Náležitosti na vydanie tzv. programovej vyhlášky
27. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 578/2004 Z. z. doplnilo splnomocňovacie ustanovenie na vydanie tzv. programovej vyhlášky o ďalšie náležitosti.
Medzi nové náležitosti patrí:
- minimálna sumu výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému; kategóriou poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému sa rozumie skupina charakterovo podobných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti na účel výpočtu základných sadzieb pre klasifikačný systém podľa metodiky výpočtu a konvergencie základných sadzieb podľa § 67b ods. 3 písm. g),
- minimálna suma výdavkov určená pre každú kategóriu poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému podľa písmena j) v členení podľa účasti v združeniach zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a podľa jednotlivých združení zastupujúcich poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Umožní sa tak v tzv. programovej vyhláške ustanovovať minimálne sumy pre nemocnice delené podľa DRG systému a taktiež sa umožní rozdeliť tieto nemocnice podľa toho v akej asociácií sú združené a teda aká minimálna suma pripadá na jednotlivé asociácie.
V prechodnom ustanovení sa ustanovilo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytnúť úradu a ministerstvu zdravotníctva údaje podľa § 15 ods. 1 písm. ao) prvýkrát za prvý kalendárny štvrťrok 2025 do 30. mája 2025, a to s cieľom zosúladiť zákonnú povinnosť úradu zverejniť tieto dáta do 30 dní od ich doručenia s požiadavkou vyplývajúca zo zmluvy, zverejniť tieto údaje do 90 dní od konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Vyššie uvedené údaje musia byť uverejnené vždy do 90 dní od uplynutia kvartálu, a to pre každého poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a aj každú poisťovňu.
V nadväznosti na doplnenie splnomocňujúceho ustanovenia, na základe ktorého sa vydáva tzv. programová vyhláška, ktorú má Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vydať každoročne do 1. februára, sa ustanovuje, že predmetná vyhláška v rozsahu dopĺňaných údajov bude vydaná až pre rok 2026.
Účelom právnej úpravy je plniť záväzok vlády spočívajúci vo vypustení právnej úpravy rozšírenia opatrenia hospodárskej mobilizácie – organizácia zdravotníckeho zabezpečenia o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti s novou definíciou mimoriadnej udalosti - kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K
Okres s najvyššou nezamestnanosťou zasiahne ďalší úder
8. 7. 2020
Písal sa august 2018 v priemyselnom parku v Hnúšti. Do malého mesta v Rimavskosobotskom okrese prišiel nový investor. Firma WMT Hnúšťa, ktorá vyrába kovové konštrukcie a elastomérové ložiská, prebrala uvoľnenú halu po presťahovaní gumárenskej spoločnosti Mageba.
O dva roky neskôr sa podnik chystá zatvárať svoje dvere. Poslal totiž sám seba do konkurzu. „Okresný súd Banská Bystrica v právnej veci navrhovateľa – dlžníka WMT Hnúšťa, začína konkurzné konanie voči dlžníkovi – WMT Hnúšťa,“ konštatuje sudkyňa Zuzana Antalová v uznesení.
Trináste dôchodky zrejme nebudú
29. 6. 2020
V priebehu júla by mala vládna koalícia oznámiť dohodu na tom, akým spôsobom sa vyrovná so záväzkom vyplatiť na konci roka 13. dôchodky. Tie schválila ešte predchádzajúca vláda krátko pred parlamentnými voľbami. V Sobotných dialógoch RTVS to avizoval premiér Igor Matovič (OĽaNO).
“Rysuje sa tá dohoda tak, že zrejme to nebude v plnej výške, bude to v menšej výške, ale popri tom vyjdeme v ústrety ľuďom zrušenými doplatkami za lieky, konkrétne dôchodcom, alebo bezplatnou MHD, vlakmi a autobusmi,” priblížil predseda vlády. Koalícia sa podľa neho snaží zachrániť aspoň niečo zo sľubov, na ktoré neboli vyčlenené žiadne peniaze v rozpočte. “Treba ľuďom povedať, ako na tom v tej spoločnej špajze sme, na čo tento rok máme, s čím ľudia počítať môžu a s čím by nemuseli,” doplnil Matovič.
Od júla sa zvyšujú príspevky
23. 6. 2020
Od 1. júla sa ľudia, ktorí opatrujú rodičov, súrodencov alebo deti s ťažkým zdravotným postihnutím, môžu tešiť na viac peňazí. Príspevok na opatrovanie sa zvýši na úroveň aktuálnej čistej minimálnej mzdy, ktorá v roku 2020 predstavuje čiastku 476,74 eura.
Ide o zvýšenie o skoro 50 eur mesačne, oproti súčasným 430,35 eurám mesačne. Pri opatrovaní dvoch alebo viacerých ŤZP nová suma príspevku bude 634,06 eura.
Skutočná výška dávky, ktorá bude vyplatená, závisí od toho, aký príjem či dôchodok má človek, ktorý je opatrovaný. Ak je vyšší ako 2-násobok životného minima jednej dospelej osoby, prebytok sa odčíta od základného príspevku. Ak ide o nezaopatrené dieťa, príspevok sa kráti, až keď jeho príjem prevyšuje 3-násobok životného minima dospelého.
Výnimku majú seniori. Ak človek, ktorý niekoho opatruje, poberá dôchodok, príspevok nezávisí od príjmu opatrovanej osoby, ale je nastavený automaticky. Po starom mu za opatrovanie jednej osoby vyplácali 215,18 eura, od júla sa táto suma zvýši na 238,37 eur.
Peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa poskytuje fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na pomoc iného človeka. Príspevok sa poskytuje vo výške, ktorá zodpovedá ročnému rozsahu osobnej asistencie určenej v eurách. Osobnú asistenciu vykonáva osobný asistent, ktorému ŤZP vyplatí odmenu za každý kalendárny mesiac podľa rozsahu vykonanej osobnej asistencie.
Ďalšie zmeny v sociálnom poistení od novembra 2020
23. 6. 2020
Ústavným zákonom č. 99/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov v čl. 39 Ústavy Slovenskej republiky bol ustanovený maximálny dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti. Podrobnosti o právach uvedených v čl. 39 Ústavy Slovenskej republiky ustanovil zákon o sociálnom poistení.
Navrhuje sa upraviť dôchodkový vek poistenca, ktorý vychoval deti tak, aby mal znížený dôchodkový vek v porovnaní s dôchodkovým vekom bezdetného poistenca, ktorý sa narodil v tom istom roku, o 6 mesiacov za každé vychované dieťa, maximálne však v úhrne o 18 mesiacov, ak vychoval tri a viac detí.
Návrhom zákona, ktorý bol predložený v NR SR, sa znenie prílohy č. 3a navrhuje nahradiť novým znením, na základe ktorého sa upraví dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti tak, aby mali znížený dôchodkový vek v porovnaní s dôchodkovým vekom bezdetného muža alebo ženy narodeného/narodenej v tom istom roku o 6 mesiacov za každé vychované dieťa, maximálne však v úhrne o 18 mesiacov, ak vychovali tri a viac detí. Navrhovaná zmena sa týka žien, ktoré sa narodili v roku 1957 a neskôr z dôvodu, že ide o ročník (1957), pre ktorý platil všeobecný dôchodkový pre rok 2019, t.j. rok kedy nadobudol účinnosť ústavný zákon č. 99/2019 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (1. 7. 2019), na základe ktorého bol ustanovený maximálny dôchodkový vek žien, ktoré vychovali deti. Dôchodkový vek žien, ktorý je vzhľadom na počet vychovaných detí podľa aktuálne účinnej právnej úpravy výhodnejší sa nemení.
Zároveň sa na základe rovnakého princípu navrhuje upraviť dôchodkový vek mužov, ktorým sa zohľadňuje výchova detí, ktorá nebola zohľadnená žene, ustanovený v prílohe č. 3b. Zmeny by mali nadobudnúť účinnosť 1. 11. 2020.