Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Obmedzenie trvania dohôd aj u študentov
28. 2. 2014
26. 2. 2014 bola schválená novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorá sa dotkne aj Zákonníka práce.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny do návrhu novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení zahrnulo aj zmeny, ktorými sa mení a dopĺňa Zákonník práce. Návrh zákona, ktorý má riešiť najmä vyplácanie dôchodkov z druhého penzijného piliera, má priniesť aj novinku, a to v podobe obmedzenia trvania dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru. Rezort práce v novele navrhuje obmedziť trvanie dohody o vykonaní práce najviac na jeden rok. Tým sa má zamedziť zneužívaniu tohto inštitútu v sociálnom poistení. V prípade neobmedzeného trvania dohôd s nepravidelným odmeňovaním sa zamestnávateľ vyhýbal odvádzaniu poistného na dôchodkové poistenie. Zmeny by sa mali dotknúť aj študentov, ktorí brigádujú na dohodu. Rezort práce urobil ústupky zamestnávateľom v oblasti trvania dohôd.
Požiadavky zdravotných sestier na nové platové ohodnotenie
18. 2. 2014
Návrh zákona o odmeňovaní, ktorý pripravila spoločne so sesterskými odbormi Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek, tak počíta s vyššími platmi, aké upravovala pôvodná legislatíva o mzdách, v lete 2013 vyhlásená za protiústavnú.
Zdravotná sestra, ktorá práve vyšla zo školy, by mala v štátnej nemocnici zarábať minimálne 1,15-násobok priemernej mesačnej mzdy, čo v súčasnosti predstavuje 925 eur. Ak je absolventkou magisterského štúdia, začínať by mala na 950 eurách, teda na 1,18-násobku. Za každé dva roky praxe by sa jej koeficient ešte navyšoval o 0,1 čo aktuálne predstavuje približne 80 eur. Taká je požiadavka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek.
Zrušenie daňového tajomstva
9. 2. 2014
Ministerstvo financií SR chce otvoriť diskusiu o prípadnom zrušení daňového tajomstva.
Štát by mohol zverejňovať napríklad zoznam firiem, ktoré platia a neplatia daň z príjmu. Uvedená novinka by sa dotkla hlavne veľkých nadnárodných firiem. Niektoré z nich si časť svojich ziskov prelievajú zo Slovenska do zahraničia, kde ich následne zdaňujú, a to aj napriek tomu, že ich na Slovensku zarobili.
Finančná správa preveruje 30 podnikov. Ak by sa zverejnil zoznam, v ktorom figurujú aj tieto firmy, pravdepodobne by to uškodiť ich imidžu. V konečnom dôsledku by sa tak ocitli pod tlakom, aby začali štátu odvádzať všetko, čo mu podľa zákona patrí. S odtajňovaním informácií by nemal byť problém, keďže už dnes firmy väčšinu informácií zverejňujú v účtovnej závierke. Tá predstavuje niečo ako súpis finančných tokov podnikateľa. Takéto informácie si však musia ľudia pracne vyhľadať, v prípade zoznamu by bol menoslov firiem verejne k dispozícii.
Nové povinosti predajcov na obzore
29. 1. 2014
Na 29. schôdzi parlamentu rokovali poslanci NR SR o novele zákona o potravinách.
Prevádzkovateľ, ktorý predáva potraviny konečnému spotrebiteľovi a ktorého obrat z predaja potravín v predchádzajúcom kalendárnom roku dosiahol 10 mil. eur, by mal dvakrát ročne zaslať ministerstvu polročný výkaz o percentuálnom podiele obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku na celkovom obrate z predaja všetkých potravín spolu za predchádzajúci kalendárny polrok. V súčasnosti musia obchodníci hlásiť päť najčastejších krajín pôvodu. Polročný výkaz by mal prevádzkovateľ zverejniť na svojej webstránke a čitateľne na viditeľnom mieste pri vstupe do každej svojej prevádzky na predpísanom formáte A3.