Nové sumy základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách
27. 2. 2025
OZNÁMENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 22/2025 Z. z. ustanovuje sumy základnej náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 3 písm. b) zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 297/2024 Z. z. oznamuje, že suma základnej náhrady podľa § 7 ods. 2 prvej vety zákona určená podľa § 8 ods. 2 prvej vety zákona na základe splnenia podmienky pre zvýšenie súm základnej náhrady za mesiac december 2024 je
a) 0,080 eura pre dvojkolesové vozidlá, trojkolesové vozidlá a štvorkolky,
b) 0,281 eura pre osobné vozidlá.
Uvedené sumy základnej náhrady sa uplatňujú od 1. marca 2025.
K
Ošetrovateľská starostlivosť
4. 7. 2022
Novelou zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa činnosť zariadení sociálnej pomoci dopĺňa o ošetrovateľskú starostlivosť ako následnú zdravotnú starostlivosť a o dlhodobú ošetrovateľskú starostlivosť.
Zároveň sa aj pre tieto zariadenia sociálnej pomoci, ktoré majú uzatvorenú zmluvu so zdravotnou poisťovňou, definuje povinnosť oznamovať zdravotným poisťovniam v zákonom stanovenom rozsahu a lehote údaje potrebné pre monitorovanie dlhodobej zdravotnej starostlivosti.
Novela zákona definuje aj právo osoby, ktorej je poskytovaná zdravotná starostlivosť, na poskytovanie sociálnej pomoci a duchovnej služby. Pri definovaní tohto práva sa vychádzalo z celosvetového trendu kritiky zdravotnej starostlivosti za jej značnú dehumanizáciu. Na základe tejto kritiky vznikajú nové trendy aj pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorých jedným z cieľov je zakomponovanie spirituálneho aspektu do celkovej starostlivosti o pacientov. Nenaplnené duchovné potreby často súvisia so zníženou kvalitou starostlivosti, nespokojnosťou pacientov a zníženou kvalitou života. Duchovná pomoc a podpora poskytovaná duchovným podľa osobitného zákona nie je považovaná za zdravotnú starostlivosť, ani za súčasť zdravotnej starostlivosti a nie je hradená z prostriedkov verejného zdravotného poistenia.
K
Zdravotná starostlivosť
1. 7. 2022
Naliehavá potreba riešenia dlhodobej zdravotnej starostlivosti je deklarovaná nielen v Stratégii dlhodobej starostlivosti v Slovenskej republike, ale aj vo viacerých aktuálnych strategických dokumentoch v oblasti zdravotnej a sociálnej starostlivosti a v odporúčaniach Európskej komisie a v neposlednom rade aj v Programovom vyhlásení vlády na roky 2021 – 2024.
Dlhodobá starostlivosť je aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR schváleného Európskou komisiou v roku 2021, a to najmä komponentu 13. Jedným z míľnikov tohto komponentu je vypracovanie nového legislatívneho rámca pre dlhodobú zdravotnú starostlivosť a paliatívnu zdravotnú starostlivosť. Plán obnovy poukazuje na potrebu užšej spolupráce medzi rezortmi práce, sociálnych vecí a rodiny a zdravotníctva, ktorých koordinácia je pre potreby integrácie sociálnej a zdravotnej starostlivosti dlhodobo nepostačujúca, v dôsledku čoho nie je zabezpečená kontinuita a v konečnom dôsledku môže viesť k zhoršeniu zdravotného stavu a rehospitalizáciám osôb, ktorým táto starostlivosť nebola poskytnutá v potrebnom čase a rozsahu.
Cieľom právnej úpravy zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je zabezpečiť dostupnosť, kvalitu a efektívnosť dlhodobej zdravotnej starostlivosti a paliatívnej zdravotnej starostlivosti pre osoby, ktorých zdravotný stav si to vyžaduje, a to nielen v zdravotníckych zariadeniach, ale najmä v domácom alebo v inom prirodzenom prostredí, v ktorom sú tieto osoby umiestnené. Po dôkladnom posúdení existujúcej právnej úpravy Ministerstvo zdravotníctva SR ako predkladateľ zákona prehodnotilo svoj zámer vypracovať pre oblasť dlhodobej zdravotnej starostlivosti samostatný návrh zákona o dlhodobej zdravotnej starostlivosti a paliatívnej zdravotnej starostlivosti a z dôvodu udržania komplexnosti právneho predpisu upravujúceho zdravotnú starostlivosť považuje za dostačujúcu novelizáciu už existujúceho zákona č. 576/2004 Z. z. a ostatných súvisiacich a vykonávacích predpisov.
V
Výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie
24. 6. 2022
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 213/2022 Z. z. schválené 8. 6. 2022 ustanovuje výšku sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výšku peňažného príspevku na opatrovanie.
Ide o nariadenie v súlade s § 42 ods. 7 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie podľa § 22 ods. 9 zákona je 5,20 eura. Výška peňažného príspevku na opatrovanie podľa § 40 ods. 7 a 8 zákona je uvedená v prílohe. Nariadenie zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 255/2021 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie. Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. júla 2022.
K
Príspevok za ubytovanie odídenca
21. 6. 2022
Nariadenie vlády SR č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca schválené dňa 16. júna 2022 nariadila Vláda Slovenskej republiky podľa § 36a ods. 1, 3 a 9 zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Príspevok za ubytovanie odídenca v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 2 prvej vety zákona o azyle sa poskytuje vo výške 8 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá dovŕšila vek 15 rokov, alebo 4 eurá za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá nedovŕšila vek 15 rokov.
Ak oprávnená osoba poskytuje ubytovanie odídencovi v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 2 prvej vety zákona o azyle a táto nehnuteľnosť má jednu obytnú miestnosť a súhrnná suma poskytovaných príspevkov by presiahla 570 eur čo aj len za časť kalendárneho mesiaca, príspevok v súhrnnej sume za všetkých odídencov ubytovaných v tejto nehnuteľnosti sa poskytuje v sume 570 eur za kalendárny mesiac. Ak oprávnená osoba poskytuje ubytovanie odídencovi v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 2 prvej vety zákona o azyle a táto nehnuteľnosť má dve obytné miestnosti a súhrnná suma poskytovaných príspevkov by presiahla 860 eur čo aj len za časť kalendárneho mesiaca, príspevok v súhrnnej sume za všetkých odídencov ubytovaných v tejto nehnuteľnosti sa poskytuje v sume 860 eur za kalendárny mesiac. Ak oprávnená osoba poskytuje ubytovanie odídencovi v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 2 prvej vety zákona o azyle a táto nehnuteľnosť má tri obytné miestnosti a súhrnná suma poskytovaných príspevkov by presiahla 1 140 eur čo aj len za časť kalendárneho mesiaca, príspevok v súhrnnej sume za všetkých odídencov ubytovaných v tejto nehnuteľnosti sa poskytuje v sume 1 140 eur za kalendárny mesiac. Ak oprávnená osoba poskytuje ubytovanie odídencovi v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 2 prvej vety zákona o azyle a táto nehnuteľnosť má štyri a viac obytných miestností a súhrnná suma poskytovaných príspevkov by presiahla 1 430 eur čo aj len za časť kalendárneho mesiaca, príspevok v súhrnnej sume za všetkých odídencov ubytovaných v tejto nehnuteľnosti sa poskytuje v sume 1 430 eur za kalendárny mesiac.
Príspevok v nehnuteľnosti podľa § 36a ods. 4 prvej vety zákona o azyle sa poskytuje vo výške 12 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá dovŕšila vek 15 rokov, 6 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá nedovŕšila vek 15 rokov.
Príspevok sa poskytuje na účet oprávnenej osoby vedený v banke alebo pobočke zahraničnej banky uvedený v zmluve; ak oprávnená osoba takýto účet nemá zriadený, príspevok sa poskytuje v hotovosti. Príspevok sa poskytuje za ubytovanie odídenca poskytnuté najdlhšie do 30. septembra 2022. Príspevok podľa tohto nariadenia sa poskytuje od 1. júna 2022.
K