Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O podnikateľoch

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

Nestačí, ak vyhráte. Ešte treba, aby ostatní prehrali.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

(Murphyho zákonník)
Život treba žiť

Zvykne sa hovoriť: „Pomôž si človeče a aj boh ti pomôže“. Tí opatrnejší ešte dodávajú „ak si to zaslúžiš“.

Pri nádhernom mauzóleu Rotschildovcov na frankfurtskom cintoríne sa zastaví chudobný Kohn. Dlho stavbu bez slova obdivuje. Potom si potichu pre seba závistlivo povzdychne: „Tí si ale žijú!“

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

(Zrnká úsmevu)
Veda a omyly

Boh nás chráň pred takými, čo nikdy nerobia chyby, a viac pred takými, čo tú istú chybu urobia dvakrát.

Vedecké experimenty by mali byť ľahko reprodukovateľné - všetky by mali zlyhávať rovnakým spôsobom.

Po konzultácii s dostatočne veľkým počtom vedcom môžete súhlasiť s každým názorom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Oheň a voda

Dôstojník, aby povzbudil vo vojakoch bojového ducha, zápalisto reční: - Vojaci! Teraz nadišiel veľký a slávny okamih. Dnes pôjde muž proti mužovi! Tu sa opatrne ozve vojak Ábeles: - S dovolením, nemohli by ste mi ukázať toho môjho? Ja by som sa s ním hádam aj dohodol...!

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

Stretli sa dvaja židia v zákopoch a začali si rozprávať, ako sa dostali na vojnu. Vyšlo najavo, že sa obaja dali na vojnu dobrovoľne. Ja som slobodný, nikoho nemám, vojna sa mi páči... A tak som teda tu. A čo ty? – Čo ti budem rozprávať? Ja som ženatý a mám rád svätý pokoj, tak som tu.

(Zrnká úsmevu)

Národná rada nepodporila návrh, ktorý znižoval DPH na základné potraviny na 5 %

19. 5. 2023 Daň z pridanej hodnoty (DPH) na vymedzený okruh základných potravín sa nezníži na 5 %. Národná rada nepodporila návrh, ktorý znižoval DPH na základné potraviny na 5 %
Návrh novely zákona o dani z pridanej hodnoty Národná rada (NR) SR vo štvrtok neposunula do druhého čítania. Návrh predložila skupina nezaradených poslancov z mimoparlamentnej strany Hlas-SD.
Návrh bol podľa predkladateľov reakciou na výrazné zvyšovanie cien potravín na Slovensku. „Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc obyvateľom. V okolitých štátoch pristúpili k takýmto krokom okamžite po vyhodnotení miery inflácie za predchádzajúci rok," konštatovali v dôvodovej správe.
Priamy predaj z dvora mal byť podľa návrhu úplne oslobodený od DPH. Dôvodom bola podpora prvovýrobcov, teda farmárov, pestovateľov plodín a chovateľov zvierat, ktorí svoje produkty predávajú priamo konečnému spotrebiteľovi alebo lokálnej maloobchodnej prevádzkarni.
B
(Zdroj: aktuality.sk/)

Spotrebná daň z tabakových výrobkov sa zvyšuje

19. 10. 2016 Dňa 12. 10. 2016 bol schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov. Východiskovým zámerom tohto zákona je zavedenie postupného zvyšovania sadzby dane z cigariet. Hlavnými cieľmi, ktoré viedli k vypracovaniu tohto zákona sú zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu, zabezpečenie rovnováhy medzi daňovými príjmami a cieľmi v oblasti verejného zdravia, zdaňovanie nových tabakových výrobkov.
Novou úpravou sa mení sadzba dane na cigary, cigarky a tabak, upravuje sa špecifická časť kombinovanej sadzby dane na cigarety a minimálna sadzba dane na cigarety s účinnosťou od 1. februára 2019. Okrem toho sa zosúladili ustanovenia so zákonom o BOZP. Tiež sa upravilo zdaňovanie neharmonizovaných tabakových výrobkov, ktorými sú bezdymové tabakové výrobky, ktoré sa nespotrebúvajú počas procesu horenia okrem žuvacieho tabaku a šnupavého tabaku. Tiež upravujú povinnosti osôb, ktoré budú chcieť takéto tabakové výrobky uvádzať na daňovom území. Zároveň sa upravilo vedenie evidencií vedených colným úradom a finančným riaditeľstvom, definujú sa delikty a priestupky a určuje sa výška sankcií. Právnou úpravou sa umožňuje do konca roka 2017 predávať cigary a cigarky uvedené do daňového voľného obehu a označené kontrolnou známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „A“. Súčasne sa mení minimálna sadzba dane na cigarety, špecifická časť kombinovanej sadzby dane na cigarety a sadzba dane na tabak platná v období od 1. februára 2017 do 31. januára 2019, stanovuje sa znak pre sadzbu dane platnú v tomto období a upravujú sa lehoty na predaj cigariet a tabaku zdanených sadzbou dane platnou do 31. januára 2017.

Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní

19. 10. 2016 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní, nadobúda účinnosť 1. januára 2017.
Spoločnosti uskutočňujúce svoje činnosti vo viacerých štátoch vnímajú daňovú optimalizáciu ako legitímny nástroj na znižovanie daňovej povinnosti. Daňové legislatívy rôznych štátov umožňujú týmto spoločnostiam, aby umelo presúvali zisky do štátov s nízkym daňovým zaťažením, prípadne aby umelo prispôsobili transakciu a zneužili pravidlá v oblasti zdaňovania spoločností. Takáto daňová optimalizácia spoločností je často podporovaná vydávaním daňových stanovísk daňovými správami jednotlivých štátov, v ktorých sa správca dane vyjadruje k súladu cezhraničnej transakcie s vnútroštátnymi zákonmi. Neexistencia dostatočnej transparentnosti v tejto oblasti vytvára priestor na zneužívanie pravidiel v oblasti zdaňovania, čo vedie k znižovaniu daňovej povinnosti, ale aj narúšaniu pravidiel pre fungovanie vnútorného trhu. Tým sa znižuje kredibilita daňových správ nielen z pohľadu spoločností, ale aj z pohľadu občanov celej EÚ. Cieľom zmeny tohto zákona je zvyšovanie daňovej transparentnosti a účinný boj s nežiaducimi daňovými praktikami. Upravuje sa rozsah a podmienky automatickej výmeny informácií o cezhraničných záväzných stanoviskách. Vychádzajúc z definícií obsiahnutých v smernici, predmetom automatickej výmeny informácií v Slovenskej republike budú cezhraničné záväzné stanoviská vydané podľa § 53a až 53c daňového poriadku, rozhodnutia o odsúhlasení konkrétnej metódy určenia základu dane stálej prevádzkarne vydané podľa § 17 ods. 7 zákona o dani z príjmov a rozhodnutia o odsúhlasení metódy ocenenia vydané podľa § 18 ods. 4 zákona o dani z príjmov. Nadväzne zákon upravuje lehoty a spôsob automatickej výmeny informácií o cezhraničných záväzných stanoviskách. Automatická výmena informácií o cezhraničných záväzných stanoviskách bude prebiehať medzi členskými štátmi a Európskou komisiou, ktorá bude mať prístup k obmedzenému rozsahu informácií. Smernica požaduje od Európskej komisie zriadiť zabezpečený centrálny register cezhraničných záväzných stanovísk členských štátov na administratívnu spoluprácu v oblasti daní, prostredníctvom ktorého by mala automatická výmena prebiehať od 1.1.2018. V zákone sa tiež ukladá povinnosť príslušnému orgánu Slovenskej republiky zasielať ročné vyhodnotenie efektívnosti automatickej výmeny a štatistické údaje do obdobia zriadenia bezpečného centrálneho registra.

Výsledok hospodárenia

5. 10. 2016 Medzi práce po zostavení účtovnej závierky patrí aj rozhodnúť o výsledku hospodárenia, ktorý účtovná jednotka dosiahla za účtovné obdobie, za ktoré zostavila účtovnú závierku, teda v roku 2016 musí rozhodnúť o výsledku hospodárenia za rok 2015.
Pri rozdeľovaní zisku v spoločnosti s ručením obmedzeným, v akciovej spoločnosti a družstve, sa na prvé miesto kladie povinnosť prídelu do rezervného fondu a do nedeliteľného fondu v družstve. Až po splnení povinného prídelu do rezervného fondu môže zvyšnú časť zisku rozdeliť účtovná jednotka podľa vlastného rozhodnutia. Napr. valné zhromaždenie môže rozhodnúť, že dosiahnutý zisk rozdelí medzi spoločníkov, určí výšku a termín výplaty, alebo zvýši základné imanie, prípadne vytvorí fondy zo zisku.Ak účtovná jednotka, ktorou je spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť a družstvo, za účtovné obdobie roka 2015 dosiahla zisk, musí v roku 2016 najskôr zaúčtovať povinný prídel do rezervného fondu v prípade, že tento ešte nemá vytvorený v zákonom stanovenej výške podľa Obchodného zákonníka. Ostatné vysporiadanie výsledku hospodárenia je v kompetencii účtovej jednotky. Ak účtovná jednotka o ďalšom vysporiadaní účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní (rozdelenie zisku alebo o vysporiadanie straty) nerozhodne do konca účtovného obdobia roka 2016, musí zostatok z účtu 431 preúčtovať na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov (v prípade zisku) alebo na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov (v prípade straty) tak, aby účet 431 ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, nevykazoval zostatok v súlade s ustanovením § 59 ods. 15 postupov účtovania pre podnikateľov v podvojnom účtovníctve.

Protokol o výsledku inšpekcie

5. 10. 2016 Novelou zákona č. 351/2015 Z. z. (nový zákon) od 18. 6. 2016 sa spresnili sa okolnosti, za ktorých sa bude protokol o výsledku inšpekcie práce považovať za prerokovaný.
Rozhodnutiu inšpektorátu práce o uložení pokuty musí vždy predchádzať prerokovanie protokolu, ktorý je výsledkom inšpekcie práce. Zámerom tejto úpravy bolo spresniť v zákone fikcie prerokovania protokolu tak, že protokol sa považuje za prerokovaný aj vtedy, ak sa zamestnávateľ alebo ním poverený zamestnanec, alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, odmietne oboznámiť s protokolom, písomne sa nevyjadrí k doručenému protokolu alebo ho nepodpíše. Na doručovanie písomností dôležitých na výkon inšpekcie práce (teda aj protokolu) sa podľa § 21 ods. 1 zákona č. 125/2006 Z. z. vzťahujú ustanovenia správneho poriadku upravujúce doručovanie do vlastných rúk. Fiktívne prerokovaný protokol sa stane podkladom na uloženie pokuty.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner