude podstatným prvkom dôchodkového systému aj do budúcnosti. Zároveň garantuje, že druhý pilier nebude zrušený, ale zároveň budú môcť byť vzhľadom na definíciu primeraného hmotného zabezpečenia v starobe vykonané zmeny v druhom pilieri," vysvetlila generálna riaditeľka sekcie sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia v rezorte práce Jana Kolesárová. Poslanci tiež v novele navrhujú, aby štát podporoval dobrovoľné sporenie na dôchodok. "Tým sa nemyslí len doplnkové dôchodkové sporenie, ale akékoľvek iné formy sporenia na dôchodok. Aj také, ktoré dnes nie sú podporované štátom prostredníctvom daňovo-odvodového systému. Je veľmi dôležité podporiť dobrovoľné sporenie na dôchodok, pretože v treťom pilieri 46 percent účastníkov by ich nasporená suma nepostačovala ani na jeden rok dôchodku," dodala Kolesárová.
(Zdroj: aktuality.sk)

Cudzinci získajú naspäť DPH ľahšie

20. 6. 2018 Finančná správa začne spracovávať žiadosť o vrátenie daní cez aplikáciu, budeme prví na svete.
Ak si u nás Rus kúpi hodinky za tritisíc euro, má nárok na to, aby mu štát vrátil DPH, keďže nefunguje v našom daňovom systéme ani nepatrí do európskeho systému. Veľká väčšina ľudí v rovnakej situácii tak však neurobí a svojho nároku sa vzdá preto, že celý proces je zdĺhavý a namáhavý. Finančná správa však v spolupráci so startupistami z Izraela ide tento stav meniť a už od budúceho roka by na všetko mala stačiť jedna aplikácia.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner