Nárok na dávku v nezamestnanosti
8. 1. 2025
Nárok sa uplatňuje v pobočke Sociálnej poisťovne miestne príslušnej podľa trvalého pobytu poistenca. Ak sa poistenec zaevidoval na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, nemusí zvlášť žiadať o dávku v nezamestnanosti na pobočke Sociálnej poisťovne, ale žiadosť bude zaslaná úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Po splnení zákonom stanovených podmienok vzniká nárok na dávku v nezamestnanosti odo dňa zaradenia do evidencie nezamestnaných občanov a zaniká uplynutím podporného obdobia, ktoré trvá šesť mesiacov. Do podporného obdobia v nezamestnanosti sa nezapočítavajú dni, počas ktorých poistenec nemá nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti z dôvodu, že má nárok na nemocenské, na ošetrovné, na materské alebo sa mu vypláca rodičovský príspevok.
Dávka v nezamestnanosti sa poskytuje za dni, pričom výška dávky v nezamestnanosti je 50 % denného vymeriavacieho základu.
Denný vymeriavací základ na určenie sumy dávky v nezamestnanosti je podiel súčtu vymeriavacích základov, z ktorých poistenec zaplatil poistné na poistenie v nezamestnanosti alebo poistné na výsluhový príspevok podľa zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, dosiahnutých v rozhodujúcom období a počtu dní rozhodujúceho obdobia. Rozhodujúce obdobie na zistenie denného vymeriavacieho základu je pritom obdobie dvoch rokov predchádzajúcich dňu, v ktorom vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti. Denný vymeriavací základ sa následne zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta smerom nahor.
Môže sa stať, že v rozhodujúcom období nie sú dva roky, za ktoré možno zistiť základ na určenie sumy dávky v nezamestnanosti. V takom prípade sa denný vymeriavací základ zistí z tohto kratšieho obdobia. Ak by poistenec nemal v rozhodujúcom období vymeriavací základ na platenie poistného na poistenie v nezamestnanosti, denný vymeriavací základ sa určí z vymeriavacieho základu uvedeného zákonom [ust. § 138 ods. 9 písm. a) – t. j. mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné], ktorý je platný ku dňu vzniku nároku na dávku v nezamestnanosti, ide o tzv. konštantu.
K
Priemerná mzda v priemysle v decembri rástla
10. 2. 2010
Mzdy v slovenskom priemysle rástli vlani v decembri najrýchlejšie od konca roka 2008. V poslednom mesiaci roku 2009 sa priemerná mesačná mzda zvýšila medziročne o 4,9 % na 826,55 €, zatiaľ čo v novembri stúpla o 3,5 %. Za celý rok 2009 mzdy poskočili o 2,2 % na 751,27 €, informoval dnes Štatistický úrad.
Priemerný zárobok sa po očistení od inflácie v decembri zvýšil medziročne o 4,4 %, za celý rok 2009 stúpol o 0,6 %.
Mzdy v decembri však vzrástli iba v časti sledovaných odvetví. Najvýraznejšie, o 25,4 %, vzrástli v dodávkach vody, čistení a odvádzaní odpadových vôd. Polepšili si aj pracovníci v priemyselnej výrobe, maloobchode, v reštauráciách a pohostinstvách. Najvyšší pokles miezd, o vyše pätinu, bol zaznamenaný v poštových službách a službách kuriérov.
Aj v poslednom mesiaci vlaňajška najvyššiu mzdu poberali tradične pracovníci v sektore informácií a komunikácií, kde dosiahla 1 871,24 € pri medziročnom poklese o 2,1 %. Najnižšie zárobky dosahovali zamestnanci reštaurácií a pohostinstiev, a to 353,35 €.
Mzdy Slovákov v uplynulom období poznačila svetová hospodárska kríza, pre ktorú množstvo firiem zaznamenalo pokles objednávok a ohlásilo prepúšťanie zamestnancov. Tržby priemyselných podnikov v stálych cenách sa v minulom roku prepadli o 18,2 %. V bežných cenách dosiahli 57,3 miliardy €. V samotnom decembri 2009 sa však zdvihli medziročne o 6,3 % na 4,84 miliardy €.
V priemysle koncom decembra pracovalo 472 082 ľudí, čo bolo o 15,4 % menej ako v rovnakom období roku 2008.
Spotrebná daň z benzínu zatiaľ nižšia nebude
10. 2. 2010
Poslanecký návrh opozičných poslancov na zníženie spotrebnej dane z nafty a benzínu na minimálnu hranicu, ktorú povoľuje Európska únia neprešiel prvým čítaním.
Vplyvom navrhovaných zmien by do štátnej pokladnice išlo v tomto roku o 143,87 milióna eur menej z daňových príjmov. Výpadok v nasledujúcom roku by bol vyšší, konkrétne 151,79 milióna eur. Pri prepočtoch sa podľa predkladateľov zohľadnil aj trend zvyšovania podielu palív s biologickou zložkou, na ktoré sa uplatňuje znížená sadzba spotrebnej dane, na celkovej spotrebe pohonných hmôt.
Daňové príjmy štátu boli vyššie
9. 2. 2010
Príjmy štátu z daní boli v úvode tohto roka vyššie, ako predpokladal štátny rozpočet. Na prvý mesiac prekročili celkové daňové príjmy rozpočtovanú úroveň o 5,91 % a dosiahli 760,8 mil. eur. Horšie ako stanovoval rozpočet sa vyvíjali nedaňové príjmy, ktoré dosiahli 18,3 mil. eur, čím naplnili rozpočtovanú výšku na 87,69 %. Z údajov zverejnených Daňovým riaditeľstvom SR ďalej vyplýva, že pod vyššie daňové príjmy sa podpísal predovšetkým lepší výber dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní.
Pre prvý mesiac roka výber dane z pridanej hodnoty vo výške 509,7 mil. eur prekročil rozpočtovanú úroveň o 35,23 %. Vyšší výber zaznamenal štát aj v prípade spotrebných daní, ktorých výber prekročil rozpočet o 9,47 % a dosiahol 181,9 mil. eur. Dane z príjmov, ziskov a kapitálového majetku vo výške 66,996 mil. eur naplnili rozpočet iba na 38,8 %. Nedaňové príjmy v úvode roka dosiahli výšku 18,318 mil. eur, čo v porovnaní s rozpočtom predstavuje nižšie príjmy o 12,31 %.
Celkovo by v tomto roku daňové a colné úrady mali vybrať spolu 8,871 mld. eur. Daňové príjmy by z celkového objemu príjmov tvoriť 8,620 mld. eur a nedaňové príjmy viac ako 250 mil. eur. Vlani daňové úrady a colnice vybrali do štátneho rozpočtu spolu 8,291 mld. eur, čím prekročili plán o 2,34 %.
Európska komisia má výhrady k 2. pilieru
8. 2. 2010
Kvôli výhradám Európskej komisie navrhuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR novelizovať zákon o starobnom dôchodkovom sporení. Uvoľnia sa tak podmienky na investovanie peňazí dôchodkového fondu.
Komisii sa nepozdáva, že Národná banka Slovenska má právomoc povoliť dôchodkovému fondu, aby investoval svoje aktíva až do 50 % ich čistej hodnoty iba do prevoditeľných cenných papierov a nástrojov peňažného trhu vydaných alebo zaručených členským štátom, ktorý patrí do eurozóny.
Podstatou výhrad bola najmä diskriminácia tých členských štátov Európskej únie, ktoré ešte nemajú zavedenú menu euro.
Navrhovaná novela zákona má uvoľniť investičné podmienky a vytvoriť širší priestor pre investovanie prostriedkov v dôchodkových fondoch aj mimo rámca eurozóny.
Podľa Európskej komisie súčasné znenie zákona o starobnom dôchodkovom sporení totiž slovenským orgánom umožňuje aj naďalej diskriminovať investície do cenných papierov a nástrojov peňažného trhu vydaných alebo zaručených členským štátom, ktorý nepatrí do eurozóny, alebo treťou krajinou. V prípade, že komisia nedostane do dvoch mesiacov uspokojivú odpoveď, môže túto vec predložiť Súdnemu dvoru Európskej únie.